Víra jako způsob pohrdání ostatními


20.11.2017 - 17:47
(Ryby) MG34
Víra jako způsob pohrdání ostatními
Učinil jsem objev a ten si tu teď trochu srovnám. Diskuze je možná, ale silně moderovaná.

Pokud má někdo nějakou víru (typicky náboženství/ateismus), směřující do nějaké nepoznatelné oblasti, tak tím dává jasně najevo, že kdo nevěří stejně, tak se mýlí.

Přestože tento fakt je zjevný (nebo možná právě proto), brání se z nařčení o pohrdání vírou druhých. Ti druzí tomu něčemu jinému také skálopevně věří, ale v očích toho prvního je to lež, faleš, v lepším případě jsou prostě bláhoví, slepí, nevidí.

Tento rozkol je tím silnější, čím větší je nezjistitelnost dané oblasti a čím pevnější jsou ty víry.

Oproti tomu agnosticismus jako programová nevíra je v tomto v pohodě - o vírách se dá prohlásit, že můžou i nemusí být pravdivé, což je nic proti ničemu. nemám pak důvod s těmito vírami (pokud jsou doopravdy v nějaké nezjistitelné oblasti) polemizovat.

O to zajímavější - a v tom je jádro mého objevu - je někdy překvapivá paradoxní vnější tolerance proti-věřících navzájem - že by pokrytecká kompenzace?

Příspěvky v diskuzi

Stránka: 1 2 3 4 5 6
Řazení:
21.11.2017 - 17:38 | Filtr
(Ryby) MG34 » Bosch
Ještě k té koexistenci dvou protichůdných náboženství:

https://cs.wikipedia.org/wiki/1984_(román)#Doublethink

https://en.wikipedia.org/wiki/…

Asi netřeba dodávat nic dalšího, co z toho plyne.
21.11.2017 - 18:19 | Filtr
(Kozoroh) Bosch » MG34
no však to je příznačné ne?
co tě na tom stále tak irituje?
21.11.2017 - 19:06 | Filtr
(Rak) Áta22 » MG34
Nemýlí se; věří něčemu jinému. Všechno může být i jinak, proč ne? Nevidím v tom žádný problém, nic negativního si o nich nemyslím a nemám potřebu jim jejich vidění světa vyvracet a rozbíjet. Naopak si myslím, že si každý může věřit, čemu chce a mně je do toho taky houbelec. Tuhle moji větu jsi ostatním vyložil špatně; nebo možná tvojí optikou vidění , ale já měla na mysli spíše toleranci k víře ostatních, rozhodně ne pohrdání. Reagovala jsem nesouhlasně jen na to spojení „ víra = způsob pohrdání ostatními“. Zajímalo by mě, jak jsi na to přišel? Nemám žádný důvod zpochybňovat autenticitu zážitku jiné osoby a její víru; můžu si s ní popovídat, říct, že je to zajímavé, nebo naopak, že tohle se mi nezdá…
21.11.2017 - 19:21 | Filtr
(Rak) Áta22 » MG34
Děkuji za překlad věty, ale je hodně špatný, nepovedl se. A taky za nápovědu, co mám v hlavě. Zamyslím se nad sebou. Radikální jsem dost a anarchie mi také není cizí, ale asi se to projevuje jinak a jinde.
21.11.2017 - 19:53 | Filtr
(Ryby) MG34 » Bosch
proč by mne to mělo iritovat?

pohrdání mám sám v repertoáru, takže je mi to celkem blízké (i když trochu jinak) - já přece píšu, že je to pro mne především objev...
21.11.2017 - 20:07 | Filtr
(Ryby) MG34 » onka
Ano, masa spoluvěrců to násobí, ale ta je tak nějak v základu - dnes jsou všechna náboženství masová a globálně rozlezlá.

Tomu poslednímu odstavci vůbec nerozumím, co tím myslíš. Můžeš být konkrétní?
21.11.2017 - 20:12 | Filtr
(Ryby) MG34 » Áta22
"houbelec nám záleží, co na to ostatní"

tohle není překlad - to je původní znění :3:
21.11.2017 - 20:16 | Filtr
(Kozoroh) Bosch » MG34
aha. no doublethink se může jevit pochopitelný v případě když vážíme že můžou existovat různé roviny vědomí, vzájemně se prolínající.
vlastně ne double ale mnoho..think.
singlethink je pro materialisty co uznávají hmotu jako jedinou skutečnost případně pro osoby s tzv lunárním vědomím ti pak vnímají jednolitost bytí v jeho transcendencí, případně popíráním matérie.
ostatně rozmanitost je zakomponovaná v samotném solárním principu, když jsme u té astrologie. jednolitost pak v lunárním. vzhledem k tomuto faktu a tvým postojům budeš nejspíše řízen více lunárním principem.
21.11.2017 - 20:20 | Filtr
(Ryby) MG34 » Áta22
"Všechno může být i jinak, proč ne?"
tohle je ale spor s tím, že něčemu doopravdy věříš - přesněji řečeno jsi o tom skálopevně přesvědčena (i když je to nedokazatelné)

anebo pokud to není tvůj případ (nejsi o něčem skálopevně přesvědčená), tak mne pak tvoje odpověď nezajímá - není k tématu - nepotřebuju se ptát dalšího agnostika (možná jen nedůsledného), to se můžu zeptat sebe...

...anebo to jenom tajíš a nechce se ti s pravdou ven, že něco "víš" i když bys měla jenom vágně věřit? :3:
21.11.2017 - 20:24 | Filtr
(Ryby) MG34 » Bosch
Dobře se to na té wikipedii píše, že doublethink slouží především ke snadnější manipulaci...

V mé diskuzi ho ale rozhodně tolerovat nehodlám :5:
21.11.2017 - 20:29 | Filtr
(Kozoroh) Bosch » MG34
určitě.
pojem bůh vymyslel člověk k tomu aby ovládl druhé.
náboženství je psychologická zbraň, v době ohrožení slouží k likvidaci protivníka, v době míru k manipulaci těch "chytřejších" s těmi méně za účelem výhod.
osobně se také nehodlám nechat manipulovat ani bohem ani žádným jiným chytrákem :3:
21.11.2017 - 20:59 | Filtr
(Býk) Najdise.cz
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele AL8EX, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
To proč často (záměrně nepíšu vždy) mají lidé"věřící" potřebu fanatický manipulovat své okolí je dáno právě podstatou víry... tedy že si nejsou jistí - neví a musí tedy pouze slepě věřit, no a jakýkoli argument či nedej bože pravda jim připomene jejich neznalost- pohodlnost hledat pravdu. Pod slovo "víra" však můžeme zahrnout i citovou složku člověka..intuici atd. No a pak platí že " věřím pouze tomu co vím" ...ale rovnováhy je dnes jako šafránu...tedy vetsinou potkávám lidí slepě věřící, kterým je v důsledku jedno v co věří, hlavně když nemusí přemýšlet a někdo jiný slíbí domnělé"jistoty" ..nebe, vzkříšení atd :62:
21.11.2017 - 21:01 | Filtr
(Ryby) MG34 » AL8EX
Vypadá to tak - nejistota jako máslo na hlavě - pro všechny věřící bez rozdílu...
21.11.2017 - 21:13 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » MG34
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele AL8EX, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Ono takovej život slepé věřícího není nic moc...je to trochu smutný, celej život žít v iluzi...ale bylo i pár bytosti které byly z prostředí víry a ty si našli cestu do vlastního nitra ...na druhém pólu tu je dnes údajná věda, která je však pouze "čistě rozumová"..a tak se jistým způsobem dostala na stejnou úroveň jako slepá víra... samotný rozum je "hlupák" bez srdce ...a výsledkem je stejná iluze..
21.11.2017 - 21:22 | Filtr
(Ryby) MG34 » AL8EX
No, ta čistě rozumová věda dělá jednu zásadní chybu - moc se netlačí kolem těch nezjistitelných oblastí. Pak tam je vakuum.
21.11.2017 - 21:27 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » MG34
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele AL8EX, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Rozumová věda dělá chybu v tom, že nepoužívá cit...jen málo vědců bylo schopno propojit cit a rozum... Einstein, Tesla ..atd, třeba ten Tesla - svoje vynálezy napřed vytvořil v duchu, pak je intuicí odzkoušel a na pir je dál až jako hotový konstrukt...kdo z dnešních vědců by toto dovedl ??
21.11.2017 - 22:30 | Filtr
(Rak) Áta22 » MG34
Tohle je žabomyší válka; slova možná špatně zvolená díky mému problému vyjádřit slovy myšlenku a ve tvém pojetí přeložená, jako „pohrdání“ Do toho nejdu, žabomyší bojůvka zase nezajímá mě. :3:
21.11.2017 - 22:42 | Filtr
(Rak) Áta22 » MG34
Nevidím žádný spor, věřím sobě a své intuici, přírodním cyklům a ledasčemu dalšímu…(už jsem tady o tom psala; vize, obrazy spojené s neštěstím, ohrožením, smrtí) a nelze to vědecky nijak prokázat a doložit. I když mi trvalo dlouho přijmout tuhle anomálii, tak teď už musím opravdu a skálopevně. Ostatní lidé mohou mít jiné nastavení a zvláštnosti a věřit něčemu jinému. Ale neodpověděl jsi mi na otázku, co tě vedlo k závěru, že člověk, který něčemu věří pohrdá ostatními lidmi? Já odpovídám, ty ne. Možná jsem se sekla v tématu a ty míříš jen na víru náboženskou? Tyhle věci se nedají pochopit myslí, jakákoliv odpověď je nahrazena tvou další otázkou. Na víru neexistují žádné intelektuální odpovědi, slova. Buď se spokojíš s jednostranným názorem a popřeš tu druhou stranu, nebo budeš stále klást otázky a marně hledat odpověď… Problém nadvlády logiky? Začarovaný kruh neustále zkoumat vzorce a pokládat otázky? Nápad: najdi si taky něco, čemu budeš věřit, aby tě to tolik nedráždilo, že ostatní něčemu věří. To ti nikdo nevezme :3:
22.11.2017 - 06:54 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » Áta22
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele AL8EX, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Pěkný :74:...ano slovo víra má opravdu mnoho významů!.. pozemšťan si vybral víru slepou...a ta sebou často nese ty důsledky které popsal... nicméně ty mluvíš o vlastní citové zkušenosti a vzhledem k tomu jak to popisuješ je patrné že se jedná opravdu o niterné vedení...a to je to, co bohužel dnes většině lidí chybí a tak se pohybují mezi dvěma vyhraněnými póly slepého rozumu a slepé víry...ideálem je rovnováha :79:
22.11.2017 - 08:01 | Filtr
(Ryby) MG34 » AL8EX
já se obávám, že rozumová věda "cit" (bohužel ke své škodě) používá až moc - by ses divil, jaké jsou emoce kolem některých objevů, citací, publikací, grantů apod. Kdyby byli všichni "v klidu", udělali by lépe...
22.11.2017 - 08:03 | Filtr
(Ryby) MG34 » Áta22
nene, tak snadno se z toho nevykroutíš - existuje jakási teorie přeřeknutí se (Jung tuším) - tzn. naopak tomu přikládám čím dál větší váhu - už kvůli způsobu obrany, který volíš :3:

prostě ti to uklouzlo z úplného vnitra tvého skrytého já...
22.11.2017 - 08:17 | Filtr
(Ryby) MG34 » Áta22
Ano, spor tam nejspíše není - protože platí tedy to původní co jsem řekl - ukazuje na to i to přeřeknutí se, které ukazuje tvoje skryté já...

Co mne vedlo k tomu závěru? Vždyť to vidím i na tobě tady přes tvůj text (houbelec ti na NICH záleží) - mám letité zkušenosti v reálném kontaktu s lidmi, které jsem nějakou "nevhodnou" poznámkou "odhalil" - lidé v kontaktu se mnou často projevují svoje stinné stránky, vypadávají z "role" a já to všechno mapuju - znám v tomhle lidi.

Takže celkem i vím, jak je to s jejich vírou.

Mimochodem píšeš "Tyhle věci se nedají pochopit myslí" - tím se vlastně těžce vyvyšuješ nad ostatní - ty to nepochopíš, takže nikdo to nepochopí - nejde to podle tebe.

Jinak mne to nedráždí - já to spíše podrobně mapuju (už kvůli sobě - vidím něco v druhých, bude to možná i ve mně a nemám problém si přiznat, když se vyvyšuju - což zrovna tady dělám) - ale něčemu věřit není moje přirozenost - já přemýšlím v neurčitostech a podmíněných předpokladech a jedna z mých priorit je dobře znát sám sebe (v rámci všech těch neurčitostí).
22.11.2017 - 08:25 | Filtr
(Kozoroh) Tuatha Dé Danann » MG34
" bude to možná i ve mně a nemám problém si přiznat, když se vyvyšuju - což zrovna tady dělám"

Ze toto uznavas, je velice chvalihodne :15:
22.11.2017 - 08:27 | Filtr
(Ryby) MG34 » AL8EX
Všechny příspěvky na téma definice ateismu promazány - offtopic, doporučuju založit vlastní téma.
22.11.2017 - 12:30 | Filtr
(Ryby) MG34 » cimi
Ano, tak nějak to bude - víru si asi pěstuje především někdo, kdo potřebuje stabilitu (včetně toho ateisty, co jsem ho tu promázl).
Aktuální postavení planet
Aktuální
postavení planet
ukázat planety »
Lunární kalendář 2024
Lunární kalendář
Luna v KozorohKozorohu
ukázat kalendář »