Najdise.cz ... najdi a poznej lidi, kteří se narodili ve stejný den jako ty ...
Domácí vzdělávání - Diskuze a zkušenosti
- Astrologie
online Osobní horoskop (radix) Partnerský horoskop Tranzitní horoskop Psychologická astrologie Online výpočty
solár, direkce, revoluce, kompozit a další ...
Lunární kalendář
- Horoskopy 2024
kalendáře a jiné Znamení zvěrokruhu Partnerský horoskop Ascendent a Descendent Horoskopy na rok 2024
Čínský, Keltský, Výklad karet, Léčivé kameny, a další ... Kalendáře na rok 2024
Čínský horoskop 2024
- Slavné osobnosti
astro databáze - Narozeniny
jména, svátky - Numerologie
online - Poznej
znamení - Galerie
uživatelů - Diskuzní
fórum
Domácí vzdělávání
30.07.2018 - 13:22
Visennka
Domácí vzdělávání
Zdravím,
zajímalo by mě, co si myslíte o domácím vzdělávání. Zajímá mě váš názor na toto téma, zkušenosti a především i nějaké prognózy či budoucí uplatnění takto vzdělávaných dětí. Jejich přednosti nebo naopak bloky, překážky, nedostatky a podobně...Co děti chtějí versus to, co chtějí rodiče, manipulace nebo pozitivní manipulace, alternativní životní styl versus tradiční systém....zda jsou tyto děti později vůbec začlenitelné do systému atd. ...
Já svůj názor mám, ale zajímá mě, jak se na to dívají druzí, jaké mají zkušenosti a jiná hlediska, která mě mohou obohatit... jsem dost kritická, nestranná a nahlížím ráda na problémy z mnoha stran.... díky
zajímalo by mě, co si myslíte o domácím vzdělávání. Zajímá mě váš názor na toto téma, zkušenosti a především i nějaké prognózy či budoucí uplatnění takto vzdělávaných dětí. Jejich přednosti nebo naopak bloky, překážky, nedostatky a podobně...Co děti chtějí versus to, co chtějí rodiče, manipulace nebo pozitivní manipulace, alternativní životní styl versus tradiční systém....zda jsou tyto děti později vůbec začlenitelné do systému atd. ...
Já svůj názor mám, ale zajímá mě, jak se na to dívají druzí, jaké mají zkušenosti a jiná hlediska, která mě mohou obohatit... jsem dost kritická, nestranná a nahlížím ráda na problémy z mnoha stran.... díky
Příspěvky: Všechny | Sosna zvlčelý
Stránka:
1 2
31.07.2018 - 15:56
| Filtr
Bosch
» Sosna zvlčelý
neměj péči větě rozvité rozumím
".. ale to je řízený systémový úmysl, aby se dalo snáze ovládat,.."
jenže už opět prášíš tudíž se poroučím pro dnes stačilo
".. ale to je řízený systémový úmysl, aby se dalo snáze ovládat,.."
jenže už opět prášíš tudíž se poroučím pro dnes stačilo
31.07.2018 - 16:12
| Filtr
Sosna zvlčelý
» Bosch
Ovšemže větě rozvité rozumíš. Ale evidentně nerozumíš souvislostem! A že jsem Tě na to upozornil, že to byla odpověď na příspěvek mili111, nikoli na Tebe! A to zejména k části, která nesouvisela se školstvím (konkrétně porody - dohledej si, že o tom psala), proto jsem to nerozvíjel zde dále.
Když mě pak obviníš z takové kraviny, se nediv, že se bráním a budu bránit. Pokud tak rád poukazuješ u druhých, že argumentují ad hominem, proč tak činíš sám? Leda bys přiznal, žes nevěděl, o čem hovořím, by to vysvětlilo, pak by ses dopustil jen omylu.
Když mě pak obviníš z takové kraviny, se nediv, že se bráním a budu bránit. Pokud tak rád poukazuješ u druhých, že argumentují ad hominem, proč tak činíš sám? Leda bys přiznal, žes nevěděl, o čem hovořím, by to vysvětlilo, pak by ses dopustil jen omylu.
31.07.2018 - 17:18
| Filtr
Bosch
» Sosna zvlčelý
to je opravdu trapná argumentace
nejdříve obviníš systém z řízeného manipulativního jednání a když tě na to upozorním hned otočíš že se to týkalo porodnictví
to je přece úplně jedno čeho se to týkalo může se to týkat třeba chemtrails jednou věříš že jsi oběť systému který tě cíleně zneužívá což je to podstatné co, nejsi sto pochopit ty
a že já o tobě něco šířím ty se šiříš sám
zbytečná ztráta času
nejdříve obviníš systém z řízeného manipulativního jednání a když tě na to upozorním hned otočíš že se to týkalo porodnictví
to je přece úplně jedno čeho se to týkalo může se to týkat třeba chemtrails jednou věříš že jsi oběť systému který tě cíleně zneužívá což je to podstatné co, nejsi sto pochopit ty
a že já o tobě něco šířím ty se šiříš sám
zbytečná ztráta času
31.07.2018 - 17:27
| Filtr
Sosna zvlčelý
» Sosna zvlčelý
Uživatel tě zablokoval a na jeho/její příspěvek nemůžeš odpovědět.
Děkuji, Boschi! Ale měl jsi jen zablokovat a už nereagovat, takto je to trapné.
Argumenty jsou zde jasně dané, i vlákna. Jen své dojmy vydáváš za fakta. To Tě trošku omezuje. Škoda.
Děkuji, Boschi! Ale měl jsi jen zablokovat a už nereagovat, takto je to trapné.
Argumenty jsou zde jasně dané, i vlákna. Jen své dojmy vydáváš za fakta. To Tě trošku omezuje. Škoda.
31.07.2018 - 17:29
| Filtr
Najdise.cz
» Sosna zvlčelý
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele ., který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
To je ta schopnost se vypořádat se šikanou, kolektivně spolupracovat a dojít k řešení problému. A kdyby něco, atomové tlačítko to jistí, ne?
***
EDIT:
Sice jsem už psala Visennce omluvný vzkaz za svoje ne vždy vhodné příspěvky, každopádně na druhou stranu musím skutečně aplaudovat tomu, jak se to tu vyvinulo a musím uznat, že mě to akorát utvrdilo v tom, co si celou dobu myslím. Ačkoliv jsem vlastně doufala, že to bude trochu obráceně. No, ještě uvidíme...
=====
To je ta schopnost se vypořádat se šikanou, kolektivně spolupracovat a dojít k řešení problému. A kdyby něco, atomové tlačítko to jistí, ne?
***
EDIT:
Sice jsem už psala Visennce omluvný vzkaz za svoje ne vždy vhodné příspěvky, každopádně na druhou stranu musím skutečně aplaudovat tomu, jak se to tu vyvinulo a musím uznat, že mě to akorát utvrdilo v tom, co si celou dobu myslím. Ačkoliv jsem vlastně doufala, že to bude trochu obráceně. No, ještě uvidíme...
01.08.2018 - 18:11
| Filtr
Najdise.cz
» Sosna zvlčelý
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele Buh je tlak, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Jen své dojmy vydáváš za fakta. To Tě trošku omezuje. Škoda.
mi bylo kdysi vytýkáno pozemšťanem.
díky za opáčko
matka moudrosti
=====
Jen své dojmy vydáváš za fakta. To Tě trošku omezuje. Škoda.
mi bylo kdysi vytýkáno pozemšťanem.
díky za opáčko
matka moudrosti
01.08.2018 - 18:51
| Filtr
Sosna zvlčelý
» Buh je tlak
Jsme si to asi s Boschem rozdělili. Já převzal poziho argumentaci a on blokování. No ačkoli... Myslím, že nechám na Tobě, jaký názor si chceš udělat. Takový budeš mít. Nerozdmýchával bych to více, když už to pak není ani k tématu.
02.08.2018 - 01:32
| Filtr
Najdise.cz
» Sosna zvlčelý
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele Buh je tlak, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Priznam se ze diskuzi moc nesleduju,no dokud te jen blokuje je to dobry,horsi bude,az si pod tebou ustele zapali cigarko:D by me teda zajimalo,zda se zadavatelce splnil sen a diskuze vyvolala kyzeny vysledek?:D
=====
Priznam se ze diskuzi moc nesleduju,no dokud te jen blokuje je to dobry,horsi bude,az si pod tebou ustele zapali cigarko:D by me teda zajimalo,zda se zadavatelce splnil sen a diskuze vyvolala kyzeny vysledek?:D
03.08.2018 - 11:06
| Filtr
Najdise.cz
» Sosna zvlčelý
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele ., který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
No... to se ale pak nabízí otázka, jestli nemlátit právě ty děti jakožto budoucí rodiče, že.
Každopádně rákoskou učitelé asi těžko získají respekt. Maximálně se jich děcka budou bát. Samozřejmě případy typu Hložek nemyslím... tam to bylo trošku něco jiného A hlavně už vám nebylo šest...
=====
No... to se ale pak nabízí otázka, jestli nemlátit právě ty děti jakožto budoucí rodiče, že.
Každopádně rákoskou učitelé asi těžko získají respekt. Maximálně se jich děcka budou bát. Samozřejmě případy typu Hložek nemyslím... tam to bylo trošku něco jiného A hlavně už vám nebylo šest...
03.08.2018 - 15:38
| Filtr
Sosna zvlčelý
» :o)) Nori
(Rovnou předesílám, že to bude delší, protože nechám trošku plynout myšlenky, vzpomínky... A může se to vázat na více příspěvků zde.)
První stupeň (za nás 1.-4. třída) jsem měl kliku (fakt kliku, stálo to za to), že jsem chodil do vesnické malotřídky v sousední vsi. Tam nás dovezl ráno autobus, domů jsme chodili pěšky polní cestou a v závěru přes les. Často jsme však dělávali různé odbočky, okliky, brali to se spolužáky z jiných vesnic přes jejich ves, takže cesta trvala v rozmezí od 50 minut do 5 hodin (to když napadlo tolik sněhu, že jsme cestou domů začali stavět sněhové pevnosti, válčili, skákali do závějí a zapomněli úplně na čas. A najednou... byla tma! To byl tenkrát průser nejprve od rodičů a pak druhý den i ve škole, protože rodiče s obavami telefonovali do školy, jestli nejsme po škole. Ale aby jediný z nich šel naproti, to ne!
Když bylo hodně sněhu, tak některý z rodičů pracující v JZD musel vzít traktor a projet nám kolej, aby se dalo jít domů. A když se to nestihlo, tak starší prošlapávali cestu mladším (což taky zdržovalo, protože jsme místo prošlapávání hráli na to, že musíme jít všichni ve šlépějích prvního a nesmí se stoupnout mimo, takže první dělal všelijaké kličky a smyčky... Prostě se domů nedalo dostat včas. Nemluvě o tom, že od křížku nad lesem se výborně jezdilo na školní aktovce až dolů na kraj vesnice. A když jsme to sjeli, pochopitelně jsme se vrátili a jeli zas a zas. Nač chodit domů pro sáňky, no né?
Ale zpět ke škole. Ta měla to kouzlo, že nás v našem ročníku bylo jen 7 dětí. Proto v jedné učebně byly vždy dvě třídy současně. Vždy prvňáci s třeťáky a druháci se čtvrťáky. Dohromady nás bylo v učebně jen 12 + učitelka.
Díky tomu malému počtu dětí (ve městě v té době sedělo v učebně přes 30 dětí)Za sebe říkám, že to byl skvělý model. Učitelky nás vedly k tomu, aby starší mladším pomáhali, takže zde nebyla jen komunikace se stejným ročníkem, ale i starších s mladšími (ony ty dva roky vypadají pro někoho možná směšně, ale pamatuji, si, jak jsme ty starší brali jako "velké", jestli je Ti 6, nebo 8, je v tom věku čtvrtina života ).
Učitelky s námi trávily mnohem více času, "nezašívaly" se o přestávce v kanceláři. Uvařily si kafe a s ním šly do třídy. Bylo to však i z důvodu, že třeba v zimě se topilo přímo ve třídě uhlím ve velkých litinových kamnech. A když při mrazech jsme přišli do vymrzlé třídy (zvláště v pondělí), tak učitelka dala na první hodinu čtení: Seděli jsme v půlkruhu na židlích kolem kamen, na kolenou čítanky, jeden vždy předčítal nahlas a střídali jsme se. V kamnech praskalo a my si ani nepřipadali jako ve škole (na to jsem se vždy těšil).
Co se týče vzdělání v této škole, nebyl žádný problém. Dokonce mi přišlo, že na 2. stupni jsme byli i mírně napřed před dětmi z větších škol, ale perspektivou deseti let jsem nám možná nekriticky fandil. Snad jen škoda, že ředitelka byla velká soudružka, takže jsme nebyli uchráněni takovým zbytečnostem (až zvrácenostem), jako neustálé připomínání vedoucí úlohy Strany, poukazování na rodiny dětí, jejichž rodiče byli ve straně, přesvědčování ke vstupu do Pionýra (výhružky, že se nedostaneme na školy) a strašení, že v Americe vyvíjí atomovou bombu a chtějí ji na nás hodit. (Bratr najednou nechtěl chodit do školy, hrozně se tam bál, protože jen doma měl pocit bezpečí. Pak se ukázalo, že se bojí, že ho budou bombardovat američani. Vysvětlení reality ho uklidnilo, ale zase se bála mamka, kdy on ve škole řekne, že to není pravda, co ředitelka povídá.)
Na druhý stupeň (5.-8. třída) jsme už jezdili do města. Tam i zpět autobus (docela mi ta cesta domů přes les chyběla, ale zase po škole jsme byli pořád venku). Ve třídě nás najednou bylo asi 34. A musím říct, že jsem k tomu tam moc dobrý vztah nezískal.
Už tehdy se objevila šikana mezi dětmi. Přestože mne nikdo nešikanoval, pamatuji si ty neblahé pocity, které jsem v její přítomnosti zažíval. To je v člověku hluboko.
Nejvíce šikanovaný spolužák byl současně nejnadanější. A když se po revoluci objevila možnost jít na víceleté gymnázium, byl to on sám, kdo doma rodiče přesvědčoval, že tam chce. (Bohužel, bůhví proč, jej to dostihlo i tam, přestože měl být v kolektivu "nadanějších" dětí, nakonec odešel i z této školy a tím se pro mne jeho stopa zcela ztrácí. Učitelé na gymnáziu se tím nějak odmítali zabývat, přestože se to všeobecně vědělo, že se mu neustále ztrácí věci, svačiny, domů že šel bos... Ale protože ho vysloveně nikdo nebil, tak se s tím nic nedělo. Přestože i to je pochybné. Prostě mu netekla krev...)
V 6. třídě jsme dostali naštěstí (a vědomě říkám naštěstí) nejobávanější učitelku školy! Postrach. Ta když zařvala, tak skoro praskaly okenní tabulky. A ruku měla pádnou. Zde jsem nucen až nesouhlasit s jejími metodami, přísahám, že to párkrát přehnala - kam se hrabe rákoska?
Ale na straně druhé získávala plusové body tím, jak se nám věnovala. I mimoškolně. Nemluvě o tom, že jsme si pamatovali, že náš ještě za bolševika upozornila, že není členkou KSČ a tudíž ji nebudeme oslovovat soudružko, ale paní učitelko (což jsme si uvědomili hlavně po revoluci, kdy na nás učitelky, které dříve soudružské oslovení požadovaly, nejednou řvaly, že nejsou žádné "soušky"). Vštěpila nám kázeň. Ale současně zavedla ve třídě mnohé demokratické praktiky (nechávala nás o spoustě věcí hlasovat a rozhodovat si je). A dokázala zkrotit i největší grázlíky, čímž je však uchránila od větších problémů. Vlastně nikdy nad nikým nezlomila hůl. A z drsné kázně pozvolna slevovala. Už mohla...
Jenže v té škole bylo učitelů mnohem více. A někteří byli zlí. A hlavně podlí. Nevím proč. Zažil jsem šikanu spolužáka od učitele! Selhání jednotlivce? A nebylo těch jednotlivců na školu nějak moc?
Nejlepší učitelé byli ti nejmladší (čerstvě po VŠ) a nejstarší (před důchodem nebo již v důchodu). Oproti tomu čtyřicátníci působili vyhořele. Jejich učení často vypadalo stylem: "dělejte si zápisky z učebnice ze strany č..., příští hodinu zkouším!" A když se někdo zeptal, že něčemu nerozumí, byl označen před celou třídou za blbečka. Pak se raději nikdo neptal. A seřvat pravidelně třídu na počátku hodiny za něco, co jim bylo provedeno v třídách jiných, hned po seřvání, kdy nás vystresovali, rozdat papíry a psát písemku... Tím nám chtěli povznést ducha? Ubíjelo nás to! Báli jsme se projevit, zeptat se na něco, dělat něco samostatně (zpravidla přišel řev). Ale potom jsme se dozvídali (a rodiče na schůzkách), jak jsme hrozní, nesamostatní, pasivní... Kdo to z nás dělal? A proč u některých učitelů jsme aktivní dokázali být?
Z výše napsaného je vidět, že mám ke druhému stupni rozporuplný vztah. Že jsem nelitoval, když jsem některé učitele už nikdy nemusel vidět. A některé bych chtěl mít dále. Padesát na padesát. To se mi zdá však málo na to, že šlo o základní školu.
Své postřehy jsem měl možnost porovnávat s mnohými jinými názory, takže pochopitelně není to tak všude. Někdo řekne, že jsem měl asi smůlu. Nemyslím. Osobně to za smůlu nepovažuji a určitě se nesnažím hodnotit celé školství podle své vlastní zkušenosti, do takové neobjektivity nejdu. Vlastně to nepíši jako hodnocení, jen vzpomínám na své prožitky.
Ale stalo se mi několikrát, že jsme s lidmi (nešlo o spolužáky) vzpomínali na školy (základní). Vycházel jsem z toho nejhůře. Oni měli samé hezké vzpomínky. Ale když jsem řekl i své negativní vzpomínky, najednou to z nich začalo lézt: "No jo, u nás se vlastně taky stalo..." Vytěsnili to zlé? Nebo najednou tahali to zlé, aby moje přebili? Nevím. Jen se ukázalo, že nějakou negativní zkušenost si nesla většina z nich. Třeba ne na vlastní osobě, ale viděli to u spolužáků. Ať již šlo o chování učitelů, spolužáků, nebo způsob výuky.
Jak to vypadá po letech? Nějaké třídní srazy moc neprobíhají, opravdu tak po deseti letech. S nikým nemám problém se setkat a třeba poklábosit u piva. Ale pravdou je, že co se týče mě, tak ze ZŠ nemám skutečného velkého kamaráda ani jednoho. A rozhodně to není z důvodu, že bych byl asociál a nekomunikativní. Jen jsem už tehdy věděl, že jsem tam neměl žádnou spřízněnou duši pro jakýkoliv z mých zájmů. Prostě jsem přečkal díky své přizpůsobivosti. Doufal jsem je nalézt na SŠ, ale ani tam jsem nepotkal (přestože zde jsou vztahy a kontakty se spolužáky mnohem četnější a vřelejší). Poznal jsem, že kamarády budu muset hledat v jiných kruzích , což jsem také následně realizoval. Za sebe mohu říct, že mně v socializaci, jak se zde v diskuzi občas skloňuje, škola vůbec nepomohla. Já byl tak "socializován", že mě spíše škola brzdila. Třeba i přístupem, jež občas někteří z kantorů (a obecně dospělí k dětem) rádi uplatňovali: "Až budete dospělí, můžete se k tomu vyjádřit, teď o tom nebudeme diskutovat!" Zde jsem fakt rád za naši třídní, že toto nikdy nečinila. Přes to si v sousedních třídách říkali, jací jsme chudáci, že ji máme. Všichni asi ne, ale mnozí z nás jsme věděli své a neměnili by.
Tolik jenom tak ke vzpomínkám na moji ZŠ. A třeba závěry, které díky tomu činím dnes, mohu napsat někdy jindy.
Jen bych rád řekl jedno: Strašně mne rozčiluje, setkávám se s tím docela často, když si lidi stěžují, že učitelé (školy) nevychovávají dobře žáky! To se mi otevírá kudla v kapse. A často to zaznívá z úst rodičů právě nějakého nevychovaného dítka!
Škola má mít funkci především vzdělávací! Pochopitelně se na ni váží i další věci (právě i ona socializace atd.), ale vzdělání má být to hlavní a prvořadé. Výchova je záležitostí rodiny! A nemít základy z domova, škola nic nezachrání, byť by byla sebelepší. Ani ve vzdělání, ani ve výchově.
První stupeň (za nás 1.-4. třída) jsem měl kliku (fakt kliku, stálo to za to), že jsem chodil do vesnické malotřídky v sousední vsi. Tam nás dovezl ráno autobus, domů jsme chodili pěšky polní cestou a v závěru přes les. Často jsme však dělávali různé odbočky, okliky, brali to se spolužáky z jiných vesnic přes jejich ves, takže cesta trvala v rozmezí od 50 minut do 5 hodin (to když napadlo tolik sněhu, že jsme cestou domů začali stavět sněhové pevnosti, válčili, skákali do závějí a zapomněli úplně na čas. A najednou... byla tma! To byl tenkrát průser nejprve od rodičů a pak druhý den i ve škole, protože rodiče s obavami telefonovali do školy, jestli nejsme po škole. Ale aby jediný z nich šel naproti, to ne!
Když bylo hodně sněhu, tak některý z rodičů pracující v JZD musel vzít traktor a projet nám kolej, aby se dalo jít domů. A když se to nestihlo, tak starší prošlapávali cestu mladším (což taky zdržovalo, protože jsme místo prošlapávání hráli na to, že musíme jít všichni ve šlépějích prvního a nesmí se stoupnout mimo, takže první dělal všelijaké kličky a smyčky... Prostě se domů nedalo dostat včas. Nemluvě o tom, že od křížku nad lesem se výborně jezdilo na školní aktovce až dolů na kraj vesnice. A když jsme to sjeli, pochopitelně jsme se vrátili a jeli zas a zas. Nač chodit domů pro sáňky, no né?
Ale zpět ke škole. Ta měla to kouzlo, že nás v našem ročníku bylo jen 7 dětí. Proto v jedné učebně byly vždy dvě třídy současně. Vždy prvňáci s třeťáky a druháci se čtvrťáky. Dohromady nás bylo v učebně jen 12 + učitelka.
Díky tomu malému počtu dětí (ve městě v té době sedělo v učebně přes 30 dětí)Za sebe říkám, že to byl skvělý model. Učitelky nás vedly k tomu, aby starší mladším pomáhali, takže zde nebyla jen komunikace se stejným ročníkem, ale i starších s mladšími (ony ty dva roky vypadají pro někoho možná směšně, ale pamatuji, si, jak jsme ty starší brali jako "velké", jestli je Ti 6, nebo 8, je v tom věku čtvrtina života ).
Učitelky s námi trávily mnohem více času, "nezašívaly" se o přestávce v kanceláři. Uvařily si kafe a s ním šly do třídy. Bylo to však i z důvodu, že třeba v zimě se topilo přímo ve třídě uhlím ve velkých litinových kamnech. A když při mrazech jsme přišli do vymrzlé třídy (zvláště v pondělí), tak učitelka dala na první hodinu čtení: Seděli jsme v půlkruhu na židlích kolem kamen, na kolenou čítanky, jeden vždy předčítal nahlas a střídali jsme se. V kamnech praskalo a my si ani nepřipadali jako ve škole (na to jsem se vždy těšil).
Co se týče vzdělání v této škole, nebyl žádný problém. Dokonce mi přišlo, že na 2. stupni jsme byli i mírně napřed před dětmi z větších škol, ale perspektivou deseti let jsem nám možná nekriticky fandil. Snad jen škoda, že ředitelka byla velká soudružka, takže jsme nebyli uchráněni takovým zbytečnostem (až zvrácenostem), jako neustálé připomínání vedoucí úlohy Strany, poukazování na rodiny dětí, jejichž rodiče byli ve straně, přesvědčování ke vstupu do Pionýra (výhružky, že se nedostaneme na školy) a strašení, že v Americe vyvíjí atomovou bombu a chtějí ji na nás hodit. (Bratr najednou nechtěl chodit do školy, hrozně se tam bál, protože jen doma měl pocit bezpečí. Pak se ukázalo, že se bojí, že ho budou bombardovat američani. Vysvětlení reality ho uklidnilo, ale zase se bála mamka, kdy on ve škole řekne, že to není pravda, co ředitelka povídá.)
Na druhý stupeň (5.-8. třída) jsme už jezdili do města. Tam i zpět autobus (docela mi ta cesta domů přes les chyběla, ale zase po škole jsme byli pořád venku). Ve třídě nás najednou bylo asi 34. A musím říct, že jsem k tomu tam moc dobrý vztah nezískal.
Už tehdy se objevila šikana mezi dětmi. Přestože mne nikdo nešikanoval, pamatuji si ty neblahé pocity, které jsem v její přítomnosti zažíval. To je v člověku hluboko.
Nejvíce šikanovaný spolužák byl současně nejnadanější. A když se po revoluci objevila možnost jít na víceleté gymnázium, byl to on sám, kdo doma rodiče přesvědčoval, že tam chce. (Bohužel, bůhví proč, jej to dostihlo i tam, přestože měl být v kolektivu "nadanějších" dětí, nakonec odešel i z této školy a tím se pro mne jeho stopa zcela ztrácí. Učitelé na gymnáziu se tím nějak odmítali zabývat, přestože se to všeobecně vědělo, že se mu neustále ztrácí věci, svačiny, domů že šel bos... Ale protože ho vysloveně nikdo nebil, tak se s tím nic nedělo. Přestože i to je pochybné. Prostě mu netekla krev...)
V 6. třídě jsme dostali naštěstí (a vědomě říkám naštěstí) nejobávanější učitelku školy! Postrach. Ta když zařvala, tak skoro praskaly okenní tabulky. A ruku měla pádnou. Zde jsem nucen až nesouhlasit s jejími metodami, přísahám, že to párkrát přehnala - kam se hrabe rákoska?
Ale na straně druhé získávala plusové body tím, jak se nám věnovala. I mimoškolně. Nemluvě o tom, že jsme si pamatovali, že náš ještě za bolševika upozornila, že není členkou KSČ a tudíž ji nebudeme oslovovat soudružko, ale paní učitelko (což jsme si uvědomili hlavně po revoluci, kdy na nás učitelky, které dříve soudružské oslovení požadovaly, nejednou řvaly, že nejsou žádné "soušky"). Vštěpila nám kázeň. Ale současně zavedla ve třídě mnohé demokratické praktiky (nechávala nás o spoustě věcí hlasovat a rozhodovat si je). A dokázala zkrotit i největší grázlíky, čímž je však uchránila od větších problémů. Vlastně nikdy nad nikým nezlomila hůl. A z drsné kázně pozvolna slevovala. Už mohla...
Jenže v té škole bylo učitelů mnohem více. A někteří byli zlí. A hlavně podlí. Nevím proč. Zažil jsem šikanu spolužáka od učitele! Selhání jednotlivce? A nebylo těch jednotlivců na školu nějak moc?
Nejlepší učitelé byli ti nejmladší (čerstvě po VŠ) a nejstarší (před důchodem nebo již v důchodu). Oproti tomu čtyřicátníci působili vyhořele. Jejich učení často vypadalo stylem: "dělejte si zápisky z učebnice ze strany č..., příští hodinu zkouším!" A když se někdo zeptal, že něčemu nerozumí, byl označen před celou třídou za blbečka. Pak se raději nikdo neptal. A seřvat pravidelně třídu na počátku hodiny za něco, co jim bylo provedeno v třídách jiných, hned po seřvání, kdy nás vystresovali, rozdat papíry a psát písemku... Tím nám chtěli povznést ducha? Ubíjelo nás to! Báli jsme se projevit, zeptat se na něco, dělat něco samostatně (zpravidla přišel řev). Ale potom jsme se dozvídali (a rodiče na schůzkách), jak jsme hrozní, nesamostatní, pasivní... Kdo to z nás dělal? A proč u některých učitelů jsme aktivní dokázali být?
Z výše napsaného je vidět, že mám ke druhému stupni rozporuplný vztah. Že jsem nelitoval, když jsem některé učitele už nikdy nemusel vidět. A některé bych chtěl mít dále. Padesát na padesát. To se mi zdá však málo na to, že šlo o základní školu.
Své postřehy jsem měl možnost porovnávat s mnohými jinými názory, takže pochopitelně není to tak všude. Někdo řekne, že jsem měl asi smůlu. Nemyslím. Osobně to za smůlu nepovažuji a určitě se nesnažím hodnotit celé školství podle své vlastní zkušenosti, do takové neobjektivity nejdu. Vlastně to nepíši jako hodnocení, jen vzpomínám na své prožitky.
Ale stalo se mi několikrát, že jsme s lidmi (nešlo o spolužáky) vzpomínali na školy (základní). Vycházel jsem z toho nejhůře. Oni měli samé hezké vzpomínky. Ale když jsem řekl i své negativní vzpomínky, najednou to z nich začalo lézt: "No jo, u nás se vlastně taky stalo..." Vytěsnili to zlé? Nebo najednou tahali to zlé, aby moje přebili? Nevím. Jen se ukázalo, že nějakou negativní zkušenost si nesla většina z nich. Třeba ne na vlastní osobě, ale viděli to u spolužáků. Ať již šlo o chování učitelů, spolužáků, nebo způsob výuky.
Jak to vypadá po letech? Nějaké třídní srazy moc neprobíhají, opravdu tak po deseti letech. S nikým nemám problém se setkat a třeba poklábosit u piva. Ale pravdou je, že co se týče mě, tak ze ZŠ nemám skutečného velkého kamaráda ani jednoho. A rozhodně to není z důvodu, že bych byl asociál a nekomunikativní. Jen jsem už tehdy věděl, že jsem tam neměl žádnou spřízněnou duši pro jakýkoliv z mých zájmů. Prostě jsem přečkal díky své přizpůsobivosti. Doufal jsem je nalézt na SŠ, ale ani tam jsem nepotkal (přestože zde jsou vztahy a kontakty se spolužáky mnohem četnější a vřelejší). Poznal jsem, že kamarády budu muset hledat v jiných kruzích , což jsem také následně realizoval. Za sebe mohu říct, že mně v socializaci, jak se zde v diskuzi občas skloňuje, škola vůbec nepomohla. Já byl tak "socializován", že mě spíše škola brzdila. Třeba i přístupem, jež občas někteří z kantorů (a obecně dospělí k dětem) rádi uplatňovali: "Až budete dospělí, můžete se k tomu vyjádřit, teď o tom nebudeme diskutovat!" Zde jsem fakt rád za naši třídní, že toto nikdy nečinila. Přes to si v sousedních třídách říkali, jací jsme chudáci, že ji máme. Všichni asi ne, ale mnozí z nás jsme věděli své a neměnili by.
Tolik jenom tak ke vzpomínkám na moji ZŠ. A třeba závěry, které díky tomu činím dnes, mohu napsat někdy jindy.
Jen bych rád řekl jedno: Strašně mne rozčiluje, setkávám se s tím docela často, když si lidi stěžují, že učitelé (školy) nevychovávají dobře žáky! To se mi otevírá kudla v kapse. A často to zaznívá z úst rodičů právě nějakého nevychovaného dítka!
Škola má mít funkci především vzdělávací! Pochopitelně se na ni váží i další věci (právě i ona socializace atd.), ale vzdělání má být to hlavní a prvořadé. Výchova je záležitostí rodiny! A nemít základy z domova, škola nic nezachrání, byť by byla sebelepší. Ani ve vzdělání, ani ve výchově.
03.08.2018 - 16:40
| Filtr
tajga
» Sosna zvlčelý
Nejvíce šikanovaný spolužák byl současně nejnadanější
------------------------------------------------------
Tohle je věc, kterou jsem taky chtěla zmítit, ale nechtěla jsem psát román. Šikana se týká často těch nejnadanějších, kteří se hned v dětství dozví, že být dobrý je špatně. Přesně pro takové lidi mi přijde domácí vzdělávání vhodnější. Můj muž mi vyprávěl, jak ho od 1.třídy spolužáci nenechali na pokoji, jenom protože měl tu smůlu, že byl nejlepší. Pak byl přeřazen na jazykovku, kde se to zlepšilo, ale taky ne med. Tady zaznělo, že kdo nezvládne šikanu, tak stejně v životě nemůže být úspěšný, což je nesmysl. Šikanu dělá sikanou právě to, že se moc zvládat nedá a lidé, kterí jsou šikanování kvůli své inteligenci se právě často díky ní stávají velmi úspěšnými, protože naštěstí jsou i jiná prostředí, kde se to, co člověk umí, opravdu cení. Patologické prostředí, kde vládne šikana nemůže být dobré pro nikoho. To je právě temná stránka školství, že ti výjimeční jsou na tom paradoxně často nejhůř a je může domácí vzdělávání zachránit, pokud neni jiná možnost.
------------------------------------------------------
Tohle je věc, kterou jsem taky chtěla zmítit, ale nechtěla jsem psát román. Šikana se týká často těch nejnadanějších, kteří se hned v dětství dozví, že být dobrý je špatně. Přesně pro takové lidi mi přijde domácí vzdělávání vhodnější. Můj muž mi vyprávěl, jak ho od 1.třídy spolužáci nenechali na pokoji, jenom protože měl tu smůlu, že byl nejlepší. Pak byl přeřazen na jazykovku, kde se to zlepšilo, ale taky ne med. Tady zaznělo, že kdo nezvládne šikanu, tak stejně v životě nemůže být úspěšný, což je nesmysl. Šikanu dělá sikanou právě to, že se moc zvládat nedá a lidé, kterí jsou šikanování kvůli své inteligenci se právě často díky ní stávají velmi úspěšnými, protože naštěstí jsou i jiná prostředí, kde se to, co člověk umí, opravdu cení. Patologické prostředí, kde vládne šikana nemůže být dobré pro nikoho. To je právě temná stránka školství, že ti výjimeční jsou na tom paradoxně často nejhůř a je může domácí vzdělávání zachránit, pokud neni jiná možnost.
03.08.2018 - 18:59
| Filtr
:o)) Nori
» Sosna zvlčelý
Krásne si nechal plynúť myšlienky...
Máš jednotku zo slohu 1
veľmi príjemne sa to čítalo... súhlasím s tebou, vychovávať doma ( trochu spolupracovať zato so školou )
A v škole vzdelávať. No to už je minulosťou vo väčšine prípadov, dnes sa žiada od školy aj výchova,opatera,suplovanie rodiny, zábavy ...doma to mnohí nestíhajú- pracujú pre lepšie zajtrajšky a na výchovu už nevydá.
Pridaj tie závery... keď budeš mať náladu...
Máš jednotku zo slohu 1
veľmi príjemne sa to čítalo... súhlasím s tebou, vychovávať doma ( trochu spolupracovať zato so školou )
A v škole vzdelávať. No to už je minulosťou vo väčšine prípadov, dnes sa žiada od školy aj výchova,opatera,suplovanie rodiny, zábavy ...doma to mnohí nestíhajú- pracujú pre lepšie zajtrajšky a na výchovu už nevydá.
Pridaj tie závery... keď budeš mať náladu...
© 2007-2024 Najdise.cz