Porucha a "normál"


31.10.2016 - 13:27
(Ryby) MG34
Porucha a "normál"
Začnu zeširoka. Předpokládejme, že budu mít populaci, ve které budou mít skoro všichni zkažené zuby, protože (pro zjednodušení) podléhají často sladkostem. A pár jedinců bude mít zuby v pořádku. V tomto případě neplatí, že "normál" je to, co mají skoro všichni. "Normál" zde budu říkat těm se zdravými zuby. Ti ostatní mají "poruchu".

Teď předpokládejme různé osobnostní vlastnosti, atributy, preference, atd. Existují takové, kde je asi správné (normální) být "radikální" - např. striktní odmítání tvrdých drog. Nebo možná i ten přístup k vlastním zubům. A pak existují takové, kde je správné se držet někde +- u středu. Na tyhle "druhé" vlastnosti mne nevědomky přivedla jedna místní uživatelka, která asi řeší nějaké vztahové problémy a přitom je ve svém osobnostním profilu v něčem zbytečně radikální.

Například pokud jí vadí nemajetní a šetrní pánové a potrpí si na boháče a grandy, má to 2 roviny (když pro zjednodušení pominu negativní roli bohatství a soustředím se jen na pozitivní roli) - jednak se těm chuďasům může vědomě vyhnout a tím si skutečně "pomoct" a jednak bude velice zranitelná vůči podvodníkům a pohádkářům a může to klidně být i kořen jejích problémů - může na tom být finančně i hůře než s těmi chudými, když bude dostatečně naivní.

Takže to byl ten druhý případ (porucha), kdy je asi lepší to nějak neprožívat, případně se držet +- středu, normálu...

No a teď kam mířím - máme (mj. i v astrologii) mnoho různých atributů, preferencí, vloh, atd. A podle mne skoro u všech se to dá absolutně rozseknout na to, jestli jde o normál nebo poruchu ve výše uvedeném smyslu. Někdy to bude asi i docela nečekané - půjde to proti aktuální morálce, půjde to proti davu. A zajímal by mne především astrologický pohled na věc.

DISKUSE JE MODEROVANÁ

Stránka: 1 2 3
Řazení:
02.11.2016 - 15:43 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » MG34
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele evanda22, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
ja myslím že na toto poznajú odpoveď len tí Indiáni :) tak by sme sa tam mali za nimi ísť asi pozrieť a opýtať sa :3:
02.11.2016 - 15:44 | Filtr
(Ryby) MG34 » dan162
A když dám pryč ten (manipulativní?) "normál" a "poruchu" a místo toho čistě pro tebe nechám "správně" a "špatně" nebo vlastně vyloženě pro tebe Pravda a Lež?
02.11.2016 - 15:49 | Filtr
(Ryby) MG34 » evanda22
? to není dobrý přístup - na co se chceš ptát umírajícího indiána, kterému vypadaly všechny zuby?

Podívej se sem (nejsou to Indiáni, ale to asi nevadí):
https://www.youtube.com/watch/…

a podívej se čím vším se tam krmí a jak to žvýkají (a jak jim to tak-tak stačí) a pak si zkus představit, jak to asi bude, kdyby neměli zuby...
02.11.2016 - 15:54 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » MG34
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele evanda22, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
ja by som sa ho opýtala či bol v živote spokojný a šťastný a či sa bojí smrti...keby teda bol už ten umierajúci :3:
02.11.2016 - 16:07 | Filtr
(Rak) dan162 » MG34
:61: Geniální kotrmelec ! Tedy kdo má kazivé zuby, je má normální, a kdo je má bez kazu i ve 40 letech je má správné a jde o odchylku od normálu ?

Zkus tedy zabrousit do astrologie. Ovšem klasická astrologie je velmi striktní a ostře ohraničená, zatímco psychologizující je poněkud vágní, přibližná a výkladová.

Myšlenka, že kvadratura Pluto - Mars se projevuje takto a takto, a cokoliv jiného je odchylka, ti ztroskotá na tom, že v psychologizující astrologii předpokládáme větší provázanost, ovlivněnost astrologických jevů navzájem. Opozice O není determinace, rána kladivem, ale obtížnost, okolnost, pravděpodobnost, mírněná či posílená něčím jiným. Na druhou stranu když někdo zažívá určité problémy nebo výhody, a nenajdu pro ně oporu v horoskopu, tak vím, že jde o naučenou odchylku.
02.11.2016 - 16:09 | Filtr
(Ryby) MG34 » evanda22
ale o tom není vůbec řeč - řeč je čistě o těch zubech...

představ si, že se narodí dítě matce v koncentráku a celý svůj krátký život prožije v extrémně nepříznivých podmínkách - nemocné, hladové, bité, v zimě, tmě, křiku dozorců a štěkotu psů - jo, nic lepšího nezná, tak možná taky bude relativně spokojené (i když asi těžko), ale správně to rozhodně není, aby žilo takový život

rozhodně odmítám takový život označit za "normál" - normál je mj. to, na co jsme stavění
02.11.2016 - 16:13 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » MG34
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele evanda22, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
ja viem...prepáč ale mne tie zuby fakt nepripadajú tak dôležité ako tebe...a to isté si myslím o zlatokopkách alebo o životných situáciách iných ľudí. proste majú na to svoj dôvod, majú svoj osud alebo tí ľudia nejak žijú a je to ich život. len preto, že môj život je iný než ten ich alebo moje zuby (zatiaľ teda minimum kazov a trošku zubného kameňa) tak ich nedám do škatuľky správne/nesprávne. proste to neriešim. neodsudzujem neprisudzujem nenálepkujem lebo viem že sa môžem mýliť. takže mi v tom delení porucha/normál asi chýba tretia škatuľka "neriešim" :3:
02.11.2016 - 16:16 | Filtr
(Ryby) MG34 » dan162
Ano, ale to jsem povolil výjimku z definice jen pro tebe. Jsou to jen názvy proměnných, nelpím na nich, pokud se to pořádně dohodne. Ale pokud je to pro širší plénum (kde se nic nedohodne), chci se držet svého záměru a pohrát si i s těmi názvy.

Ohledně astrologie - myslel jsem to jinak. Kvadratura Pluto - Mars (ať už je to co je to) má třeba nějaké "předepsané" špatné dopady. Tzn. správně je, když se nositel s těmi špatnými dopady ve svém životě nějak vypořádá (klidně i nějakým tím provázáním s něčím jiným). Špatně je když jim podlehne.
02.11.2016 - 16:20 | Filtr
(Ryby) MG34 » evanda22
Ty zuby nejsou tak moc podstatné ani pro mne - je to jen příklad.

Ale náš život obsahuje spoustu takových drobných příkladů a ty utvoří nějakou mozaiku - a to je vlastně pak už ten život.

A pokud ta mozaika obsahuje vadné díly, dost pochybuju, že bude "fungovat". Pokud se ale věnuje pozornost všem stavebním kamínkům, určitě to není ke škodě, když už nic jiného.
02.11.2016 - 20:59 | Filtr
(Blíženci) Matdamou » MG34
když odstraníš normál a poruchu a nahradíš to správně a špatně, tak je to pro mě daleko lépe uchopitelné, srozumitelné. Já mám prostě problém se slovem norma.
02.11.2016 - 21:04 | Filtr
(Blíženci) Matdamou » Matdamou
když napíšu: dělat správné věci x dělat normální věci.

Já tam prostě cítím rozdíl. normální věc je pro mě věc běžná. a mít zdravé zuby ve 40 letech prostě není běžná věc. tož tak

asi už to dost motám, což?
02.11.2016 - 21:32 | Filtr
(Blíženci) tajga » MG34
"Normál" podmiňuju "poruchou" v tomto případě, který si uvedl ty sám a nemůžu asi jinak, protože všechny varianty jejích možných reakcí, i ta tvá, že se bude držet středu, jsou podmíněné její poruchou. Nepřijde mi ani ani tak důležitá její konkr.reakce na vstupní podmínky tj. zálibu v boháčích, jako to, jak moc bude ztotožněná s tím, jak reaguje. To jestli špatně doplatí, nebo nedoplatí na své jednání mi přijde vedlejší, protože špatně skončit může kdokoli, bez ohledu na svojí "normálnost", nebo "nenormálnost". Kdyby neměla poruchu, tak není o čem hovořit....Takže zůstávám u toho, že normálnost z hlediska funkčnosti závisí na individuálních prioritách a samozřejmě hlavně na motivaci daných priorit pokud jde jen o člověka samotného.
Když ty myslíš, že to jde vždy jednoduše rozseknout, tak by mě zajímal konkrétní příklad a je to osobní - Ty se nezdráháš, pokud ti někdo nepřijde dostatečně inteligentní, dát mu jasně najevo, co si o něm myslíš. Jsou lidi, co tohle nedělají, protože nemají potřebu. Podle čeho posoudit, jestli je něco z toho "porucha" nebo "normál"? Tady už není ve hře jen člověk samotný, ale i dopad jeho komunikace na ostatní, který nemusí být třeba žádný, ale důležité je vědomí, že být nějaký může.
02.11.2016 - 21:39 | Filtr
(Ryby) MG34 » Matdamou
Napsal jsem to tak záměrně - "normál" se v mém světě má odrážet od toho "správně".

Některé jazyky takovému slučování výrazů napomáhají, některé rozdělují, co by mělo zůstat stejné. Třeba u nás je Morava země i řeka - jedno slovo. V Rakousku je země Mahren a řeka March - dvě různá slova - oni to pak vnímají úplně jinak než my.

Dá se nad to povznést, nemusí být člověk jazykem zkostnatělý.
02.11.2016 - 21:48 | Filtr
(Ryby) MG34 » tajga
Podmínění poruchou jsem myslel jinak - jako podmínění JINOU poruchou. Tzn. např. porucha "chodí všude pozdě" podmíní jinou poruchu "raději nikomu nic neslibuje".

Ten příklad se mnou je jednoduchý. Já to dělám špatně a posoudí se to jednoduše - protože to přiznám... (tím, ale neříkám, že s tím hodlám něco dělat)
02.11.2016 - 21:55 | Filtr
(Blíženci) tajga » MG34
No, myslím, že ty to děláš špatně, i kdybys to nepřiznal :4:
02.11.2016 - 21:59 | Filtr
(Ryby) MG34 » tajga
Jasně, ale tím přiznáním je to "v tomto konkrétním případu posouzené" - a na to ses ptala...
02.11.2016 - 22:06 | Filtr
(Blíženci) tajga » MG34
Měla jsem za to, že máš na mysli nějaká objektivní kritéria podle kterých posuzovat, takže ses klidně mohl odosobnit. Ale tak aspoň přiznání, nevadí :4:
02.11.2016 - 22:10 | Filtr
(Ryby) MG34 » tajga
Nejlepší problém je ten, který se vyřeší sám...

Objektivní kritéria - to by v tomto případu byl kanón na vrabce.
02.11.2016 - 22:48 | Filtr
(Blíženci) tajga » MG34
kanón na vrabce....Ano, typické, ono se tomu asi nedá odolat.

Tys přišel s absolutními měřítky a nikde si nepsal o tom, že je vhodné je aplikovat jen na speciální komplikované situace, naopak...
03.11.2016 - 08:54 | Filtr
(Ryby) MG34 » tajga
Náš svět je celkem jednoduchý - ve spoustě případů není nutné z toho dělat raketovou vědu.

Rozseknout se "to" dá vždycky - to je ta moje základní teze a pro ni (zatím?) nemám důkaz - právě v těch složitých případech. V těch jednoduchých je to triviální, tam není potřeba nic dokazovat.

To máš jak u soudu - vždycky je mnohem jednodušší, když se shodne obhajoba s obžalobou (i když ani to není záruka správného rozhodnutí, ale to bych teď raději zanedbal).
03.11.2016 - 21:01 | Filtr
(Rak) dan162
Každý den nyní je pro mne objevný. Na základě vzkazu jsem poslouchal přednášku chlapíka, který provádí... eh... kranio-sakrální metodu, hrozné slovo. To podstatné pro tuhle diskuzi je jeho přístup: on naslouchá tělu a vnímá odlišnosti uvnitř člověka, který za ním přišel. Říká si, aha, tak takhle ty funguješ. Ví, že zvolené fungování (které v člověku slyší) je nejlepší ze všech možností, které vnitřní systém člověka měl k dispozici, i kdyby tou nejlepší možností byla ne-moc (ne-možnost přirozenějšího / lepšího fungování). Nejde cestou porucha a "normál", ať je význam těch dvou slov jaký chce. Neodvažuje se posuzovat, co je normál, ale snaží se vyladit rytmus člověka na JEHO OSOBNÍ rytmus, jemu odpovídající rytmus. Ne skupinově průměrnému normálu nebo ideálnímu normálu, protože ho nezná, neumí poznat. S tím, že vnitřní mechanismy toho člověka, když budou pracovat správně, mají dost informací aby si poradily samy, že to podstatné je odstranit chybné takty motoru. Místo divného chrchlání a brumlání stačí zvuk zdravého motoru.

Asi by bylo pěkné umět opravit v člověku jeho metodu života, která právě jeho naplňuje, nabíjí, kterou má každý svou. Z toho důvodu neexistuje normál ani porucha. A mne se nejvíc líbí odstraňování strachů a jiných umělých bariér, aby si uměl pak člověk už to ostatní postavit sám. Například dle Maslowa.
04.11.2016 - 07:16 | Filtr
(Ryby) MG34 » dan162
To, cos napsal, se úplně nevylučuje s tím, co píšu já.

Špatné nemusíš nahradit správným, ale třeba jen opravnou konstrukcí, která bere v úvahu specifika jedince. Když budeš mít nějakého prosťáčka s nízkým IQ, tak ho můžeš připravit na život, že mu vštípíš pevné zásady a vytyčíš ty správné autority a on se pak tím životem už nějak protluče, aniž by ho ostatní zneužívali a obírali. (nechytat za slovo - má to jen ilustrovat princip "znouzectnosti" - klidně se tak může připravit sám, atd.).

Ale to, že na začátku bylo něco "špatně", v té teorii zůstává. Chápeš?
04.11.2016 - 07:44 | Filtr
(Rak) dan162 » MG34
Ten člověk říkal, že se celý život jednak snaží o nejmenší možnou změnu, která pomůže, ale hlavně cosi jako vyladit divné odchylky do řekněme něco co známe, do hladké sinusoidy. Tké neuřezávat spodky, nechat padnout dolů. Posuzování co je špatně a není špatně pak je na tenkém ledě. Je špatně, když člověk padá při chůzi na zem ? Z pohledu bolesti ano. Z pohledu učebního procesu ne.

Vidíš jen příznaky, ale z nich dohlídneš jen k části příčin. Pozoruju to i tady na foru.

A příznaky : u někoho je karambol (na cestě, v životě) příznak chyby v motivacích (příliš snahy), u jiného že se jen ožral, u dalšího vrozená porucha motoriky, další prodělal úraz, další má naučený psychický emoční blok (strnutí), zažil jsem i nesoulad mezi chtěným a tělu prospěšným.

často to tady beru dle jednoho příznaku, ne v celku - a potom třeba dojde k odložení již dostupného a možného řešení, něco nebylo zahrnuto.

Spíš než myšlení normál - odchylka vnímám jako lepší (jeho) záměr - podpora. Než skupinově odvozené meze, tak individuálně viditelné obvyklosti.

Co je nahoře (hlava, vědomí, myšlení) se srovnává s tím, co je dole (savčí emoční mozek a/nebo plazí část nervové soustavy) a naopak.

Ale zatím to je u mne jen poznatek, než to prosákne i dolů, to potrvá a než si to osvojím tak taky.
04.11.2016 - 09:33 | Filtr
(Ryby) MG34 » dan162
No když to bereš takhle do důsledků, můžeš se snadno dostat do bludného kruhu - jako v tom známém (čínském?) příběhu o farmáři, co mu utekl kůň

ve zkratce - utekl mu kůň (-), pak se ale vrátil se stádem divokých koní (+), pak se na jednom zmrzačil syn (-), pak jediného jeho syna neodvedli do války (+), atd. virtuálně do nekonečna

Já si tu velice snadno pomůžu konstrukcí, že správné je, aby se člověk dokázal poučit, aniž by něco musel zažít na vlastní kůži. No a pak není nutné ho nechat "padat na hubu". :5: Když to převedu do astrologického sytému uvažování - tak například to je první věc, kterou si musí beran vyřešit - dokázat se poučit i jinak než že si rozbije hlavu o zeď.
04.11.2016 - 16:58 | Filtr
(Rak) dan162 » MG34
Naopak, právě Berana je třeba nechat si namlít, jinak příště půjde s větší silou.
Aktuální postavení planet
Aktuální
postavení planet
ukázat planety »
Lunární kalendář 2024
Lunární kalendář
Luna ve Lev Lvu
ukázat kalendář »