Najdise.cz ... najdi a poznej lidi, kteří se narodili ve stejný den jako ty ...
Jóga a duchovní praxe - Diskuze a zkušenosti
- Astrologie
online Osobní horoskop (radix) Partnerský horoskop Tranzitní horoskop Psychologická astrologie Online výpočty
solár, direkce, revoluce, kompozit a další ...
Lunární kalendář
- Horoskopy 2024
kalendáře a jiné Znamení zvěrokruhu Partnerský horoskop Ascendent a Descendent Horoskopy na rok 2024
Čínský, Keltský, Výklad karet, Léčivé kameny, a další ... Kalendáře na rok 2024
Čínský horoskop 2024
- Slavné osobnosti
astro databáze - Narozeniny
jména, svátky - Numerologie
online - Poznej
znamení - Galerie
uživatelů - Diskuzní
fórum
Jóga a duchovní praxe
31.01.2016 - 22:28
rigpa
Jóga a duchovní praxe
Nenašel jsem tu diskusi, kde by se dalo předat si zkušenosti z praxí jógy a meditačních, či jiných niterných praxi. Zkušenosti z praxe nejlépe, nikoliv teorii z knih :). Místo, kde se potkává společenství podobně naladěných lidí jdoucích podobnou cestou. Nenašel a tak sna zde...
17.02.2016 - 19:51
| Filtr
Bosch
» rigpa
nejlepší z ásan je podle mně ardha matsjendraasana. největší benefit. používá se i u dzokčenových cvičení. ne že by jiné asany nebyly dobré ale tato má podle mně mezi všema zvláštní postavení. Odblokovává celou páteř. chce to ovšem pravidelně a výdrž. výdrží myslím né minuty ale desítky minut. hatajogíni říkávají že výdrž jsou dvě hodiny. mně stačí tak 5-15min podle toho to člověk pozná sám.
https://www.youtube.com/watch/…
https://www.youtube.com/watch/…
18.02.2016 - 09:43
| Filtr
Bosch
» rigpa
Jóga těla a jóga ducha, to je zajímavé členění.
Ale pokud je tělo pomíjivé bez zajímavosti není ani fakt že pořád znova a znova vzniká.
Kdyby to bylo jen na rozhodnutí dokonalého ducha, pak by asi stálo zato věnovat se jen józe ducha. Podle mně však bez vybrázdění dna rybníka zůstane v bytosti stále něco co ji přiměje k novým zážitkům smyslového světa.
Drtivá většina lidstva považuje smyslový fyzický svět za jediný skutečný existující.
Ale pokud je tělo pomíjivé bez zajímavosti není ani fakt že pořád znova a znova vzniká.
Kdyby to bylo jen na rozhodnutí dokonalého ducha, pak by asi stálo zato věnovat se jen józe ducha. Podle mně však bez vybrázdění dna rybníka zůstane v bytosti stále něco co ji přiměje k novým zážitkům smyslového světa.
Drtivá většina lidstva považuje smyslový fyzický svět za jediný skutečný existující.
18.02.2016 - 12:00
| Filtr
Drahomiluše
» rigpa
Z mého dětství mi utkvěla věta, kterou jsem slýchávala dost často, že jogurt je potravou jogínů.....nikdy jsem se nad tím nezamýšlela, až nyní a to kdykoliv čtu, co všechno kelímek obsahuje, jenom ne jogurt.
Nevíš, jak vlastně tato definice o jogurtu vznikla ? Tedy u nás...tenkrát v padesátých letech nebylo toho moc ke slyšení o joze.
Nevíš, jak vlastně tato definice o jogurtu vznikla ? Tedy u nás...tenkrát v padesátých letech nebylo toho moc ke slyšení o joze.
18.02.2016 - 14:17
| Filtr
rigpa
» Drahomiluše
Tedy tuto větu jsem neslyšel ani v dětství, ani později. Tedy nikdy :-)
19.02.2016 - 21:52
| Filtr
Bosch
no a další vynikající věcí z jógy je očista nosních dutin.
jde o to že se tím čistí energetické dráhy které vedou do mozku.
mám na mysli džala néti výplach nosních dutin vodou a sutra neti protažení nosu kanylou nebo šňůrkou (i od bot ) a taky danda néti to jsou masážní tyčinky masírují přední stranu zadního mozečku což je velmi zajímavé místo.
je to ranní hygiena vlastně. ale velmi důležitá kvůli kvalitám signálů které člověk vnímá. není jedno čím prošly jakým prostředím. velmi to přispívá k uvolnění a oživení čakramů v hlavě kterých je docela dost. jako adžna ale pak i střed hlavy a oblasti okolo kolem pineal gland.
jde o to že se tím čistí energetické dráhy které vedou do mozku.
mám na mysli džala néti výplach nosních dutin vodou a sutra neti protažení nosu kanylou nebo šňůrkou (i od bot ) a taky danda néti to jsou masážní tyčinky masírují přední stranu zadního mozečku což je velmi zajímavé místo.
je to ranní hygiena vlastně. ale velmi důležitá kvůli kvalitám signálů které člověk vnímá. není jedno čím prošly jakým prostředím. velmi to přispívá k uvolnění a oživení čakramů v hlavě kterých je docela dost. jako adžna ale pak i střed hlavy a oblasti okolo kolem pineal gland.
23.02.2016 - 12:49
| Filtr
rigpa
O DECHU...
Dostal jsem ve zprávě podnět k tomu, aby napsal nějakou svou zkušenost s dýcháním, a něco o jógových ásanách. Děkuju za to. Ono, je to u obojího trochu zavádějící psát o zkušenosti s tématem dokonale založeném na osobním prožitku, který se nedá popsat. U jógových pozic se na to ani necítím dost zkušený. Nicméně o dýchání bych něco napsat mohl, to je pro mne laskavé a dobré téma, ke kterému mám mnoho prožitků i zkušeností.
Vždy jsem vnímal důležitost dechu a jeho vztahu k tělu a zejména vědomí a následně i to, jak ovlivňuje mysl – a naopak. Prošel jsem si asi vším tím základním, co učí mnohé tradice. Experimentoval s dechem a změnou stavu vědomí, které způsobuje. Od předýchávání se v holotropní meditaci (neplést si s holotropním přidýcháním). Až po hathajogové praktiky dechu, kterým se dnes všeobecně říká pranajáma. Od praxe změny dýchacích drah, až po nedýchání.
Před lety jsem se tomu věnoval opravdu aktivně, ale pracovat s dechem je experiment, kterému by podle mne, člověk neměl nadměrně propadnout. Zejména proto, že sebou nese mnohé extrémní halucinogenní zážitky, které jen odvádějí pozornost.
Dnes je pro mne aktivní práce s dechem rutinou ve smyslu, že s ní nepracuji jen jako s nějakou výjimečnou praxí, ale aplikuji ji do celého dne a stavů, které přirozeně přicházejí. Stále si, na začátku jogové praxe a nebo meditačních praxí, dělám očistné dýchání stejně automaticky, jako hluboké odevzdávání. To myslím, ale nestačí. Jaký je efektu u něčeho, co dělám jen malou část dne? Asi mnohem menší než u toho, co se stane nedílnou součástí celodenní aktivity.
Již několik let, praktikuji něco, co by se dalo nazvat nebo přirovnat k praxím Swarajogy. Mnohdy se na tuto tradici odkazuje jako na jednu z nejpůvodnějších forem jogy a asi bych s tím i souhlasil, neboť dech je základem nejen v joze, ale i v meditaci a niterných praxích. Zjednodušeně řečeno změnit dýchání krátké a plytké na dvě doby, tedy nádech a výdech, na hluboké a prožité dýchání na doby čtyři. Po nádechu i výdechu je vždy stejné dlouhý stav nedýchání. Pro ty, kteří znají tibetské tradice se jedná u určitý, nejkratší, mezi stav - bardo.
Důležité je v této praxi také prodloužit hloubku dýchání na úkor počtů nádechů. V běžném životě nadechujeme a vydechujeme za minutu cca 13x (pokud nepodáváme nadměrný tělesný výkon). U této praxe pak v klidu 2-3x za minutu. To zásadní, ale je, aplikovat to v celém dni. Postupně i ve spánku. Vhodné je to začít praktikovat v extrémním prostředí, jako je sauna, nebo naopak velká zima. Ne náhodou je dech základem praxí Tumo, tedy ohřátí vlastního těla. Málokdo ví, že se tento proces dá také obrátit a tělo se dá takto i chladit. Mám na to vtipnou vzpomínku, kdy jsem se to učil v sauně :-). Ohromný posun změna dýchání přináší i do praxí jako je Tonglen, nebo jiné hluboké praxe Dzogchenu. Dech je velký fenomén a zázrak.
Před několika lety jsem v chrámu Lerab Ling přejímal učení od Sakya Trinzin, na praxe dlouhého života. Velká část toho, co zde popisuju bylo vlastně také obsaženo v tom, co předával. V zásadě to o čem píši, se dá shrnout do toho, že dnes dýcháme povrchně a nedokonale a dobrý dech by měl být nejen zdrojem kyslíku, ale také energie (prány), která je s dechem neodmyslitelně spojena. Asi každý, kdo věnoval svou pozornost pránické stravě a informacím o ní, na „jiné“ dýchání také narazí.
Povídat o dechu by se dalo celý den, ale kdo by to četl, že? :-)
Dostal jsem ve zprávě podnět k tomu, aby napsal nějakou svou zkušenost s dýcháním, a něco o jógových ásanách. Děkuju za to. Ono, je to u obojího trochu zavádějící psát o zkušenosti s tématem dokonale založeném na osobním prožitku, který se nedá popsat. U jógových pozic se na to ani necítím dost zkušený. Nicméně o dýchání bych něco napsat mohl, to je pro mne laskavé a dobré téma, ke kterému mám mnoho prožitků i zkušeností.
Vždy jsem vnímal důležitost dechu a jeho vztahu k tělu a zejména vědomí a následně i to, jak ovlivňuje mysl – a naopak. Prošel jsem si asi vším tím základním, co učí mnohé tradice. Experimentoval s dechem a změnou stavu vědomí, které způsobuje. Od předýchávání se v holotropní meditaci (neplést si s holotropním přidýcháním). Až po hathajogové praktiky dechu, kterým se dnes všeobecně říká pranajáma. Od praxe změny dýchacích drah, až po nedýchání.
Před lety jsem se tomu věnoval opravdu aktivně, ale pracovat s dechem je experiment, kterému by podle mne, člověk neměl nadměrně propadnout. Zejména proto, že sebou nese mnohé extrémní halucinogenní zážitky, které jen odvádějí pozornost.
Dnes je pro mne aktivní práce s dechem rutinou ve smyslu, že s ní nepracuji jen jako s nějakou výjimečnou praxí, ale aplikuji ji do celého dne a stavů, které přirozeně přicházejí. Stále si, na začátku jogové praxe a nebo meditačních praxí, dělám očistné dýchání stejně automaticky, jako hluboké odevzdávání. To myslím, ale nestačí. Jaký je efektu u něčeho, co dělám jen malou část dne? Asi mnohem menší než u toho, co se stane nedílnou součástí celodenní aktivity.
Již několik let, praktikuji něco, co by se dalo nazvat nebo přirovnat k praxím Swarajogy. Mnohdy se na tuto tradici odkazuje jako na jednu z nejpůvodnějších forem jogy a asi bych s tím i souhlasil, neboť dech je základem nejen v joze, ale i v meditaci a niterných praxích. Zjednodušeně řečeno změnit dýchání krátké a plytké na dvě doby, tedy nádech a výdech, na hluboké a prožité dýchání na doby čtyři. Po nádechu i výdechu je vždy stejné dlouhý stav nedýchání. Pro ty, kteří znají tibetské tradice se jedná u určitý, nejkratší, mezi stav - bardo.
Důležité je v této praxi také prodloužit hloubku dýchání na úkor počtů nádechů. V běžném životě nadechujeme a vydechujeme za minutu cca 13x (pokud nepodáváme nadměrný tělesný výkon). U této praxe pak v klidu 2-3x za minutu. To zásadní, ale je, aplikovat to v celém dni. Postupně i ve spánku. Vhodné je to začít praktikovat v extrémním prostředí, jako je sauna, nebo naopak velká zima. Ne náhodou je dech základem praxí Tumo, tedy ohřátí vlastního těla. Málokdo ví, že se tento proces dá také obrátit a tělo se dá takto i chladit. Mám na to vtipnou vzpomínku, kdy jsem se to učil v sauně :-). Ohromný posun změna dýchání přináší i do praxí jako je Tonglen, nebo jiné hluboké praxe Dzogchenu. Dech je velký fenomén a zázrak.
Před několika lety jsem v chrámu Lerab Ling přejímal učení od Sakya Trinzin, na praxe dlouhého života. Velká část toho, co zde popisuju bylo vlastně také obsaženo v tom, co předával. V zásadě to o čem píši, se dá shrnout do toho, že dnes dýcháme povrchně a nedokonale a dobrý dech by měl být nejen zdrojem kyslíku, ale také energie (prány), která je s dechem neodmyslitelně spojena. Asi každý, kdo věnoval svou pozornost pránické stravě a informacím o ní, na „jiné“ dýchání také narazí.
Povídat o dechu by se dalo celý den, ale kdo by to četl, že? :-)
23.02.2016 - 13:07
| Filtr
Bosch
» rigpa
"Zjednodušeně řečeno změnit dýchání krátké a plytké na dvě doby, tedy nádech a výdech, na hluboké a prožité dýchání na doby čtyři. Po nádechu i výdechu je vždy stejné dlouhý stav nedýchání."
S těmi vzorci dýchání bych byl velmi opatrný není každý vzorec určen pro každého a množství dechu vzduchu zádrž frekvence atd mají významný vliv na kyslíkovou bilanci potažmo hospodaření s kyselinami a zásadami v těle.
Proto ani nesouhlasím s tvrzením že doba cvičení pránájamy souvisí s psychedelickým vlivem. Ano - souvisí pokud se cvičení dělá právě tím stylem jak uvádíš. Zádrž vyvolává změny v hospodaření s vápníkem který do značné míry řídí produkci neurotransmiterů. Zádrž a zpomalování dechu vyvolává acidémii se kterou je tělo nuceno se vyrovnávat a dá se to přirovnat k pobytu v zadýchané místnosti.
Podobně jako když sportovci trénují ve vysokých nadm.výškách a tím si zvyšují počet krevních destiček aby pak na závodech v nížině měli oproti ostatním výhodu.
Pokud se cvičení dechu týká opravdu zcela postačuje pouhé pozorování nádechu a výdechu. Nejlépe při otevřeném okně nebo někde na čerstvém vzduchu.
Manipulace se zádržemi a zpomalování dechu je věcí pokročilých technik které bych osobně vůbec nezveřejňoval. Tímto způsobem se lze velmi lehce dopracovat například k srdeční arytmii.
S těmi vzorci dýchání bych byl velmi opatrný není každý vzorec určen pro každého a množství dechu vzduchu zádrž frekvence atd mají významný vliv na kyslíkovou bilanci potažmo hospodaření s kyselinami a zásadami v těle.
Proto ani nesouhlasím s tvrzením že doba cvičení pránájamy souvisí s psychedelickým vlivem. Ano - souvisí pokud se cvičení dělá právě tím stylem jak uvádíš. Zádrž vyvolává změny v hospodaření s vápníkem který do značné míry řídí produkci neurotransmiterů. Zádrž a zpomalování dechu vyvolává acidémii se kterou je tělo nuceno se vyrovnávat a dá se to přirovnat k pobytu v zadýchané místnosti.
Podobně jako když sportovci trénují ve vysokých nadm.výškách a tím si zvyšují počet krevních destiček aby pak na závodech v nížině měli oproti ostatním výhodu.
Pokud se cvičení dechu týká opravdu zcela postačuje pouhé pozorování nádechu a výdechu. Nejlépe při otevřeném okně nebo někde na čerstvém vzduchu.
Manipulace se zádržemi a zpomalování dechu je věcí pokročilých technik které bych osobně vůbec nezveřejňoval. Tímto způsobem se lze velmi lehce dopracovat například k srdeční arytmii.
23.02.2016 - 13:21
| Filtr
rigpa
» Bosch
Ano, tímto způsobem, a nevím zda lehce, se opravdu dá dobře pracovat i se srdečním rytmem. Co se dotýká zveřejňování a nebo nezveřejňování. Všechny tyto praxe a nejen s dechem, je pro opravdový posun nutné aplikovat a provádět dlouhodobě. To je vždy velké síto pro to, aby se to nezvrhlo a nebo se nezdravě posunulo. Naopak zájem o podobné věci v kombinaci s lety praxe jsou dobrá motivace. :-)
23.02.2016 - 14:32
| Filtr
Bosch
» rigpa
Jistěže lze mluvit o všem. Já bych se například soustředil na pozorování dechu a následnému vnímání energií. Dech se dá stejnětak zpomalovat jako zrychlovat a to prakticky v jakémkoli vzorci nádech(zádrž) výdech (zárdž)..
otázkou je co je pro koho vhodné. Pro některé lidi je vhodné zpomalování pro jiné ale zase zrychlené dýchání typu kapalabhati bhastrika a pro jiné jen pouhé pozorování. To je dobré nejdříve vědět než se pustíme do experimentování s neznámým.
Například zpočátku je dobré vyčistit nádí ale hlavně oblast břišní dutiny což se děje právě dýcháním typu kapalabháti. Tady ale myslím si nejde o to čemu kdo dává přednost. Jde o následnost postupů.
Je to jako když bychom se bavili o meditaci aniž bychom dokázali klidně sedět byť třeba na židli 5 minut. Pak samozřejmě téma meditace nabírá čistě teoretické rysy. Podobně to vnímám u pránájámy. Je dobré se nejdříve seznámit s pránou.
Podle mých zkušeností člověku k praxi pránájámy bohatě stačí právě to pozorování dechu. Jeho uvolněné vnímání. To je praxe která nemá ambici stát se pokročilou. A přitom je to vlastně vrcholná technika.
Je to jako když jedeš v autě, učíš se přidávat plyn. Ale pro člověka je nejlepší provoz plynulý a trvalý to jest plynulá jízda. Tudíž dech nechat sám ať si najde svůj vlastní rytmus. Jinak pácháme násilí. To je to co nazývám nepřirozené. Což činíme často aniž bychom vnímali hlubší souvislosti toho co činíme.
otázkou je co je pro koho vhodné. Pro některé lidi je vhodné zpomalování pro jiné ale zase zrychlené dýchání typu kapalabhati bhastrika a pro jiné jen pouhé pozorování. To je dobré nejdříve vědět než se pustíme do experimentování s neznámým.
Například zpočátku je dobré vyčistit nádí ale hlavně oblast břišní dutiny což se děje právě dýcháním typu kapalabháti. Tady ale myslím si nejde o to čemu kdo dává přednost. Jde o následnost postupů.
Je to jako když bychom se bavili o meditaci aniž bychom dokázali klidně sedět byť třeba na židli 5 minut. Pak samozřejmě téma meditace nabírá čistě teoretické rysy. Podobně to vnímám u pránájámy. Je dobré se nejdříve seznámit s pránou.
Podle mých zkušeností člověku k praxi pránájámy bohatě stačí právě to pozorování dechu. Jeho uvolněné vnímání. To je praxe která nemá ambici stát se pokročilou. A přitom je to vlastně vrcholná technika.
Je to jako když jedeš v autě, učíš se přidávat plyn. Ale pro člověka je nejlepší provoz plynulý a trvalý to jest plynulá jízda. Tudíž dech nechat sám ať si najde svůj vlastní rytmus. Jinak pácháme násilí. To je to co nazývám nepřirozené. Což činíme často aniž bychom vnímali hlubší souvislosti toho co činíme.
23.02.2016 - 20:06
| Filtr
Bosch
» rigpa
ano jistě s tím souhlasím.
dech je podle mně zcela normální proces který by si měl člověk běžně přes den uvědomovat.
měl by si být vědom svého dechu ve vědomí.
to je už v podstatě pránajáma. takový stav stačí k tomu aby člověk sám sebe léčil.
nebojím se že bys mi v mém prožívání nějak bránil.
dech je podle mně zcela normální proces který by si měl člověk běžně přes den uvědomovat.
měl by si být vědom svého dechu ve vědomí.
to je už v podstatě pránajáma. takový stav stačí k tomu aby člověk sám sebe léčil.
nebojím se že bys mi v mém prožívání nějak bránil.
23.02.2016 - 21:58
| Filtr
rigpa
» Bosch
Tady se nějak automaticky předpokládá, že snížená frekvence musí znamenat málo dýchat. Doporučuji to nejprve zkusit. Musí se v tom používat opravdu hluboký nádech do celého těla a nikoliv povrchové nadechnutí jen do části plic. Zadržení dechu je pak tou nejpřirozenější záležitostí, ve které si tělo z dechu dokáže vzít daleko víc energie nejen v podobě kyslíku. Taky víbec nedoporučuji začít okamžitě s rytmem tří nádechu, ale postupně snižovat a rozložit to klidně na roky. Ono si to tělo srovná samo, pokud je tendence více nadechovat než vydechovat a obráceně. Je to ohromný přísun energie, který částečně nahrazuje i spánek.
26.02.2016 - 20:09
| Filtr
rigpa
"Jogin má tendenci stáhnout se do ústraní a vzdalovat se radostí života, vyplatit bohatství ducha ochuzováním se o normální lidskou činnost, vysloužit si vnitřní svobodu vnější přísností. Dobude-li se Bůh, zdá se, že se ztratí život, zatímco zaměříme-li své úsilí navenek, abychom dobyli života, je nebezpe- čí, že ztratíme Boha." :)
27.02.2016 - 15:21
| Filtr
rigpa
» petamar
Ne nezamyslel. Už hodně dlouho nemám potřebu zamýšlet se nad každou blbostí :). Ba dokonce naopak, mnoho let jsem se učil jak nemyslet :). Tak nějak se schopnost myslet stala ideálem lidství a tak dětem říkáme "zační myslet," namísto toho jak je naučit s tím alespoň na chvilku přestat :)
27.02.2016 - 17:54
| Filtr
Najdise.cz
» rigpa
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele petamar, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Je to podobné, jako když fotbalista kope jen jednou nohou. Pokud byla lidské bytosti vytvořena mysl, měl by jí člověk používat. Něco podobné je zrak, kdyby ji nepoužíval… Pokud si někdo „myslí“, že mysl je překážka a člověk je nastaven jen na jógu, protože TA jóga je pro něj ten jediný cíl v životě, je mi tohoto člověka líto, stejně tak jako fotbalového fanouška , který uznává je Slávii i kdyby se Slávia „kopala za uši“. Připomíná mi to náboženství, kde je těžké přesvědčovat islamistu, že žena je také lidská bytost.
=====
Je to podobné, jako když fotbalista kope jen jednou nohou. Pokud byla lidské bytosti vytvořena mysl, měl by jí člověk používat. Něco podobné je zrak, kdyby ji nepoužíval… Pokud si někdo „myslí“, že mysl je překážka a člověk je nastaven jen na jógu, protože TA jóga je pro něj ten jediný cíl v životě, je mi tohoto člověka líto, stejně tak jako fotbalového fanouška , který uznává je Slávii i kdyby se Slávia „kopala za uši“. Připomíná mi to náboženství, kde je těžké přesvědčovat islamistu, že žena je také lidská bytost.
© 2007-2024 Najdise.cz