Najdise.cz ... najdi a poznej lidi, kteří se narodili ve stejný den jako ty ...
Proměna - Diskuze a zkušenosti
- Astrologie
online Osobní horoskop (radix) Partnerský horoskop Tranzitní horoskop Psychologická astrologie Online výpočty
solár, direkce, revoluce, kompozit a další ...
Lunární kalendář
- Horoskopy 2024
kalendáře a jiné Znamení zvěrokruhu Partnerský horoskop Ascendent a Descendent Horoskopy na rok 2024
Čínský, Keltský, Výklad karet, Léčivé kameny, a další ... Kalendáře na rok 2024
Čínský horoskop 2024
- Slavné osobnosti
astro databáze - Narozeniny
jména, svátky - Numerologie
online - Poznej
znamení - Galerie
uživatelů - Diskuzní
fórum
Proměna
27.11.2021 - 12:36
Wolfinka
Proměna
Čas vyždímá poslední slzy z tvé duše
otočí se na patě s úsměvem
nad mraky Fénix roztáhne křídla
než shoří, uslyšíš jeho píseň
Nad ránem budeš jiná, v jiném náručí
tiskneš samu sebe k srdci
přivineš svou tvář ke své
a není to zrcadlo, hřeje
Místo o kterém už nevíš
čas který už není
ticho, které neslyšíš
už ani Ty ani Já
....
Proměna
otočí se na patě s úsměvem
nad mraky Fénix roztáhne křídla
než shoří, uslyšíš jeho píseň
Nad ránem budeš jiná, v jiném náručí
tiskneš samu sebe k srdci
přivineš svou tvář ke své
a není to zrcadlo, hřeje
Místo o kterém už nevíš
čas který už není
ticho, které neslyšíš
už ani Ty ani Já
....
Proměna
Příspěvky: Všechny | beno
Stránka:
2 1
15.07.2022 - 20:19
| Filtr
beno
» Lupi
Poslední verš je míněn jako doporučení, rýmuje se částečně, záleží jak se vysloví v souvislosti k celé básni. Nechtěl jsem aby se úplně rýmoval, neměl by tu správnou výpovědní intenzitu. Verš na víc. Na báseň jsem potřeboval ca 5 minut a je myšlena jen jako příklad, nic čím bych chtěl někoho uhranout nebo přesvědčit.
Děkuji za Váš čas
Poslední verš je míněn jako doporučení, rýmuje se částečně, záleží jak se vysloví v souvislosti k celé básni. Nechtěl jsem aby se úplně rýmoval, neměl by tu správnou výpovědní intenzitu. Verš na víc. Na báseň jsem potřeboval ca 5 minut a je myšlena jen jako příklad, nic čím bych chtěl někoho uhranout nebo přesvědčit.
Děkuji za Váš čas
10.06.2022 - 09:20
| Filtr
Sosna zvlčelý
» beno
Milý beno,
metafora o "sídlišti, v kterém nikdo nebydlí" asi odhaluje mnohé. Je velmi trefná, ale současně ukazuje na srovnávání jablek a hrušek dohromady. Já bych totiž ještě doplnil ono otřepané, že "když dva dělají totéž, není to totéž".
Nevím, jestli se mi to podaří vysvětlit srozumitelně, ale pokusím se:
Řekněme, že autorem zveřejněného literárního dílka není Wolfinka, ale beno, který hned pod tím uvedl verzi s rýmy, souzvuky... Předložil ji k posouzení. A zde se jistě přirovnání k prázdnému sídlišti skvěle uplatní, protože beno právě na rozdíl souzvuků chce poukázat. A v tomto případě přijímám veškeré argumenty, ovšem s vědomím, že někomu se i tak může více líbit verze nerýmovaná.
Jenže zde je autorkou Wolfinka a srovnání s prázdným sídlištěm těžko může obstát jednoduše proto, že my nevíme, jaký prožitek vedl k uvedené "říkejmesitomujakchceme". Jestliže nevíme, těžko můžeme tvrdit, že jde o dílo bezobsažné! Jelikož jsem však od Wolfinky již přečetl mnohé, ze svého úhlu pohledu mohu předpokládat, že to ze skutečného prožitku vyšlo, ze života. A v tom je podle mne ten rozdíl mezi jejím a Vaším. Že Wolfinka autenticky volila slova podle toho, co cítila a prožila. Vy jste je přeskládal libozvučně, ale přitom vlastně nevíte, o čem to je. Ale to nevíme skoro nikdo. My všichni se můžeme jen domnívat a prokládáme to vlastním žitím. A proto někomu je to blíže a souzní s tím právě tak, jak předloženo bylo. A jinému to nedá nic. Ale při uvědomění si výše napsaného si dokáže uvědomit, že to tak je se vším, že mu také nechutná některé jídlo, které jiní zbožňují a že proto jim jej nemá cenu rozmlouvat. Jablka a hrušky.
A my?
My jsme jen struny. Různě napnuté, v různém ladění... Není divu, že jedna struna vyloudí tón, který některé další struny též rozvibruje, ale jiné nechá netečnými. A některé, ač jinak laděné, k tónu druhého přidají svůj vlastní a vznikne akord.
Bylo by škoda některé tóny vynechat a nemoci je hrát, že někomu přijdou nelibozvučné. Neomezujme básníky, neomezujme muzikanty, jinak se uzavřeme do vlastních neomezitelných mezí omezenosti.
P.S.
V tvorbě Jaroslava Seiferta také v pozdnější tvorbě budete také určovat, že takto je to napsané špatně, a že takto by to znělo lépe?
metafora o "sídlišti, v kterém nikdo nebydlí" asi odhaluje mnohé. Je velmi trefná, ale současně ukazuje na srovnávání jablek a hrušek dohromady. Já bych totiž ještě doplnil ono otřepané, že "když dva dělají totéž, není to totéž".
Nevím, jestli se mi to podaří vysvětlit srozumitelně, ale pokusím se:
Řekněme, že autorem zveřejněného literárního dílka není Wolfinka, ale beno, který hned pod tím uvedl verzi s rýmy, souzvuky... Předložil ji k posouzení. A zde se jistě přirovnání k prázdnému sídlišti skvěle uplatní, protože beno právě na rozdíl souzvuků chce poukázat. A v tomto případě přijímám veškeré argumenty, ovšem s vědomím, že někomu se i tak může více líbit verze nerýmovaná.
Jenže zde je autorkou Wolfinka a srovnání s prázdným sídlištěm těžko může obstát jednoduše proto, že my nevíme, jaký prožitek vedl k uvedené "říkejmesitomujakchceme". Jestliže nevíme, těžko můžeme tvrdit, že jde o dílo bezobsažné! Jelikož jsem však od Wolfinky již přečetl mnohé, ze svého úhlu pohledu mohu předpokládat, že to ze skutečného prožitku vyšlo, ze života. A v tom je podle mne ten rozdíl mezi jejím a Vaším. Že Wolfinka autenticky volila slova podle toho, co cítila a prožila. Vy jste je přeskládal libozvučně, ale přitom vlastně nevíte, o čem to je. Ale to nevíme skoro nikdo. My všichni se můžeme jen domnívat a prokládáme to vlastním žitím. A proto někomu je to blíže a souzní s tím právě tak, jak předloženo bylo. A jinému to nedá nic. Ale při uvědomění si výše napsaného si dokáže uvědomit, že to tak je se vším, že mu také nechutná některé jídlo, které jiní zbožňují a že proto jim jej nemá cenu rozmlouvat. Jablka a hrušky.
A my?
My jsme jen struny. Různě napnuté, v různém ladění... Není divu, že jedna struna vyloudí tón, který některé další struny též rozvibruje, ale jiné nechá netečnými. A některé, ač jinak laděné, k tónu druhého přidají svůj vlastní a vznikne akord.
Bylo by škoda některé tóny vynechat a nemoci je hrát, že někomu přijdou nelibozvučné. Neomezujme básníky, neomezujme muzikanty, jinak se uzavřeme do vlastních neomezitelných mezí omezenosti.
P.S.
V tvorbě Jaroslava Seiferta také v pozdnější tvorbě budete také určovat, že takto je to napsané špatně, a že takto by to znělo lépe?
09.06.2022 - 13:25
| Filtr
beno
» beno
Než úplně zavřu potichu dveře této komnaty a jelikož se ze mne stává ješita, hodím vám sem ještě jednu literární světlici. Třeba zahlédnete její záblesk:
Kdo se ráno usměje,
je šťastný než se naděje.
Kdo se ráno mračí,
boty ho pak tlačí.
A kdo by chtěl zapomenout,
musí zas ty boty zout
a hodně rychle ulehnout.
Každý už teď dobře ví,
že ranní ptáče nesleví,
tak neseďte mu na větvi.
Napsal a NARÝMOVAL: Beno Užjefuč
Kdo se ráno usměje,
je šťastný než se naděje.
Kdo se ráno mračí,
boty ho pak tlačí.
A kdo by chtěl zapomenout,
musí zas ty boty zout
a hodně rychle ulehnout.
Každý už teď dobře ví,
že ranní ptáče nesleví,
tak neseďte mu na větvi.
Napsal a NARÝMOVAL: Beno Užjefuč
09.06.2022 - 02:24
| Filtr
beno
» Buddha/2
Nemám s nikým žádný problém a doufal, že už je celá záležitost vyřízená. Přísahám, že "poradenství" je u konce. Jen jsem do této stoleté místnosti plné pavučin nakouknul a nevěděl, že se jedná o tajný zednářský spolek vedený až z Ameriky, který lpí na tradicích. Couvám, potichu zavírám dveře a jdu si po svých....
08.06.2022 - 14:02
| Filtr
Buddha/2
» beno
No jasně. Můžeme si vymyslet 100 pravidel jak má vypadat báseň, z nich pak udělat normu a učit ji ve škole. A kdo tam nedával pozor, je prostě trubka
Má to jen jednu chybu - nebudeme mít dost kopíráků .
Hele, buď dokážeš z textu vydolovat to o co šlo, nebo budeš lpět na blbostech - je to na tobě .
Já třeba nemůžu číst Jiráska. Kdybys ho dokázal zeditovat na 15% (a věřím že by to šlo ), možná by se pak dal skousnout . Ty máš zřejmě s Wolfinkou opačný problém
Má to jen jednu chybu - nebudeme mít dost kopíráků .
Hele, buď dokážeš z textu vydolovat to o co šlo, nebo budeš lpět na blbostech - je to na tobě .
Já třeba nemůžu číst Jiráska. Kdybys ho dokázal zeditovat na 15% (a věřím že by to šlo ), možná by se pak dal skousnout . Ty máš zřejmě s Wolfinkou opačný problém
07.06.2022 - 21:19
| Filtr
beno
» cimi
Omlouvám se ale mě hodně oslovuje harmonie slova. Slova mají bez ohledu na rýmy svá specifika. Některá kooperují spolu tak intenzivně že není poznat že nejsou v rýmu. Bez těchto závislosti je ale každá věta jak suchá větev. Také mám písně kde nerýmuji každý verš ale nahradím ho aspoň harmonií. Musí tam něco být aby myšlenka mohla projít až k posluchači.
Mějte se krásně a zdravě
Mějte se krásně a zdravě
07.06.2022 - 00:50
| Filtr
beno
» Sosna zvlčelý
Milý zvlčelý sosno. Jelikož jsem si (dle tvého vynikajícího postřehu) její "nebáseň" přečetl zjistil jsem, že použila rytmicky silná na význam bohatá slova. (Je to jako sídliště plné bytů, v kterých nikdo nebydlí).
Kdyby na té nebásni zapracovala, mohla by z ní být docela zajímavá báseň či dokonce píseň. To byl celý můj záměr. Jestli budu mít čas což nemám ještě na nebáseň kouknu a zkusím jen tak pro srandu upravit na píseň. Už jsem totiž to samé s jedním členem najdi se.cz podnikl. Ten samý zádrhel. Velmi silná rytmicky bohatá slova (tentokrát ale v básni), kterou jsem pro názornou ukázku zkomponoval na píseň. Tato se zítra posílá do studia na aranž. Až bude hotová zveřejním pro porovnání.
Pokud "wolfinka" nechce rozvíjet své psaní, tak se jí tímto omlouvám, nebudu jí už napovídat. Nemám to vlastně zapotřebí ani já ani ona.
Kdyby na té nebásni zapracovala, mohla by z ní být docela zajímavá báseň či dokonce píseň. To byl celý můj záměr. Jestli budu mít čas což nemám ještě na nebáseň kouknu a zkusím jen tak pro srandu upravit na píseň. Už jsem totiž to samé s jedním členem najdi se.cz podnikl. Ten samý zádrhel. Velmi silná rytmicky bohatá slova (tentokrát ale v básni), kterou jsem pro názornou ukázku zkomponoval na píseň. Tato se zítra posílá do studia na aranž. Až bude hotová zveřejním pro porovnání.
Pokud "wolfinka" nechce rozvíjet své psaní, tak se jí tímto omlouvám, nebudu jí už napovídat. Nemám to vlastně zapotřebí ani já ani ona.
06.06.2022 - 07:44
| Filtr
aktigram
» beno
Hm, čítam a usmievám sa, ku mne aj nerymovaná báseň doskočila a je krásna a zistila som že mi je to aj príjemné čo ale nikdy neviem povedať o reperoch.
Repovať dokáže každý ale toto už naozaj za spev nepovažujem.
Tak repovanie je potom poézia - majú tam rým a...?
Repovať dokáže každý ale toto už naozaj za spev nepovažujem.
Tak repovanie je potom poézia - majú tam rým a...?
05.06.2022 - 09:53
| Filtr
cimi
» beno
Já bych teda volný verš se stoupenci hippies fakt nesrovnávala
Když pominu ty technické detaily (nejsem zelenáč) tak prostě někoho psát vázaným veršem holt nedonutíš
A rozdíl mezi vázaným a volným veršem je, že volný verš rýmy nepoužívá, takže se nikde rytmicky scházet nemusí. Zůstává pak podstatou myšlenka, pocit, obraz, který předává, podobně jako je tomu u výtvarného umění : ) tam jsme taky ušli kus cesty a dnes je abstraktní umění stejně uznávané jako to konkrétní.
I když stále platí, že vkusu se prostě zas až tolik neporučí, což naprosto chápu : )
Myslím že málokdo kdo si píše do šuplíku/tady na web posdílí pro potěchu duše - si čte své básně nahlas je to spíš takový obraz jeho nitra - jak píšeš emoční úkaz a i to lze napsat jinak, jak vidíš
Tu snahu rozvíjet potenciál chápu, ale znám i Wolfinku a taky jsem podobné soudy potkávala často na Písmáku a třeba mně osobně to spíš blokovalo tvořivost : ) někdo prostě takový myšlení nemá, pak to zní sešněrovaně nikoli oduševněle a umělecky.
Každopádně nevím co si o tom myslí autorka..moje báseň to není...tudíž nebudu předjímat
Když pominu ty technické detaily (nejsem zelenáč) tak prostě někoho psát vázaným veršem holt nedonutíš
A rozdíl mezi vázaným a volným veršem je, že volný verš rýmy nepoužívá, takže se nikde rytmicky scházet nemusí. Zůstává pak podstatou myšlenka, pocit, obraz, který předává, podobně jako je tomu u výtvarného umění : ) tam jsme taky ušli kus cesty a dnes je abstraktní umění stejně uznávané jako to konkrétní.
I když stále platí, že vkusu se prostě zas až tolik neporučí, což naprosto chápu : )
Myslím že málokdo kdo si píše do šuplíku/tady na web posdílí pro potěchu duše - si čte své básně nahlas je to spíš takový obraz jeho nitra - jak píšeš emoční úkaz a i to lze napsat jinak, jak vidíš
Tu snahu rozvíjet potenciál chápu, ale znám i Wolfinku a taky jsem podobné soudy potkávala často na Písmáku a třeba mně osobně to spíš blokovalo tvořivost : ) někdo prostě takový myšlení nemá, pak to zní sešněrovaně nikoli oduševněle a umělecky.
Každopádně nevím co si o tom myslí autorka..moje báseň to není...tudíž nebudu předjímat
05.06.2022 - 09:04
| Filtr
beno
» cimi
No jasně . Jo a pak byli také v Americe stoupenci hippies a různých náboženských skupin, které tvrdily to či ono.... Vždyť si dělejte v literatuře co chcete, já vám jen sdělil definici básně. Toto není báseň ale emoční "úkaz". Nemá formu, libozvučnost ani stopu básně. Vždyť si to zkuste před zrcadlem zarecitovat. Nejpozději ve čtvrtém řádku první sloky se dostane do konfliktu s fonetikou, která se nicméně táhne celým textem.
Rytmus slova nula, rýmy nula, o libozvučnosti slov dík stavbě vět není ani památky.
Samozřejmě že se v klasické básni nemusí rýmovat každý verš ale právě ta již výše zmiňovaná rytmika slova se musí někde sejít (nejpozději na konci sloky), jinak tento literární útvar jak rytmicky tak melodicky nedává žádný smysl.
Je to jako kdyby jste od teď přestala dodržovat pravidla silničního provozu a tvrdila, že je to tak zajímavější. (Aspoň pro některé jak zjišťuji). Nebo pila kávu ze stolu, protože hrnek jí nedává dost prostoru.
Aby se tento emoční text stal básní potřebuje úpravu. Z tohoto textu by mohla být po "chirurgickém" literárním zásahu i zajímavá píseň.
A teď jednu důležitou věc. Nechci se dotýkat emocí autora, jen chci poradit jak dát jeho slovům "křídla" a ne poslat proti zdi, což udělal. Není to špatný text a má potenciál.
Rytmus slova nula, rýmy nula, o libozvučnosti slov dík stavbě vět není ani památky.
Samozřejmě že se v klasické básni nemusí rýmovat každý verš ale právě ta již výše zmiňovaná rytmika slova se musí někde sejít (nejpozději na konci sloky), jinak tento literární útvar jak rytmicky tak melodicky nedává žádný smysl.
Je to jako kdyby jste od teď přestala dodržovat pravidla silničního provozu a tvrdila, že je to tak zajímavější. (Aspoň pro některé jak zjišťuji). Nebo pila kávu ze stolu, protože hrnek jí nedává dost prostoru.
Aby se tento emoční text stal básní potřebuje úpravu. Z tohoto textu by mohla být po "chirurgickém" literárním zásahu i zajímavá píseň.
A teď jednu důležitou věc. Nechci se dotýkat emocí autora, jen chci poradit jak dát jeho slovům "křídla" a ne poslat proti zdi, což udělal. Není to špatný text a má potenciál.
05.06.2022 - 06:27
| Filtr
cimi
» beno
Volný verš je verš, v němž se zásadně nepracuje s žádnými obvyklými prvky prozódie, tj. ani s přízvukem, ani s délkou samohlásek, ani se v něm nevyskytuje konstantní počet slabik ve verši.
Volný verš poprvé použil americký básník Walt Whitman, je velmi rozšířen v moderní poezii jako projev opovrhování konvencemi „staré“ literatury, které pro řadu současných básníků představuje mj. vázaný verš.
Volný verš poprvé použil americký básník Walt Whitman, je velmi rozšířen v moderní poezii jako projev opovrhování konvencemi „staré“ literatury, které pro řadu současných básníků představuje mj. vázaný verš.
© 2007-2024 Najdise.cz