Najdise.cz ... najdi a poznej lidi, kteří se narodili ve stejný den jako ty ...
Domácí vzdělávání - Diskuze a zkušenosti
- Astrologie
online Osobní horoskop (radix) Partnerský horoskop Tranzitní horoskop Psychologická astrologie Online výpočty
solár, direkce, revoluce, kompozit a další ...
Lunární kalendář
- Horoskopy 2024
kalendáře a jiné Znamení zvěrokruhu Partnerský horoskop Ascendent a Descendent Horoskopy na rok 2024
Čínský, Keltský, Výklad karet, Léčivé kameny, a další ... Kalendáře na rok 2024
Čínský horoskop 2024
- Slavné osobnosti
astro databáze - Narozeniny
jména, svátky - Numerologie
online - Poznej
znamení - Galerie
uživatelů - Diskuzní
fórum
Domácí vzdělávání
30.07.2018 - 13:22
Visennka
Domácí vzdělávání
Zdravím,
zajímalo by mě, co si myslíte o domácím vzdělávání. Zajímá mě váš názor na toto téma, zkušenosti a především i nějaké prognózy či budoucí uplatnění takto vzdělávaných dětí. Jejich přednosti nebo naopak bloky, překážky, nedostatky a podobně...Co děti chtějí versus to, co chtějí rodiče, manipulace nebo pozitivní manipulace, alternativní životní styl versus tradiční systém....zda jsou tyto děti později vůbec začlenitelné do systému atd. ...
Já svůj názor mám, ale zajímá mě, jak se na to dívají druzí, jaké mají zkušenosti a jiná hlediska, která mě mohou obohatit... jsem dost kritická, nestranná a nahlížím ráda na problémy z mnoha stran.... díky
zajímalo by mě, co si myslíte o domácím vzdělávání. Zajímá mě váš názor na toto téma, zkušenosti a především i nějaké prognózy či budoucí uplatnění takto vzdělávaných dětí. Jejich přednosti nebo naopak bloky, překážky, nedostatky a podobně...Co děti chtějí versus to, co chtějí rodiče, manipulace nebo pozitivní manipulace, alternativní životní styl versus tradiční systém....zda jsou tyto děti později vůbec začlenitelné do systému atd. ...
Já svůj názor mám, ale zajímá mě, jak se na to dívají druzí, jaké mají zkušenosti a jiná hlediska, která mě mohou obohatit... jsem dost kritická, nestranná a nahlížím ráda na problémy z mnoha stran.... díky
Příspěvky: Všechny | :o)) Nori
31.07.2018 - 13:13
| Filtr
:o)) Nori
Rozhodne pre školský systém je plusová stránka socializácie- dieťa sa stretáva s rôznymi deťmi a dospelými, rôznymi názormi, typmi ľudí a rôznymi prístupmi, rôznymi situáciami v kolektíve a pravidlami a učí sa s nimi vysporiadať- túto časť domáce vzdelávanie nemá šancu zastrešiť ani nahradiť. Čo sa týka vedomostí , asi tiež nie, pretože aj myslenie môže byť v kolektíve rôznych názorov podnecované viac ako doma v jednofarebnej výuke. Ak chceme dieťaťu odpratať z cesty rôznych divných učiteľov a divné deti, tak sa nám to takto podarí... len je otázne či mu to bude na úžitok alebo na škodu v budúcnosti, v dospelosti.
Šklolsky systém má svoje nedostatky, asi nikde nie je dokonalý, ale neobrala by som svoje dieťa práve o tú pestrosť postavičiek detských aj dospelých a situácií ktoré tam môže zažiť. Práve to je impulz pre rozvoj a výzva ako sa vysporiadať s mnohými situáciami a možnosť získat zručnosti pre rôzne budúci dospelý život.
Učila som 21 rokov na strednej škole. Syn mi normálne absolvoval celý školský systém- to čo chýbalo v škole ohľadom vedomosti a vzdelávania, sme suplovali doma. Ani dnes by som sa nerozhodla inak, napriek tomu, že do toho systému vidím pomerne hlboko a podrobne a s mnohými vecami nesúhlasím, nie sú v prospech detí.
kolegove deti boli doma vzdelávané, do 3 ročníka základnej školy, potom sa práve kvôli tomu o čom som písala, rozhodli deti plne zaradiť do školy. On aj manželka sú pedagógovia, dokonca aj starí rodičia.
Šklolsky systém má svoje nedostatky, asi nikde nie je dokonalý, ale neobrala by som svoje dieťa práve o tú pestrosť postavičiek detských aj dospelých a situácií ktoré tam môže zažiť. Práve to je impulz pre rozvoj a výzva ako sa vysporiadať s mnohými situáciami a možnosť získat zručnosti pre rôzne budúci dospelý život.
Učila som 21 rokov na strednej škole. Syn mi normálne absolvoval celý školský systém- to čo chýbalo v škole ohľadom vedomosti a vzdelávania, sme suplovali doma. Ani dnes by som sa nerozhodla inak, napriek tomu, že do toho systému vidím pomerne hlboko a podrobne a s mnohými vecami nesúhlasím, nie sú v prospech detí.
kolegove deti boli doma vzdelávané, do 3 ročníka základnej školy, potom sa práve kvôli tomu o čom som písala, rozhodli deti plne zaradiť do školy. On aj manželka sú pedagógovia, dokonca aj starí rodičia.
31.07.2018 - 13:18
| Filtr
:o)) Nori
Prirovnanie: je to asi takýto rozdiel:
Učiť sa jazdiť autom na vyhradenom priestore a zdolávať rôzne prekážky, keď tam nikto iný nejazdí a učiť sa jazdiť v plnej premávke...
Učiť sa jazdiť autom na vyhradenom priestore a zdolávať rôzne prekážky, keď tam nikto iný nejazdí a učiť sa jazdiť v plnej premávke...
02.08.2018 - 15:12
| Filtr
:o)) Nori
» Bosch
My sa ako zdravé jadro triedy z gympla stretávame stále, pomáhame si, radíme si ,podporujeme si deti.
Zo základky mám najbližšiu kamarátku a z výšky druhú, zo športového klubu ďaľších priateľov... tie priateľstvá si cením. Spolu sme padali aj vstávali, prechádzali životom...
Nedávno sme sedeli u spolužiaka na káve v jeho kníhkupectve a smiali sme sa a spomínali na gymplácke časy a že by sme ten život nevymysleli takto ani keby sme chceli... Prešli sme si v jadre všetkým možným, čo život núkal, každému niečo nadelil a po radu a pomoc bolo vždy blízko priateľom aj spolužiakom...Držali sme spolu a držíme, nikto nás k tomu neviedol, takto sme si urobili, takto to máme. Je to fajn... máme na čo spomínať, smiať sa spolu.. asi polovica triedy sme takto...
Deti v svojich triedach som k tomu vždy viedla a podarilo sa... tiež tak na polovice. Kto chcel mal možnosť, kto nechcel, nebol nútený.
My sa ako zdravé jadro triedy z gympla stretávame stále, pomáhame si, radíme si ,podporujeme si deti.
Zo základky mám najbližšiu kamarátku a z výšky druhú, zo športového klubu ďaľších priateľov... tie priateľstvá si cením. Spolu sme padali aj vstávali, prechádzali životom...
Nedávno sme sedeli u spolužiaka na káve v jeho kníhkupectve a smiali sme sa a spomínali na gymplácke časy a že by sme ten život nevymysleli takto ani keby sme chceli... Prešli sme si v jadre všetkým možným, čo život núkal, každému niečo nadelil a po radu a pomoc bolo vždy blízko priateľom aj spolužiakom...Držali sme spolu a držíme, nikto nás k tomu neviedol, takto sme si urobili, takto to máme. Je to fajn... máme na čo spomínať, smiať sa spolu.. asi polovica triedy sme takto...
Deti v svojich triedach som k tomu vždy viedla a podarilo sa... tiež tak na polovice. Kto chcel mal možnosť, kto nechcel, nebol nútený.
02.08.2018 - 15:21
| Filtr
:o)) Nori
A keď tu čítam , ako málo si ľudia vedia spomenúť a vybrať si to dobré z tých školských čias a pestovať si to, tak mi to príde smutné. A pre mnohých je to možno bezcenné... nuž ale, čomu venujeme pozornosť, to sa nám v živote deje...
Ktorého vlka kŕmiš, ten prežije...
Ktorého vlka kŕmiš, ten prežije...
02.08.2018 - 15:47
| Filtr
Najdise.cz
» :o)) Nori
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele ., který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Ano, přesně.
Akorát by člověk neměl být z těchto důvodů pak příliš zaslepený, je důležité si uvědomit, že existuje i druhá strana mince. Když má někdo (na školu, učitele) štěstí - nebo smůlu - je smutné právě to, když je na něj nahlíženo spatra, nebo ještě hůře - když se na něj nenahlíží vůbec.
Já děkuju těm nahoře, že jsem měla štěstí. Vzpomínám na spoustu profesorů s láskou a smíchem, i když je měl člověk často chuť zabít. Ale moc dobře si také uvědomuji, kdo to štěstí neměl, a takoví často seděli jen pár metrů až centimetrů ode mě. Takoví si nesou mnohdy i následky na celý život. A opravdu to nebyli nijak hloupí ani sociálně slabší jedinci, spíše naopak. Prostě jen byli vybráni, že zrovna na nich se bude vybíjet zlost/komplexy.
A na ty některé také vzpomínám s láskou. U mnohých můžu už jen vzpomínat a věřit, že se mají líp.
=====
Ano, přesně.
Akorát by člověk neměl být z těchto důvodů pak příliš zaslepený, je důležité si uvědomit, že existuje i druhá strana mince. Když má někdo (na školu, učitele) štěstí - nebo smůlu - je smutné právě to, když je na něj nahlíženo spatra, nebo ještě hůře - když se na něj nenahlíží vůbec.
Já děkuju těm nahoře, že jsem měla štěstí. Vzpomínám na spoustu profesorů s láskou a smíchem, i když je měl člověk často chuť zabít. Ale moc dobře si také uvědomuji, kdo to štěstí neměl, a takoví často seděli jen pár metrů až centimetrů ode mě. Takoví si nesou mnohdy i následky na celý život. A opravdu to nebyli nijak hloupí ani sociálně slabší jedinci, spíše naopak. Prostě jen byli vybráni, že zrovna na nich se bude vybíjet zlost/komplexy.
A na ty některé také vzpomínám s láskou. U mnohých můžu už jen vzpomínat a věřit, že se mají líp.
02.08.2018 - 16:22
| Filtr
:o)) Nori
» .
Áno, existuje aj druhá strana mince... a v našom jadre sú ľudia na ktorých sa profáci vozili a úspešne to prežili, spomíname na to. Napriek tomu,do partie chodia, necítia sa vydedení... nie sú... a máme čistého jednotkára, hviezdu triedy, ktorý sa vyčlenil po maturite a nedrží s nami kontakt. Bol zaľúbený do spolužiačky ale ona mala frajera a nechcela ho. Urazená ješitnosť? Aj po 35 rokoch? ... nevieme... je to jeho voľba a na stretnutia po 5 rokoch ho voláme a nechodí...
v triede som mala slabulilnkého žiaka... fakt prešiel len s pomocou spolužiakov, božou a našou... a chodí na stretávky a zdá sa, že sa má fajn... usmiaty mi chodí odčítavať stav vodomeru... dáme si čaj, pospomíname a ide o dom ďalej...
Dyslektici, a ostatní dys... v kolektíve boli v pohode, v učení ťažko, mala som mnohých a od ich vnútorného nastavenia záviselo kam sa zaradili... keď nemali aj poruchy osobnosti( asi 2 som mala s poruchami) tak im to celé išlo.
Pri poruchách osobnosti boli v kolektíve izolovaní... a jeden z nich bol dokonca vyznamenaný, ale sociálne to nezvládal. Puberťáci v kolektíve nezvládajú spolužiaka s poruchami osobnosti. Toto je na integrácii nevýhoda... pre integrovaného. Mohol by byť spokojnejší v špeciálnej starostlivosti. Jeden mal tendenciu ubližovať spolužiakom... zlé pre všetkých zúčastnených... integrovaný zostáva mimo, odmietaný a nepochopený a ostatní si nenechajú ubližovať, bránia sa... cítia sa ohrození...
Celkovo: takmer každý to dá, s plusmi aj mínusmi, špeciálnym prípadom treba primeranú starostlivosť a nehrať sa na integráciu...
v triede som mala slabulilnkého žiaka... fakt prešiel len s pomocou spolužiakov, božou a našou... a chodí na stretávky a zdá sa, že sa má fajn... usmiaty mi chodí odčítavať stav vodomeru... dáme si čaj, pospomíname a ide o dom ďalej...
Dyslektici, a ostatní dys... v kolektíve boli v pohode, v učení ťažko, mala som mnohých a od ich vnútorného nastavenia záviselo kam sa zaradili... keď nemali aj poruchy osobnosti( asi 2 som mala s poruchami) tak im to celé išlo.
Pri poruchách osobnosti boli v kolektíve izolovaní... a jeden z nich bol dokonca vyznamenaný, ale sociálne to nezvládal. Puberťáci v kolektíve nezvládajú spolužiaka s poruchami osobnosti. Toto je na integrácii nevýhoda... pre integrovaného. Mohol by byť spokojnejší v špeciálnej starostlivosti. Jeden mal tendenciu ubližovať spolužiakom... zlé pre všetkých zúčastnených... integrovaný zostáva mimo, odmietaný a nepochopený a ostatní si nenechajú ubližovať, bránia sa... cítia sa ohrození...
Celkovo: takmer každý to dá, s plusmi aj mínusmi, špeciálnym prípadom treba primeranú starostlivosť a nehrať sa na integráciu...
02.08.2018 - 16:30
| Filtr
Najdise.cz
» :o)) Nori
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele ., který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Jj, rozumím a souhlasím.
Ještě se chci s dovolením optat, protože jsi z oboru - jaký máš názor na slučování škol? Myšleno třeba právě sloučení zvláštní školy se školou klasickou. Tohle teď třeba visí nad mou sestřičkou, která nastupuje v září do první třídy, a docela by mě zajímalo, jak by měla v takovém případě probíhat výuka, aby nebyl nikdo nějak víc znevýhodněn? Dá se to vůbec? Já si zrovna tohle nedokážu představit.
=====
Jj, rozumím a souhlasím.
Ještě se chci s dovolením optat, protože jsi z oboru - jaký máš názor na slučování škol? Myšleno třeba právě sloučení zvláštní školy se školou klasickou. Tohle teď třeba visí nad mou sestřičkou, která nastupuje v září do první třídy, a docela by mě zajímalo, jak by měla v takovém případě probíhat výuka, aby nebyl nikdo nějak víc znevýhodněn? Dá se to vůbec? Já si zrovna tohle nedokážu představit.
02.08.2018 - 17:20
| Filtr
:o)) Nori
» .
Predpokladám, že ide o zlučovanie z ekonomických dôvodov, aby jednu, alebo obe školy nezrušili. Výuka im bude prebiehať určite zvlášť. V špeciálnych triedach je menej detí a v triede je aj asistent. Aspoň u nás.
Tie deti majú znížený intelekt , poruchy učenia, správania a aj zdravotné postihnutia. Vzájomnému kontaktu v jednej budove sa zrejme nevyhnú.
Osobne by som dala dieťa do inej školy a vyhla sa tomu. Tiež si to prakticky neviem predstaviť bez vzájomného kontaktu.
Nevidím v tom prínos , len čisto ekonomické dôvody.
Kamarátka je zástupkyňa na špeciáli a moji 2 bývalí žiaci tam učia- majú minimálne vzdelávacie ciele a zamieriavajú sa na zvládnutie základných sociálnych zručnosti a výchovu... vedomosti až potom. Majú hlavne problémy so správaním, pozornosťou, dochádzkou.
Treba sa pýtať... ako to bude... prakticky... a kedykoľvek v priebehu roka môžete sestričku dať na inú základnú školu. Aj keby dochádzala... to sa rieši ľahšie ako vzájomný problémový kontakt, ktorý nemá východisko.
Tie deti majú znížený intelekt , poruchy učenia, správania a aj zdravotné postihnutia. Vzájomnému kontaktu v jednej budove sa zrejme nevyhnú.
Osobne by som dala dieťa do inej školy a vyhla sa tomu. Tiež si to prakticky neviem predstaviť bez vzájomného kontaktu.
Nevidím v tom prínos , len čisto ekonomické dôvody.
Kamarátka je zástupkyňa na špeciáli a moji 2 bývalí žiaci tam učia- majú minimálne vzdelávacie ciele a zamieriavajú sa na zvládnutie základných sociálnych zručnosti a výchovu... vedomosti až potom. Majú hlavne problémy so správaním, pozornosťou, dochádzkou.
Treba sa pýtať... ako to bude... prakticky... a kedykoľvek v priebehu roka môžete sestričku dať na inú základnú školu. Aj keby dochádzala... to sa rieši ľahšie ako vzájomný problémový kontakt, ktorý nemá východisko.
02.08.2018 - 20:52
| Filtr
:o)) Nori
» Bosch
Väčšina učiteľov je unavená a vyčerpaná z toho, že okrem učenia, kde sú osnovy, pravidlá požiadavky , vypisuje kopec dokumentov a niekedy aj trojmo to isté, takmer na každý “ nádych a výdych “ treba písomnú dokumentáciu...
Komunikujú s rodičmi, mailom a telefonicky, niekedy aj vo večerných hodinách cca 20-21h, lebo rodič inokedy nemá čas( učiteľ ho má od ráana do večera, aj keď učí) dokonca volajú aj keď už pól roka nie ste triednym jeho dieťaťu... rodič si to nevšimol... učiteľ supluje často lekára, zdravotníka( úrazy, odpadnutia, volá záchranku... a dovtedy rieši dieťa, alebo ho krvácajúce vlastným autom berie do nemocnice a pritom volá rodičom, čo sa deje...niektorí rodičia sa často nenamáhajú oznámiť učiteľovi srdcovú vadu, epilepsiou a i né drobnosti...dajú Vám lyžiarsky kurz epileptika a vy to zistíte deň pred odchodom... rodičia mu chceli dopriať lyžovačku... má 120 kíl, obujete ho do lyží, sám sa nevie zohnúť a keď Vám spadne na svahu, nevládzete ho zdvihnúť, musíte si zavolať pomoc ... a v zadnom mozgu Vám bliká výstražné svetlo aby Vám nedostal záchvat...
Učiteľ supluje úrady a rodičov- hľadá kde dieťa zloží v túto noc hlavu, lebo ho rodičia vyhodili z domu, komunikuje so sociáklkou a hľadá mediátora...
Robí deťom psychológa a poradcu... inštruktora , právnika( kým nenájde vhodného),mamu a otca tým, ktorí ich už nemajú... Deťom v núdzi urobí finančnú zbierku, nosí do školy veci po svojich deťoch, diskrétne... aby sa spolužiaci nesmiali... a už ani nemám silu menovať ďalej... používa vlastný telefón, počítač aj auto na pracovné účely a nikto mu to nnikdy nezaplatí...
A keď dieťa nechodí do školy a volá rodičovi, ten ho obviní, že nemá rad jeho dieťa a vozí sa na ňom( kedy? Keď nechodí do školy?) A učiteľ hľadá riešenie aby nemusel nahlásiť na sociálku zanedbanie starostlivosti a odobratie d etských prídavkov tejto rodine... Rodič naňho pošle inšpekciu... za dochádzku... a Inšpektor konštatuje , že učiteľ konal v zmysle predpisov a rodič je stále nespokojný... nechce vidieť v zrkadle...
Je toho málo čo učiteľ dnes robí?? Nehovoriac o plate a postoji spoločnosti...
Aby sme nezabudli v tomto všetkom- keď už hovoríme, tak aj o 3 strane mince o učiteľovi...
A drobnosť na záver... učiteľ s vaším dieťaťom 4 roky vydrží, no vy ho máte na celý život...
Boschi, toto nie je adresované tebe osobne... iba si ma inšpiroval k výkriku do tmy... aj o tejto stránke “ vzdelávania”
Komunikujú s rodičmi, mailom a telefonicky, niekedy aj vo večerných hodinách cca 20-21h, lebo rodič inokedy nemá čas( učiteľ ho má od ráana do večera, aj keď učí) dokonca volajú aj keď už pól roka nie ste triednym jeho dieťaťu... rodič si to nevšimol... učiteľ supluje často lekára, zdravotníka( úrazy, odpadnutia, volá záchranku... a dovtedy rieši dieťa, alebo ho krvácajúce vlastným autom berie do nemocnice a pritom volá rodičom, čo sa deje...niektorí rodičia sa často nenamáhajú oznámiť učiteľovi srdcovú vadu, epilepsiou a i né drobnosti...dajú Vám lyžiarsky kurz epileptika a vy to zistíte deň pred odchodom... rodičia mu chceli dopriať lyžovačku... má 120 kíl, obujete ho do lyží, sám sa nevie zohnúť a keď Vám spadne na svahu, nevládzete ho zdvihnúť, musíte si zavolať pomoc ... a v zadnom mozgu Vám bliká výstražné svetlo aby Vám nedostal záchvat...
Učiteľ supluje úrady a rodičov- hľadá kde dieťa zloží v túto noc hlavu, lebo ho rodičia vyhodili z domu, komunikuje so sociáklkou a hľadá mediátora...
Robí deťom psychológa a poradcu... inštruktora , právnika( kým nenájde vhodného),mamu a otca tým, ktorí ich už nemajú... Deťom v núdzi urobí finančnú zbierku, nosí do školy veci po svojich deťoch, diskrétne... aby sa spolužiaci nesmiali... a už ani nemám silu menovať ďalej... používa vlastný telefón, počítač aj auto na pracovné účely a nikto mu to nnikdy nezaplatí...
A keď dieťa nechodí do školy a volá rodičovi, ten ho obviní, že nemá rad jeho dieťa a vozí sa na ňom( kedy? Keď nechodí do školy?) A učiteľ hľadá riešenie aby nemusel nahlásiť na sociálku zanedbanie starostlivosti a odobratie d etských prídavkov tejto rodine... Rodič naňho pošle inšpekciu... za dochádzku... a Inšpektor konštatuje , že učiteľ konal v zmysle predpisov a rodič je stále nespokojný... nechce vidieť v zrkadle...
Je toho málo čo učiteľ dnes robí?? Nehovoriac o plate a postoji spoločnosti...
Aby sme nezabudli v tomto všetkom- keď už hovoríme, tak aj o 3 strane mince o učiteľovi...
A drobnosť na záver... učiteľ s vaším dieťaťom 4 roky vydrží, no vy ho máte na celý život...
Boschi, toto nie je adresované tebe osobne... iba si ma inšpiroval k výkriku do tmy... aj o tejto stránke “ vzdelávania”
02.08.2018 - 21:56
| Filtr
Najdise.cz
» :o)) Nori
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele ., který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Jojo, děkuji.
Co jsem se dověděla, tak vyloženě hrozí i to, že výuka bude probíhat ve více třídách, ale ty děti z klasické i zvláštní školy budou ve třídách smícháni. Přijde mi to jako naprosté sci-fi a moc to nechápu. Snad to nepadne na tento rok, stále to je v rovině plánovací...
Vlastně nevím, proč mám pořád tendence hledat jiná řešení za lidi, co to mají doopravdy na starost.
Třeba sloučení středních škol s lehce rozdílnými obory bych ještě pochopila (i když zase jen z ekonomických důvodů, jak píšeš), ale tam se to snad ještě dá jakš takš ukočírovat. Ale že někoho napadlo postavit na stejnou úroveň tohle... a není zřejmě problém to schválit... podle mě se z toho ti učitelé zblázní, na ně se fakt asi moc ohledů nebere. Vážně jim nezávidím.
=====
Jojo, děkuji.
Co jsem se dověděla, tak vyloženě hrozí i to, že výuka bude probíhat ve více třídách, ale ty děti z klasické i zvláštní školy budou ve třídách smícháni. Přijde mi to jako naprosté sci-fi a moc to nechápu. Snad to nepadne na tento rok, stále to je v rovině plánovací...
Vlastně nevím, proč mám pořád tendence hledat jiná řešení za lidi, co to mají doopravdy na starost.
Třeba sloučení středních škol s lehce rozdílnými obory bych ještě pochopila (i když zase jen z ekonomických důvodů, jak píšeš), ale tam se to snad ještě dá jakš takš ukočírovat. Ale že někoho napadlo postavit na stejnou úroveň tohle... a není zřejmě problém to schválit... podle mě se z toho ti učitelé zblázní, na ně se fakt asi moc ohledů nebere. Vážně jim nezávidím.
02.08.2018 - 22:36
| Filtr
Bosch
» :o)) Nori
profese učitele je bohužel v dnešní době velmi znevažovaná
vzdělávání národa je věcí dlouhodobé návratnosti takže mně docela vyděsilo když Zeman jako prioritu po svém zvolení považoval stavbu silnic
aby mohl růst byznys a současně kritizoval že se stáváme montovnou
silnice jsou sice taky fajn ale investovat do školství a vzdělání by přece mělo být v národě komenského základ od kterého lze vycházet
opravdu se stáváme nebo už jsme druhořadou námezdní silou koncernů které ovšem nejsou naše
dokonce zeman s babišem budou škrtat investice do výzkumu a vývoje protože to nepřináší bezprostřední zisky jako řepka
ale svoje děti nechávají studovat na zahraničních univerzitách
potřebují už jen nevzdělané otroky
ale to jsem trochu odběhl
bohužel je to smutné co popisuješ ale asi běžná situace v resortech které nejsou výdělečné tak se jim nikdo kompetentní moc nevěnuje
k tomu navíc asi taky vyrůstají další generace více/méně spratků pro něž disciplína a pozornost jsou díky médiím na velmi nízké úrovni
dnešní student nedokáže souvisle udržet pozornost více než dvě minuty a nad ně se začíná nudit
tudíž obdivuju lidi co do toho jdou protože já bych na jejich místě s radostí domácí vzdělávání podpořil do každé rodiny ať si lidé ten materiál vychovávají sami, dneska si montážní dělník se základkou přijde na lepší než studovaný učitel s praxí tak to jsou věci co by se měly řešit ale jenom na penězích to nestojí, je to v celkovém nastavení společnosti
co si myslet o zemi a lidech kteří mají jako nejoblíbenější politiky okamuru babiše a faltýnka..země trpí obecně morem
vzdělávání národa je věcí dlouhodobé návratnosti takže mně docela vyděsilo když Zeman jako prioritu po svém zvolení považoval stavbu silnic
aby mohl růst byznys a současně kritizoval že se stáváme montovnou
silnice jsou sice taky fajn ale investovat do školství a vzdělání by přece mělo být v národě komenského základ od kterého lze vycházet
opravdu se stáváme nebo už jsme druhořadou námezdní silou koncernů které ovšem nejsou naše
dokonce zeman s babišem budou škrtat investice do výzkumu a vývoje protože to nepřináší bezprostřední zisky jako řepka
ale svoje děti nechávají studovat na zahraničních univerzitách
potřebují už jen nevzdělané otroky
ale to jsem trochu odběhl
bohužel je to smutné co popisuješ ale asi běžná situace v resortech které nejsou výdělečné tak se jim nikdo kompetentní moc nevěnuje
k tomu navíc asi taky vyrůstají další generace více/méně spratků pro něž disciplína a pozornost jsou díky médiím na velmi nízké úrovni
dnešní student nedokáže souvisle udržet pozornost více než dvě minuty a nad ně se začíná nudit
tudíž obdivuju lidi co do toho jdou protože já bych na jejich místě s radostí domácí vzdělávání podpořil do každé rodiny ať si lidé ten materiál vychovávají sami, dneska si montážní dělník se základkou přijde na lepší než studovaný učitel s praxí tak to jsou věci co by se měly řešit ale jenom na penězích to nestojí, je to v celkovém nastavení společnosti
co si myslet o zemi a lidech kteří mají jako nejoblíbenější politiky okamuru babiše a faltýnka..země trpí obecně morem
03.08.2018 - 08:25
| Filtr
:o)) Nori
» .
To zmiešanie je horor, nie sci-fi...
Ekonomicky výhodné spojenie a potreby deti na oboch stranách sú na chvoste...
prognóza: rozpadne sa to... rodič , ktorý bude môcť, dá svoje dieťa na inú školu a oni nebudú mať dosť detí, aby ju udržali... len to bude trvať niekoĺko rokov... zotrvačnosť v školstve je neskutočná...
Bude to psychicky náročné pre všetkých.
Ekonomicky výhodné spojenie a potreby deti na oboch stranách sú na chvoste...
prognóza: rozpadne sa to... rodič , ktorý bude môcť, dá svoje dieťa na inú školu a oni nebudú mať dosť detí, aby ju udržali... len to bude trvať niekoĺko rokov... zotrvačnosť v školstve je neskutočná...
Bude to psychicky náročné pre všetkých.
03.08.2018 - 08:48
| Filtr
Najdise.cz
» :o)) Nori
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele ., který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Tak nějak to vnímám... a fakt doufám, že se někomu nahoře rozsvítí v makovici a nestane se to. Mám ale obavu, že u nás je už možné vše.
Ale je mi jasný, že v případě něčeho takového by tam ségra určitě nezůstala, o to se nebojím. Spíš je to asi mimo moje chápání. Je vidět, co je v našem vzdělávacím systému skutečně nejdůležitější - učitelé ani žáci, potažmo vzdělání, to nebudou.
=====
Tak nějak to vnímám... a fakt doufám, že se někomu nahoře rozsvítí v makovici a nestane se to. Mám ale obavu, že u nás je už možné vše.
Ale je mi jasný, že v případě něčeho takového by tam ségra určitě nezůstala, o to se nebojím. Spíš je to asi mimo moje chápání. Je vidět, co je v našem vzdělávacím systému skutečně nejdůležitější - učitelé ani žáci, potažmo vzdělání, to nebudou.
03.08.2018 - 09:07
| Filtr
:o)) Nori
» Bosch
Ono všetky profesie sú znevažované... čím to asi je, že si nevieme nikoho a nič vážiť?
Kde sme stratili úctu k sebe aj iným?
Neodbehol si, mne to príde tiež také, že systém potrebuje blbý a ľahko ovládateľný národ a má nástroje ako to väčšinovo
ovplyvniť.
Nedbať na výchovu a vzdelanie znamená v dlhodobom horizonte “ vyhynutie” národa...
U nás má 18 ročný právo nedať súhlas učiteľovi na oboznámenie rodičov s jeho výsledkami. Ale rodič má povinnosť živiť dieťa do 26 rokov, ak sa vzdeláva alebo nemá prácu... čo tým asi systém chce dosiahnuť? Vyhne sa zodpovednosti- dieťa aj systém.. zodpovednosti za svoj život... a keď sa náhodou stane rodičom tak zlyhá. Nie je schopný zodpovedať za seba, nie ešte za svoje dieťa ... a kolečko sa nabaľuje.
Deti majú do 18 viac práv ako povinností a keď sa stanú dospelými, tak sa čudujú aký je svet zlý...dovtedy sa točil svet len okolo nich, samé práva , nič nemusia ,len dostávajú a nenaučili sa dávať, byť zodpovední k sebe, niesť výsledky svojich činov. Stanú sa dospelými a zrazu každý od nich niečo chce a oni sú stratenú a nechápu čo sa stalo... svet sa opýta: čo ponúkaš a oni majú holé ruce...
Veľmi často je to takto...
Kde sme stratili úctu k sebe aj iným?
Neodbehol si, mne to príde tiež také, že systém potrebuje blbý a ľahko ovládateľný národ a má nástroje ako to väčšinovo
ovplyvniť.
Nedbať na výchovu a vzdelanie znamená v dlhodobom horizonte “ vyhynutie” národa...
U nás má 18 ročný právo nedať súhlas učiteľovi na oboznámenie rodičov s jeho výsledkami. Ale rodič má povinnosť živiť dieťa do 26 rokov, ak sa vzdeláva alebo nemá prácu... čo tým asi systém chce dosiahnuť? Vyhne sa zodpovednosti- dieťa aj systém.. zodpovednosti za svoj život... a keď sa náhodou stane rodičom tak zlyhá. Nie je schopný zodpovedať za seba, nie ešte za svoje dieťa ... a kolečko sa nabaľuje.
Deti majú do 18 viac práv ako povinností a keď sa stanú dospelými, tak sa čudujú aký je svet zlý...dovtedy sa točil svet len okolo nich, samé práva , nič nemusia ,len dostávajú a nenaučili sa dávať, byť zodpovední k sebe, niesť výsledky svojich činov. Stanú sa dospelými a zrazu každý od nich niečo chce a oni sú stratenú a nechápu čo sa stalo... svet sa opýta: čo ponúkaš a oni majú holé ruce...
Veľmi často je to takto...
03.08.2018 - 11:22
| Filtr
Bosch
» :o)) Nori
tak ano u nás se nadává na omezování osobních svobod ale největší demokracie amerika má například zákon že do 21(věk plnoletosti) nesmí pít alkohol a hlídky to kontrolují
netvrdím že je tam vše ok, viděl jsem film z usa o učitelích jakou benevolenci tam mají ve vyučování a učitel nemá prakticky žádnou možnost zasáhnout děcka si dělají co chtějí odbíhají z hodiny řvou sprostě házejí papírky předměty..to je teprvá mazec
stará dobrá obecná škola s rákoskou :-)
netvrdím že je tam vše ok, viděl jsem film z usa o učitelích jakou benevolenci tam mají ve vyučování a učitel nemá prakticky žádnou možnost zasáhnout děcka si dělají co chtějí odbíhají z hodiny řvou sprostě házejí papírky předměty..to je teprvá mazec
stará dobrá obecná škola s rákoskou :-)
03.08.2018 - 13:25
| Filtr
:o)) Nori
» Bosch
Povedala by som, že ideálne je mať hranice a nástroje- bez rákosky- predsa len dospelý človek zvládne dieťa aj bez bitky.
V hraniciach poskytnúť slobodu a podporu, a keď je dieťa zrelé , rozširovať hranicu. V škole aj doma.
Zhora nás neprekvapia normálnou koncepciou, treba začať u seba...
V hraniciach poskytnúť slobodu a podporu, a keď je dieťa zrelé , rozširovať hranicu. V škole aj doma.
Zhora nás neprekvapia normálnou koncepciou, treba začať u seba...
03.08.2018 - 13:39
| Filtr
Bosch
» :o)) Nori
jistě rákoska je jen nadsázka nemyslím že tudy jde trend
trend jde dneska do extroverze individualit kde děti mají odmala získávat pocit že můžou vše a nikdo jim nesmí v ničem bránit na vše mají nárok..
no já nevím když se odstraní dril kázeň poslušnost a pořádek jen dobrým slovem motivací podporou a svobodou jestli to u dítěte jen takto funguje
u jednice jistě když je rodič autorita, ve skupině asi nee pokud tam není nějaké nosné téma.,směr či dokonce idea, ideál což zase zavání manipulací
myslím tím jako třeba ve skautu děcka mají něco jako náplň která je usměrňuje
dříve strašili pánembohem
dnešní svět je bez ideové náplně což bude myslím si zásadní problém od kterého se vše ostatní odvíjí
něco jako "Étos"
nejen značkové hadry a mobily ale i nějaká vize
trend jde dneska do extroverze individualit kde děti mají odmala získávat pocit že můžou vše a nikdo jim nesmí v ničem bránit na vše mají nárok..
no já nevím když se odstraní dril kázeň poslušnost a pořádek jen dobrým slovem motivací podporou a svobodou jestli to u dítěte jen takto funguje
u jednice jistě když je rodič autorita, ve skupině asi nee pokud tam není nějaké nosné téma.,směr či dokonce idea, ideál což zase zavání manipulací
myslím tím jako třeba ve skautu děcka mají něco jako náplň která je usměrňuje
dříve strašili pánembohem
dnešní svět je bez ideové náplně což bude myslím si zásadní problém od kterého se vše ostatní odvíjí
něco jako "Étos"
nejen značkové hadry a mobily ale i nějaká vize
03.08.2018 - 15:38
| Filtr
Sosna zvlčelý
» :o)) Nori
(Rovnou předesílám, že to bude delší, protože nechám trošku plynout myšlenky, vzpomínky... A může se to vázat na více příspěvků zde.)
První stupeň (za nás 1.-4. třída) jsem měl kliku (fakt kliku, stálo to za to), že jsem chodil do vesnické malotřídky v sousední vsi. Tam nás dovezl ráno autobus, domů jsme chodili pěšky polní cestou a v závěru přes les. Často jsme však dělávali různé odbočky, okliky, brali to se spolužáky z jiných vesnic přes jejich ves, takže cesta trvala v rozmezí od 50 minut do 5 hodin (to když napadlo tolik sněhu, že jsme cestou domů začali stavět sněhové pevnosti, válčili, skákali do závějí a zapomněli úplně na čas. A najednou... byla tma! To byl tenkrát průser nejprve od rodičů a pak druhý den i ve škole, protože rodiče s obavami telefonovali do školy, jestli nejsme po škole. Ale aby jediný z nich šel naproti, to ne!
Když bylo hodně sněhu, tak některý z rodičů pracující v JZD musel vzít traktor a projet nám kolej, aby se dalo jít domů. A když se to nestihlo, tak starší prošlapávali cestu mladším (což taky zdržovalo, protože jsme místo prošlapávání hráli na to, že musíme jít všichni ve šlépějích prvního a nesmí se stoupnout mimo, takže první dělal všelijaké kličky a smyčky... Prostě se domů nedalo dostat včas. Nemluvě o tom, že od křížku nad lesem se výborně jezdilo na školní aktovce až dolů na kraj vesnice. A když jsme to sjeli, pochopitelně jsme se vrátili a jeli zas a zas. Nač chodit domů pro sáňky, no né?
Ale zpět ke škole. Ta měla to kouzlo, že nás v našem ročníku bylo jen 7 dětí. Proto v jedné učebně byly vždy dvě třídy současně. Vždy prvňáci s třeťáky a druháci se čtvrťáky. Dohromady nás bylo v učebně jen 12 + učitelka.
Díky tomu malému počtu dětí (ve městě v té době sedělo v učebně přes 30 dětí)Za sebe říkám, že to byl skvělý model. Učitelky nás vedly k tomu, aby starší mladším pomáhali, takže zde nebyla jen komunikace se stejným ročníkem, ale i starších s mladšími (ony ty dva roky vypadají pro někoho možná směšně, ale pamatuji, si, jak jsme ty starší brali jako "velké", jestli je Ti 6, nebo 8, je v tom věku čtvrtina života ).
Učitelky s námi trávily mnohem více času, "nezašívaly" se o přestávce v kanceláři. Uvařily si kafe a s ním šly do třídy. Bylo to však i z důvodu, že třeba v zimě se topilo přímo ve třídě uhlím ve velkých litinových kamnech. A když při mrazech jsme přišli do vymrzlé třídy (zvláště v pondělí), tak učitelka dala na první hodinu čtení: Seděli jsme v půlkruhu na židlích kolem kamen, na kolenou čítanky, jeden vždy předčítal nahlas a střídali jsme se. V kamnech praskalo a my si ani nepřipadali jako ve škole (na to jsem se vždy těšil).
Co se týče vzdělání v této škole, nebyl žádný problém. Dokonce mi přišlo, že na 2. stupni jsme byli i mírně napřed před dětmi z větších škol, ale perspektivou deseti let jsem nám možná nekriticky fandil. Snad jen škoda, že ředitelka byla velká soudružka, takže jsme nebyli uchráněni takovým zbytečnostem (až zvrácenostem), jako neustálé připomínání vedoucí úlohy Strany, poukazování na rodiny dětí, jejichž rodiče byli ve straně, přesvědčování ke vstupu do Pionýra (výhružky, že se nedostaneme na školy) a strašení, že v Americe vyvíjí atomovou bombu a chtějí ji na nás hodit. (Bratr najednou nechtěl chodit do školy, hrozně se tam bál, protože jen doma měl pocit bezpečí. Pak se ukázalo, že se bojí, že ho budou bombardovat američani. Vysvětlení reality ho uklidnilo, ale zase se bála mamka, kdy on ve škole řekne, že to není pravda, co ředitelka povídá.)
Na druhý stupeň (5.-8. třída) jsme už jezdili do města. Tam i zpět autobus (docela mi ta cesta domů přes les chyběla, ale zase po škole jsme byli pořád venku). Ve třídě nás najednou bylo asi 34. A musím říct, že jsem k tomu tam moc dobrý vztah nezískal.
Už tehdy se objevila šikana mezi dětmi. Přestože mne nikdo nešikanoval, pamatuji si ty neblahé pocity, které jsem v její přítomnosti zažíval. To je v člověku hluboko.
Nejvíce šikanovaný spolužák byl současně nejnadanější. A když se po revoluci objevila možnost jít na víceleté gymnázium, byl to on sám, kdo doma rodiče přesvědčoval, že tam chce. (Bohužel, bůhví proč, jej to dostihlo i tam, přestože měl být v kolektivu "nadanějších" dětí, nakonec odešel i z této školy a tím se pro mne jeho stopa zcela ztrácí. Učitelé na gymnáziu se tím nějak odmítali zabývat, přestože se to všeobecně vědělo, že se mu neustále ztrácí věci, svačiny, domů že šel bos... Ale protože ho vysloveně nikdo nebil, tak se s tím nic nedělo. Přestože i to je pochybné. Prostě mu netekla krev...)
V 6. třídě jsme dostali naštěstí (a vědomě říkám naštěstí) nejobávanější učitelku školy! Postrach. Ta když zařvala, tak skoro praskaly okenní tabulky. A ruku měla pádnou. Zde jsem nucen až nesouhlasit s jejími metodami, přísahám, že to párkrát přehnala - kam se hrabe rákoska?
Ale na straně druhé získávala plusové body tím, jak se nám věnovala. I mimoškolně. Nemluvě o tom, že jsme si pamatovali, že náš ještě za bolševika upozornila, že není členkou KSČ a tudíž ji nebudeme oslovovat soudružko, ale paní učitelko (což jsme si uvědomili hlavně po revoluci, kdy na nás učitelky, které dříve soudružské oslovení požadovaly, nejednou řvaly, že nejsou žádné "soušky"). Vštěpila nám kázeň. Ale současně zavedla ve třídě mnohé demokratické praktiky (nechávala nás o spoustě věcí hlasovat a rozhodovat si je). A dokázala zkrotit i největší grázlíky, čímž je však uchránila od větších problémů. Vlastně nikdy nad nikým nezlomila hůl. A z drsné kázně pozvolna slevovala. Už mohla...
Jenže v té škole bylo učitelů mnohem více. A někteří byli zlí. A hlavně podlí. Nevím proč. Zažil jsem šikanu spolužáka od učitele! Selhání jednotlivce? A nebylo těch jednotlivců na školu nějak moc?
Nejlepší učitelé byli ti nejmladší (čerstvě po VŠ) a nejstarší (před důchodem nebo již v důchodu). Oproti tomu čtyřicátníci působili vyhořele. Jejich učení často vypadalo stylem: "dělejte si zápisky z učebnice ze strany č..., příští hodinu zkouším!" A když se někdo zeptal, že něčemu nerozumí, byl označen před celou třídou za blbečka. Pak se raději nikdo neptal. A seřvat pravidelně třídu na počátku hodiny za něco, co jim bylo provedeno v třídách jiných, hned po seřvání, kdy nás vystresovali, rozdat papíry a psát písemku... Tím nám chtěli povznést ducha? Ubíjelo nás to! Báli jsme se projevit, zeptat se na něco, dělat něco samostatně (zpravidla přišel řev). Ale potom jsme se dozvídali (a rodiče na schůzkách), jak jsme hrozní, nesamostatní, pasivní... Kdo to z nás dělal? A proč u některých učitelů jsme aktivní dokázali být?
Z výše napsaného je vidět, že mám ke druhému stupni rozporuplný vztah. Že jsem nelitoval, když jsem některé učitele už nikdy nemusel vidět. A některé bych chtěl mít dále. Padesát na padesát. To se mi zdá však málo na to, že šlo o základní školu.
Své postřehy jsem měl možnost porovnávat s mnohými jinými názory, takže pochopitelně není to tak všude. Někdo řekne, že jsem měl asi smůlu. Nemyslím. Osobně to za smůlu nepovažuji a určitě se nesnažím hodnotit celé školství podle své vlastní zkušenosti, do takové neobjektivity nejdu. Vlastně to nepíši jako hodnocení, jen vzpomínám na své prožitky.
Ale stalo se mi několikrát, že jsme s lidmi (nešlo o spolužáky) vzpomínali na školy (základní). Vycházel jsem z toho nejhůře. Oni měli samé hezké vzpomínky. Ale když jsem řekl i své negativní vzpomínky, najednou to z nich začalo lézt: "No jo, u nás se vlastně taky stalo..." Vytěsnili to zlé? Nebo najednou tahali to zlé, aby moje přebili? Nevím. Jen se ukázalo, že nějakou negativní zkušenost si nesla většina z nich. Třeba ne na vlastní osobě, ale viděli to u spolužáků. Ať již šlo o chování učitelů, spolužáků, nebo způsob výuky.
Jak to vypadá po letech? Nějaké třídní srazy moc neprobíhají, opravdu tak po deseti letech. S nikým nemám problém se setkat a třeba poklábosit u piva. Ale pravdou je, že co se týče mě, tak ze ZŠ nemám skutečného velkého kamaráda ani jednoho. A rozhodně to není z důvodu, že bych byl asociál a nekomunikativní. Jen jsem už tehdy věděl, že jsem tam neměl žádnou spřízněnou duši pro jakýkoliv z mých zájmů. Prostě jsem přečkal díky své přizpůsobivosti. Doufal jsem je nalézt na SŠ, ale ani tam jsem nepotkal (přestože zde jsou vztahy a kontakty se spolužáky mnohem četnější a vřelejší). Poznal jsem, že kamarády budu muset hledat v jiných kruzích , což jsem také následně realizoval. Za sebe mohu říct, že mně v socializaci, jak se zde v diskuzi občas skloňuje, škola vůbec nepomohla. Já byl tak "socializován", že mě spíše škola brzdila. Třeba i přístupem, jež občas někteří z kantorů (a obecně dospělí k dětem) rádi uplatňovali: "Až budete dospělí, můžete se k tomu vyjádřit, teď o tom nebudeme diskutovat!" Zde jsem fakt rád za naši třídní, že toto nikdy nečinila. Přes to si v sousedních třídách říkali, jací jsme chudáci, že ji máme. Všichni asi ne, ale mnozí z nás jsme věděli své a neměnili by.
Tolik jenom tak ke vzpomínkám na moji ZŠ. A třeba závěry, které díky tomu činím dnes, mohu napsat někdy jindy.
Jen bych rád řekl jedno: Strašně mne rozčiluje, setkávám se s tím docela často, když si lidi stěžují, že učitelé (školy) nevychovávají dobře žáky! To se mi otevírá kudla v kapse. A často to zaznívá z úst rodičů právě nějakého nevychovaného dítka!
Škola má mít funkci především vzdělávací! Pochopitelně se na ni váží i další věci (právě i ona socializace atd.), ale vzdělání má být to hlavní a prvořadé. Výchova je záležitostí rodiny! A nemít základy z domova, škola nic nezachrání, byť by byla sebelepší. Ani ve vzdělání, ani ve výchově.
První stupeň (za nás 1.-4. třída) jsem měl kliku (fakt kliku, stálo to za to), že jsem chodil do vesnické malotřídky v sousední vsi. Tam nás dovezl ráno autobus, domů jsme chodili pěšky polní cestou a v závěru přes les. Často jsme však dělávali různé odbočky, okliky, brali to se spolužáky z jiných vesnic přes jejich ves, takže cesta trvala v rozmezí od 50 minut do 5 hodin (to když napadlo tolik sněhu, že jsme cestou domů začali stavět sněhové pevnosti, válčili, skákali do závějí a zapomněli úplně na čas. A najednou... byla tma! To byl tenkrát průser nejprve od rodičů a pak druhý den i ve škole, protože rodiče s obavami telefonovali do školy, jestli nejsme po škole. Ale aby jediný z nich šel naproti, to ne!
Když bylo hodně sněhu, tak některý z rodičů pracující v JZD musel vzít traktor a projet nám kolej, aby se dalo jít domů. A když se to nestihlo, tak starší prošlapávali cestu mladším (což taky zdržovalo, protože jsme místo prošlapávání hráli na to, že musíme jít všichni ve šlépějích prvního a nesmí se stoupnout mimo, takže první dělal všelijaké kličky a smyčky... Prostě se domů nedalo dostat včas. Nemluvě o tom, že od křížku nad lesem se výborně jezdilo na školní aktovce až dolů na kraj vesnice. A když jsme to sjeli, pochopitelně jsme se vrátili a jeli zas a zas. Nač chodit domů pro sáňky, no né?
Ale zpět ke škole. Ta měla to kouzlo, že nás v našem ročníku bylo jen 7 dětí. Proto v jedné učebně byly vždy dvě třídy současně. Vždy prvňáci s třeťáky a druháci se čtvrťáky. Dohromady nás bylo v učebně jen 12 + učitelka.
Díky tomu malému počtu dětí (ve městě v té době sedělo v učebně přes 30 dětí)Za sebe říkám, že to byl skvělý model. Učitelky nás vedly k tomu, aby starší mladším pomáhali, takže zde nebyla jen komunikace se stejným ročníkem, ale i starších s mladšími (ony ty dva roky vypadají pro někoho možná směšně, ale pamatuji, si, jak jsme ty starší brali jako "velké", jestli je Ti 6, nebo 8, je v tom věku čtvrtina života ).
Učitelky s námi trávily mnohem více času, "nezašívaly" se o přestávce v kanceláři. Uvařily si kafe a s ním šly do třídy. Bylo to však i z důvodu, že třeba v zimě se topilo přímo ve třídě uhlím ve velkých litinových kamnech. A když při mrazech jsme přišli do vymrzlé třídy (zvláště v pondělí), tak učitelka dala na první hodinu čtení: Seděli jsme v půlkruhu na židlích kolem kamen, na kolenou čítanky, jeden vždy předčítal nahlas a střídali jsme se. V kamnech praskalo a my si ani nepřipadali jako ve škole (na to jsem se vždy těšil).
Co se týče vzdělání v této škole, nebyl žádný problém. Dokonce mi přišlo, že na 2. stupni jsme byli i mírně napřed před dětmi z větších škol, ale perspektivou deseti let jsem nám možná nekriticky fandil. Snad jen škoda, že ředitelka byla velká soudružka, takže jsme nebyli uchráněni takovým zbytečnostem (až zvrácenostem), jako neustálé připomínání vedoucí úlohy Strany, poukazování na rodiny dětí, jejichž rodiče byli ve straně, přesvědčování ke vstupu do Pionýra (výhružky, že se nedostaneme na školy) a strašení, že v Americe vyvíjí atomovou bombu a chtějí ji na nás hodit. (Bratr najednou nechtěl chodit do školy, hrozně se tam bál, protože jen doma měl pocit bezpečí. Pak se ukázalo, že se bojí, že ho budou bombardovat američani. Vysvětlení reality ho uklidnilo, ale zase se bála mamka, kdy on ve škole řekne, že to není pravda, co ředitelka povídá.)
Na druhý stupeň (5.-8. třída) jsme už jezdili do města. Tam i zpět autobus (docela mi ta cesta domů přes les chyběla, ale zase po škole jsme byli pořád venku). Ve třídě nás najednou bylo asi 34. A musím říct, že jsem k tomu tam moc dobrý vztah nezískal.
Už tehdy se objevila šikana mezi dětmi. Přestože mne nikdo nešikanoval, pamatuji si ty neblahé pocity, které jsem v její přítomnosti zažíval. To je v člověku hluboko.
Nejvíce šikanovaný spolužák byl současně nejnadanější. A když se po revoluci objevila možnost jít na víceleté gymnázium, byl to on sám, kdo doma rodiče přesvědčoval, že tam chce. (Bohužel, bůhví proč, jej to dostihlo i tam, přestože měl být v kolektivu "nadanějších" dětí, nakonec odešel i z této školy a tím se pro mne jeho stopa zcela ztrácí. Učitelé na gymnáziu se tím nějak odmítali zabývat, přestože se to všeobecně vědělo, že se mu neustále ztrácí věci, svačiny, domů že šel bos... Ale protože ho vysloveně nikdo nebil, tak se s tím nic nedělo. Přestože i to je pochybné. Prostě mu netekla krev...)
V 6. třídě jsme dostali naštěstí (a vědomě říkám naštěstí) nejobávanější učitelku školy! Postrach. Ta když zařvala, tak skoro praskaly okenní tabulky. A ruku měla pádnou. Zde jsem nucen až nesouhlasit s jejími metodami, přísahám, že to párkrát přehnala - kam se hrabe rákoska?
Ale na straně druhé získávala plusové body tím, jak se nám věnovala. I mimoškolně. Nemluvě o tom, že jsme si pamatovali, že náš ještě za bolševika upozornila, že není členkou KSČ a tudíž ji nebudeme oslovovat soudružko, ale paní učitelko (což jsme si uvědomili hlavně po revoluci, kdy na nás učitelky, které dříve soudružské oslovení požadovaly, nejednou řvaly, že nejsou žádné "soušky"). Vštěpila nám kázeň. Ale současně zavedla ve třídě mnohé demokratické praktiky (nechávala nás o spoustě věcí hlasovat a rozhodovat si je). A dokázala zkrotit i největší grázlíky, čímž je však uchránila od větších problémů. Vlastně nikdy nad nikým nezlomila hůl. A z drsné kázně pozvolna slevovala. Už mohla...
Jenže v té škole bylo učitelů mnohem více. A někteří byli zlí. A hlavně podlí. Nevím proč. Zažil jsem šikanu spolužáka od učitele! Selhání jednotlivce? A nebylo těch jednotlivců na školu nějak moc?
Nejlepší učitelé byli ti nejmladší (čerstvě po VŠ) a nejstarší (před důchodem nebo již v důchodu). Oproti tomu čtyřicátníci působili vyhořele. Jejich učení často vypadalo stylem: "dělejte si zápisky z učebnice ze strany č..., příští hodinu zkouším!" A když se někdo zeptal, že něčemu nerozumí, byl označen před celou třídou za blbečka. Pak se raději nikdo neptal. A seřvat pravidelně třídu na počátku hodiny za něco, co jim bylo provedeno v třídách jiných, hned po seřvání, kdy nás vystresovali, rozdat papíry a psát písemku... Tím nám chtěli povznést ducha? Ubíjelo nás to! Báli jsme se projevit, zeptat se na něco, dělat něco samostatně (zpravidla přišel řev). Ale potom jsme se dozvídali (a rodiče na schůzkách), jak jsme hrozní, nesamostatní, pasivní... Kdo to z nás dělal? A proč u některých učitelů jsme aktivní dokázali být?
Z výše napsaného je vidět, že mám ke druhému stupni rozporuplný vztah. Že jsem nelitoval, když jsem některé učitele už nikdy nemusel vidět. A některé bych chtěl mít dále. Padesát na padesát. To se mi zdá však málo na to, že šlo o základní školu.
Své postřehy jsem měl možnost porovnávat s mnohými jinými názory, takže pochopitelně není to tak všude. Někdo řekne, že jsem měl asi smůlu. Nemyslím. Osobně to za smůlu nepovažuji a určitě se nesnažím hodnotit celé školství podle své vlastní zkušenosti, do takové neobjektivity nejdu. Vlastně to nepíši jako hodnocení, jen vzpomínám na své prožitky.
Ale stalo se mi několikrát, že jsme s lidmi (nešlo o spolužáky) vzpomínali na školy (základní). Vycházel jsem z toho nejhůře. Oni měli samé hezké vzpomínky. Ale když jsem řekl i své negativní vzpomínky, najednou to z nich začalo lézt: "No jo, u nás se vlastně taky stalo..." Vytěsnili to zlé? Nebo najednou tahali to zlé, aby moje přebili? Nevím. Jen se ukázalo, že nějakou negativní zkušenost si nesla většina z nich. Třeba ne na vlastní osobě, ale viděli to u spolužáků. Ať již šlo o chování učitelů, spolužáků, nebo způsob výuky.
Jak to vypadá po letech? Nějaké třídní srazy moc neprobíhají, opravdu tak po deseti letech. S nikým nemám problém se setkat a třeba poklábosit u piva. Ale pravdou je, že co se týče mě, tak ze ZŠ nemám skutečného velkého kamaráda ani jednoho. A rozhodně to není z důvodu, že bych byl asociál a nekomunikativní. Jen jsem už tehdy věděl, že jsem tam neměl žádnou spřízněnou duši pro jakýkoliv z mých zájmů. Prostě jsem přečkal díky své přizpůsobivosti. Doufal jsem je nalézt na SŠ, ale ani tam jsem nepotkal (přestože zde jsou vztahy a kontakty se spolužáky mnohem četnější a vřelejší). Poznal jsem, že kamarády budu muset hledat v jiných kruzích , což jsem také následně realizoval. Za sebe mohu říct, že mně v socializaci, jak se zde v diskuzi občas skloňuje, škola vůbec nepomohla. Já byl tak "socializován", že mě spíše škola brzdila. Třeba i přístupem, jež občas někteří z kantorů (a obecně dospělí k dětem) rádi uplatňovali: "Až budete dospělí, můžete se k tomu vyjádřit, teď o tom nebudeme diskutovat!" Zde jsem fakt rád za naši třídní, že toto nikdy nečinila. Přes to si v sousedních třídách říkali, jací jsme chudáci, že ji máme. Všichni asi ne, ale mnozí z nás jsme věděli své a neměnili by.
Tolik jenom tak ke vzpomínkám na moji ZŠ. A třeba závěry, které díky tomu činím dnes, mohu napsat někdy jindy.
Jen bych rád řekl jedno: Strašně mne rozčiluje, setkávám se s tím docela často, když si lidi stěžují, že učitelé (školy) nevychovávají dobře žáky! To se mi otevírá kudla v kapse. A často to zaznívá z úst rodičů právě nějakého nevychovaného dítka!
Škola má mít funkci především vzdělávací! Pochopitelně se na ni váží i další věci (právě i ona socializace atd.), ale vzdělání má být to hlavní a prvořadé. Výchova je záležitostí rodiny! A nemít základy z domova, škola nic nezachrání, byť by byla sebelepší. Ani ve vzdělání, ani ve výchově.
03.08.2018 - 18:59
| Filtr
:o)) Nori
» Sosna zvlčelý
Krásne si nechal plynúť myšlienky...
Máš jednotku zo slohu 1
veľmi príjemne sa to čítalo... súhlasím s tebou, vychovávať doma ( trochu spolupracovať zato so školou )
A v škole vzdelávať. No to už je minulosťou vo väčšine prípadov, dnes sa žiada od školy aj výchova,opatera,suplovanie rodiny, zábavy ...doma to mnohí nestíhajú- pracujú pre lepšie zajtrajšky a na výchovu už nevydá.
Pridaj tie závery... keď budeš mať náladu...
Máš jednotku zo slohu 1
veľmi príjemne sa to čítalo... súhlasím s tebou, vychovávať doma ( trochu spolupracovať zato so školou )
A v škole vzdelávať. No to už je minulosťou vo väčšine prípadov, dnes sa žiada od školy aj výchova,opatera,suplovanie rodiny, zábavy ...doma to mnohí nestíhajú- pracujú pre lepšie zajtrajšky a na výchovu už nevydá.
Pridaj tie závery... keď budeš mať náladu...
© 2007-2024 Najdise.cz