O (nejen) permakultuře v (nejen) zemědělství


26.01.2016 - 00:22
(Býk) Deam
O (nejen) permakultuře v (nejen) zemědělství
Diskuze pro všechny příznivce udržitelných, fungujících a inspirujících metod hospodaření a třeba i souvisejících způsobech života. Když to vztáhnu na sebe, permakultura mě hlavně inspirovala pro to, začít se činit v zemědělství. Z fáze, kdy jsem nakoupil a načetl knihy k tématu a hrozně se divil, proč všechno funguje tak blbě, když permakultura a spřízněné metody nabízí taková krásná řešení, jsem se dopracoval do praxe, kdy tedy už o tématu méně čtu, ale více pracuji na poli, což mě ovšem posunulo od ideálů čerpaných z knih k tomu, že sám za sebe jsem rád, že zvládám jakž takž způsobem obhospodařovat o něco více než hektarový pozemek, myslím, že se stávám postupně celkem akceschopným zahradníkem, ale rozhodně ne permakulturníkem...:) Byť inspirace a plány do budoucna zůstavají.Co se zahradních metod týče jsem přešel k intenzivnímu hospodaření, hodně volná inspirace Johnem Jeavonsem (https://en.wikipedia.org/wiki/… ) a Brettem Markhamem - fakticky asi od každého něco. http://www.amazon.com/Mini-Farming-…, postupně plánuji přitvrzovat. :) Bohužel jsem závislý na dovozu živin, ale naštěstí zdroj živin je relativně nedaleko (krávy :) Sice skladuji i seno z posekaného pozemku, což by teoreticky mohlo stačit po zkompostování na část záhonů, ale je to všechno na delší dobu. Samozřejmě dělám spoustu chyb a blbostí...:) Ale aspoň v tom pěstování zeleniny, zvláště česneku;) se zvolna zlepšuji (snad to nezakřiknu).Takový můj ideál je dokázat na menší části intenzivně obhospodařovaných záhonů vyprodukovat dostatek zeleniny na to, abych to mohl brát jako živobytí a nikoliv jen koníček a zároveň zvládl i rozšiřovat polnosti, kde bych ovšem rád nasadil spíše extenzivní metody, více k té permakultuře v kombinaci třeba i s neprodukční rolí pozemků v krajině.Co mě motivovalo - 1) vztah k přírodě - to asi není třeba dále vysvětlovat. :) 2) pojistka - žijeme v převratné době a myslím, že pozemek je taková pojistka, která dokáže aspoň snižovat rizika. V nejhorším případě zůstane aspoň ta prací s půdou získaná praxe, která, jak zjišťuji, opravdu nejde nahnat během jedné sezóny, pokud je tedy člověk původem měšťák, což já jsem..:)Největší slabinu u sebe vnímám právě ty designové části...u záhonů to až tak nevadí, ale při výsadbě keřů a stromů už je to horší...dělám to všechno od oka, byť návodné literatury mám dostatek..:)

Příspěvky v diskuzi

Stránkování od konce: / 23 

Řazení:
28.01.2016 - 22:18 | Filtr
(Býk) Deam » Bosch
Hloubkové rytí, výhledově plánuji zkusit i bezorebně, už pro srovnání. Ale musím říci, že hloubkové či dvojité rytí se mi fakticky osvědčilo v praxi, snad to nezakřiknu, ale výsledky jsou rok od roku lepší, aspoň co se česneku týče, byť k tomu mohou přispívat a jistě i přispívají i jiné faktory.

Obecně - pokud zapravím do půdy více hmoty, než odeberu, nezávisle na metodě by se přeci měla úrodnost půdy v průběhu let zvyšovat.

Hlavní výhodou dvojitého rytí je nepochybně nenáročnost (nikoliv po fyzické stránce:) a rychlost přípravy půdy. Máme opravdu hodně špatnou jílovitou půdu, spousta kamenů, prostě žádný zázrak a už po prvním zrytí se mi v poli, kde dříve byla několik let jen tráva na seno a dříve klasické chemické pole, podařilo vypěstovat česnek se solidními výsledky.

Záhony, kde řádím už několik let jsou též v dobrém stavu a práce s půdou je radost.

Další výhodou je nenáročnost na vnější vstupy, nemusím se starat o ty folie;), záhony po zpracování ještě pokrývám slámou, což snižuje trable s plevelem a odplevelování je to, co mi na práci v poli vadí zdaleka nejvíce :)

No a jak jsem již psal, jde o dlouholetý test, minimálně část záhonů chci takto udržovat aspoň deset let, abych měl nějaké dlouhodobé výstupy.

Nevýhody jsou mi samozřejmě známy a mám v plánu vyzkoušet to i bez, už pro ty chudáky mikroorganismy:) a nejen je, nicméně i tak vzhledem k půdám, kterými disponuji, asi bude třeba aspoň ta první kultivace a od rytí odstoupit postupně, no každopádně nejlepší je dělat pokusy a vyzkoušet vše možné...:)
28.01.2016 - 22:03 | Filtr
(Býk) Deam » mikiduc
Páni, tak to vypadá fakt dobře...:)
27.01.2016 - 23:37 | Filtr
(Panna) mikiduc » Bosch
:61: :61: v zimě jí směs pro kachny, sušené kopřivy apod :4: tím se živí i když slimáci jsou :1:
27.01.2016 - 23:07 | Filtr
(Kozoroh) Bosch » mikiduc
no já nechápu kde bereš slimáky pro ně v zimě :25:
27.01.2016 - 22:35 | Filtr
(Panna) mikiduc » Freja
Nejsou k jídlu, jen mladý, ale kdo by je jedl, že? :61: Jednu bohužel napadl nějaký dravec, měla pochroumanou nohu, dcera s ní ša k veterináři, ten si myslel, že ji chce utratit :61: omyl, chtěla léky, kachna přežila a jen trochu kulhá :4: Ty umřou stářím, jsou to členové rodiny :12:
K příspěvku je přiložený obrázek, který se zobrazí pouze přihlášeným uživatlům.
(Přihlásit)
27.01.2016 - 21:10 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » Freja
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele bubobubo, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
To taky... :4:
27.01.2016 - 21:06 | Filtr
(Štír) Freja » bubobubo
jako...navzájem? :25: :4:
27.01.2016 - 21:05 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » Freja
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele bubobubo, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Oni se nežerou... :3:
27.01.2016 - 21:03 | Filtr
(Štír) Freja » mikiduc
Jsou tak strašně roztomilí :1:,že by je člověk láskou sežral... :14:
Ne,fakt jako jsem četla,že je lidi maj jako "domácí mazlíčky" (na zahradě samozřejmě,ne v paneláku :4:)

Já mám jasno...v budoucnu chci kozu a čínsky běžce. :1:
...teda kachny,ne nějaký dvounohý olympioniky :63:
27.01.2016 - 18:32 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » mikiduc
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele bubobubo, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Ok...dík.Teď jsme se o tom bavili v autě a prý dva jsou skutečně minimum,jsou společenští.
:1:
27.01.2016 - 18:29 | Filtr
(Panna) mikiduc » bubobubo
Tak běžce už máme tři, jednomu by bylo smutno, ideální počet jsou tři - ověřeno :3:
K příspěvku je přiložený obrázek, který se zobrazí pouze přihlášeným uživatlům.
(Přihlásit)
27.01.2016 - 13:51 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » movvin
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele bubobubo, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Jo dobře,koně ještě nemáme... :61:
27.01.2016 - 13:49 | Filtr
(Blíženci) movvin » bubobubo
Ideálně kolem celé zahrady tak do hloubky 1.50 m zakopat hustší pletivo. A nebo koně... třebas jim taky vadí to dupání jako krtkům :4:
27.01.2016 - 13:47 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » Freja
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele bubobubo, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Ne,to je stejný jako s krtkama.Mě přijde,že je takové vynálezy spíš přilákají.Ruby loví krtky,dneska jsem jí hnala z malin,všechno mi tam rozdupala a ještě udělala jámu,se z ní jednou podělám.Ona si asi blbka myslí,že se za tím krtkem protáhne jeho chodbou... :4:
27.01.2016 - 13:43 | Filtr
(Štír) Freja » bubobubo
Hmmm a takový ty myšoplaše,co se zapíchnou do záhonu asi taky nefungujou.... :63:
27.01.2016 - 13:40 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » Freja
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele bubobubo, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Však jo...budou dvě a kočky nejsou líné,jenže to je podvrtaná celá zahrada a na to kočky nemaj.To by vážila každá 90 kilo. :41: :4:
27.01.2016 - 13:36 | Filtr
(Štír) Freja » bubobubo
Máte líný kočky? Je míň krmte :4:
Hele,čínský kachny se prej mají chovat minimálně v páru... :25:
27.01.2016 - 12:20 | Filtr
(Kozoroh) Bosch
Ahoj.
Přidám se se svými skromnými zkušenostmi neboť vidím že co člověk to úplně jiný přístup a zajímá mě vše co je spojeno s půdou růstem a rostlinami. Neboť jsou to naši životadárci. Postupně.
Co se týče živin domnívám se že je možná recyklace vlastních odpadů tak aby to vystačilo na sebezásobení i když momentálně taky kupuju(koňský).
Chce to zřídit promyšlené odpadní místo kam přijdou všechny zbytky nejen z kuchyně ale listí tráva drny odkvetlé rostliny natě atd. a prolívat onou směsí z žumpy. Prohazovat tak 1x za rok a jde to. Na zeleninu to stačí určitě na ovocnou zahradu musí se kompostovat tráva zpod stromů.
Viděl jsem super komposty jen z trávy prokládané vždy troškou hlíny z předchozího a fungovalo to. Jen je tam pak potřeba něco dodat jako vápno.
Například na splihlé trávě skvěle rostou dýně, stačí hromádka trávy nechat zahnít a do toho sazenice, ale až potom co zápar sníží teplotu jinak se násada spálí to se mi stalo loni. Je dobré to přikrýt teď prodávají takové černé fólie do ní střihneš díru jak na jahody pak to nevysychá a slimák to má horší se tam dostat.
Za dva roky kompost jedna báseň. Ale to očko bakterií potřebuje jde to pak líp. Recyklace vlastních odpadů se na to dost hodí je to tradiční postup a setkal jsem se s tím že toto využivají i novodobí permakuturníci po celém světě. Vlastně všude, ono to bez těch mikroorgaismů ani jinak nejde. Problém dnešní doby je že je nevyrábíme ale hubíme chemicky. Pak mi přijde zcela směšné když prodávají v baumaxu pytlík 2kg kravského hnoje v granulích za 70kč. Samozřejmě z konvenčního chovu takže s antibiotiky léčivy hormony a zbytky stravy té krávy což je pro půdu spíše jedovaté neboť čím je krmí..
Dvouletý kompost, krásně se sype v prstech ony ho ty bakterie dělají velmi kyprý je to celkem věda ale i zkušenost. Jenom se mi to nechce přehazovat tak špekuluju jak se tomu vyhnout je to namáhavé.

http://img19.rajce.idnes.cz/d1902/…

http://img19.rajce.idnes.cz/d1902/…
27.01.2016 - 12:16 | Filtr
(Štír) Freja » Deam
Na kurzu těch ekozahrad byl můj švára a byl děsně nadšenej.Já v tý době zrovna četla Anastazii zahrádkářům,tak byl úplně šťastnej,že má v okolí někoho trochu zorientovanýho,s kým může o tom kurzu mluvit :4:

Chtěla jsem se taky přihlásit na kurz Jardy svobody,ale jsou nějak beznadějne obsazený,takže do budoucna to vidim dost dobře,ekozahrady budou zřejmě přibývat :15:
27.01.2016 - 12:12 | Filtr
(Kozoroh) Bosch
Co se týče zakládání nových záhonů, osvědčilo se mi pouhé zakrytí půdy na podzim fólií. To jsem samozřejmě obkoukal z netu stačí to na to aby pod tou fólií žily kolonie bakterií které do jara půdu prokypří takže když na jaře odděláš fólii stačí prohrábnout ploskořezem a můžeš sázet. Žádný rýč. Je to založeno vše jen na tom kypření, dodávání vzduchu. Ten živí mikroorganismy a ti jedou do hloubky takže stačí občas jen vždycky prohrábnout ten povrch a je to kypré nejmíň do 30cm. To už si zařizuje mikroklima půdy samo.
Hloubkové rytí nee.
https://www.youtube.com/watch/…

fokinův ploskořez
https://www.youtube.com/watch/…
26.01.2016 - 07:05 | Filtr
(Býk) player
:15: :15: :15:

Hodně štěstí a žádné sucho!
26.01.2016 - 01:28 | Filtr
(Panna) mikiduc » bubobubo
Jasně, chápu :3:
Tam, kde dcera má dům (vesnice s nadmořskou výškou 474m, jílovitá půda, kde všemu nedaří, prostě chtěla mít úrodu bez zásahů chemie, však víš :4: proto do toho šla. Po pár letech je nadšená, všechno roste jak má.
Soused kypří půdu strojem, kropí, léto stráví prací na dokonalém trávníku a na zahradě dcery létají ptáci, chodí husy, včely bzučí, běhají kočky a ona sklízí úrodu...radost pohledět :12:
26.01.2016 - 01:09 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » mikiduc
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele bubobubo, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Tak projekt no...hm...asi taky dobrý... :4:
Vyrostla jsem v paneláku,manžel taky,takže si to umíš představit,ale do projektu jsme nešli. :4:
Když je nejhůř,tak 50 metrů od baráku bydlí můj strejda,v domě po babičce,tedy můj náhradní dětský domov a když jde strejda(vlastně jako táta) okolo do lesa,tak se usmívá a jen praví..."Máš to v sobě,tak šup s tím ven..."Oni jsou zemedělci a chovatelé...ta větev...všeho...tak asi jo... :1:
26.01.2016 - 01:02 | Filtr
(Panna) mikiduc » mikiduc
:74:
K příspěvku je přiložený obrázek, který se zobrazí pouze přihlášeným uživatlům.
(Přihlásit)
26.01.2016 - 01:00 | Filtr
(Panna) mikiduc » mikiduc
:4:
K příspěvku je přiložený obrázek, který se zobrazí pouze přihlášeným uživatlům.
(Přihlásit)
Aktuální postavení planet
Aktuální
postavení planet
ukázat planety »
Lunární kalendář 2024
Lunární kalendář
Luna v PannaPanně
ukázat kalendář »