Jan Palach hrdina?


19.01.2016 - 18:04
(Kozoroh) Bosch
Jan Palach hrdina?
Dokážete si představit že by vás takový čin..že se někdo upálí motivoval?Smrt, kterou si Jan Palach v lednu 1969 přivodil tím, že se na Václavském náměstí v Praze polil benzinem a škrtnul zápalkou, nebyla sebevraždou. Teolog a evangelický duchovní Jakub Trojan je přesvědčený, že Palach položil svůj život, aby probudil lidi z letargie, do které se po okupaci Československa začala společnost propadat. „Ten čin nebyl výrazem zoufalství a rezignace, jak to u sebevrahů bývá. Byl to naprosto ojedinělý pokus zmobilizovat svědomí a srdce lidí proti zlu. Nebyla to sebevražda, nýbrž oběť. Neměla burcovat ke smrti, ale k novému životu,“ říká Jakub Trojan, muž, kterého Státní bezpečnost chtěla obvinit, že Palacha k upálení přesvědčil.http://www.ceskatelevize.cz/ct24/…

Stránka: 1 2 3
Řazení:
19.01.2016 - 22:07 | Filtr
(Kozoroh) Bosch » Pithecanthropus erectus
hrdinná smrt v meditaci a mnišském oděvu.
tohle mi přijde jako zneužívání víry. či náboženství.
19.01.2016 - 22:13 | Filtr
(Kozoroh) Bosch » Pithecanthropus erectus
takže vlastně protestoval proti vlastním lidem.
proti všem, proti většině.
no z dnešního pohledu fakt cvok.
kdybych nezažil bolševika tak bych řekl že je to čin šílence.
19.01.2016 - 22:14 | Filtr
(Kozoroh) Tuatha Dé Danann » Bosch
pokud se nepletu tak budhismus neni vira ci nabozenstvi, ale filozofie.
19.01.2016 - 22:19 | Filtr
(Kozoroh) Bosch » Tuatha Dé Danann
no v každém případě nechápu proč se mnich nechá zmanipulovat pro politický čin.
19.01.2016 - 22:21 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » Bosch
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele bubobubo, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Pochybuji,že by se mě na něco takového ptal a pochybuji,že bych mu to radila.
Bylo to jeho rozhodnutí a ani já nemůžu jako matka vědět,jaká rozhodnutí učiní děti,které jsem přivedla na svět.
Jistě,kdyby některé z dětí udělalo něco takového,tak by mi to rvalo srdce z těla a možná by mi i hráblo,ale nezmohla bych vůbec nic.
19.01.2016 - 22:23 | Filtr
(Kozoroh) Pithecanthropus erectus » Bosch
to co jsi ty zažil za bolševika, co už jsi rozumově dokázal rozebrat, to už byl jen slabý odvar tehdejší doby, ve které ses zrovna narodil...jinak bys až tak věci nezjednodušoval :1:
19.01.2016 - 22:28 | Filtr
(Kozoroh) Tuatha Dé Danann » Bosch
Pokud ja vim tak budhiste neslavi narozeni, ale smrt. Oslavujou smrt jako postup do vyssich urovni zrozeni a karmicky postup. Tak mozna spojil radostne s uzitecnym :3:
19.01.2016 - 22:30 | Filtr
(Kozoroh) Bosch » Pithecanthropus erectus
no jasněže, my jsme na internátě už jenom frajersky plivali po režimu a říkali palach borec a pak i jan zajíc ten byl tam zblízka takže se sledovalo jak na výročí přijdou kontroly jestli se lidi nesrocují u hrobu.
dneska už byla pro mladé zapomenuta doba socialismu takže vnímání hodnot se rapidně mění.
19.01.2016 - 22:32 | Filtr
(Kozoroh) Bosch » bubobubo
jasně. ale přesto je to hrdina. tak to mám asi nějak popletené.
19.01.2016 - 22:34 | Filtr
(Kozoroh) Tuatha Dé Danann » Bosch
I kdyz na druhou stranu mas pravdu, budhisticke uceni neakceptuje dobrovolny odchod ze sveta, cili sebevrazdu...
19.01.2016 - 22:35 | Filtr
(Býk) popo
nešlo o akt zoufalce či cvoka, ale střízlivý pouze racionální terminální čin, co vyžaduje min. jen tichý respekt. motivoval, jistě, pouze pozitivně. ta jej poslední slova o tom, jak každý bojuje s takovým zlem, na jaké stačí. toto může být jako dotaz každému, co chceš dělat ted se světem? neotevřít facebook na celý týden, hrdino?
19.01.2016 - 22:36 | Filtr
(Kozoroh) Bosch » popo
přeji příjemné plápolání.
19.01.2016 - 23:09 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » Bosch
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele tulačka, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Však jsem šílená :4: Neumím čekat. Žiju teď...

Mně by zajímalo - hledám typického představitele čekajícího lidu - jak dlouho ještě chtějí čekat. A na co.

To víš, mám jižanskou mentalitu. Hrrr na ně! :4:

19.01.2016 - 23:17 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » Bosch
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele tulačka, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Zase jednou Tě čtu, spadla mi čelist a zírám. Ano - má/mělo by vliv, kdo by ten čin udělal...
20.01.2016 - 11:18 | Filtr
(Býk) player
No ono jich bylo tenkrát 5 a losovali , kdo se podpálí.

Za mě - je to hrdina. V devatenácti letech se upálit....
20.01.2016 - 12:59 | Filtr
(Kozoroh) Bosch » tulačka
jenomže "něco dělat" nemusí znamenat hnedka upálit se.
anebo svrhnout vládu a nastolit tam jinou. která se brzy ukáže o nic lepší.
s odstupem času vzato se ukazuje že kdyby se podařilo zvrátit režim v 68 například nenastala by normalizace ale jezdilo se ven kvetl by obchod se západem atd.., tak bychom tady aldi a teska měli akorát o pár desítek let dříve.
To je asi celý (ten zásadní) rozdíl. a mohli jsme tenkrát jezdil do jugošky asi všichni ale i o tom pochybuju dneska si to taky mnozí nemůžou dovolit..
proč lidi vnímají současnou garnituru jako podvod?
úplně to samé by přece nastalo i tenkrát, kdyby palach "prorazil" svojí zápalnou obětí a strhl davy k revolucionářství. za pár let by nutně nastalo totéž co tady máme nyní. nespokojenost s vůdci. a můžeš se zase znova nechávat upálit.
to by mně zajímalo jestli by se reinkarnovaný palach upálil znova.
20.01.2016 - 13:12 | Filtr
(Štír) No.4711
Byla jsem v té době mladičká, spoustu přátel mezi vysokoškoláky...já si tenkrát říkala, že se musel zbláznit.
Nedokážu si ani s odstupem času představit, k čemu by mě měl jeho čin motivovat.
Lítost nad ním, to je jediné, co se mi vybaví
20.01.2016 - 13:41 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » Bosch
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele tulačka, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Víš, že s Tebou většinově souhlasím. I s tou vládou. My zrovna tuhle vedli diskuze o počátku 90.let. Z čeho taky tehdy sestavit vládu? Vždycky musíš vycházet z toho, co máš k dispozici.
Třeba já - už skoro nepamětník - jsem přesvědčená, že celá šaškárna kolem 1989 sloužila k jedinému - na chvíli uvolnit opasky, aby se odvedla pozornost. Ale vlastně se pořád děje totéž. Můžeš změnit režim, ale nezměníš-li myšlení lidí ve státě, nakonec všichni uvěří, že tehdy nebylo tak špatně.
Teoreticky je řešením vzít lidstvo někam jinam - a vychovat novou generaci v naprosto rozdílných podmínkách. Jinak se prostě nezmění nic.

Otázka zní, proč je vlastně člověk tolik nespokojený s tím, co má. Kde se bere představa, idea, že by to mohlo/mělo být jinak.

Myslím, že reinkarnovaný Palach má problémy s kůží a nechápe, proč se bojí prskavky. Svoboda mysli přeci nemůže pramenit z krvavé oběti. Tisíce let a pořád se někomu klaníme, něčemu obětováváme a doufáme v lepší zítřky. Jenže ony nejsou.
20.01.2016 - 17:35 | Filtr
(Kozoroh) Bosch » tulačka
přesně :15:
20.01.2016 - 17:46 | Filtr
(Býk) Najdise.cz
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele evanda22, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Určite by ma nemotivoval. Mal si radšej užívať života alebo robiť niečo živý, jeho obeť bola podľa mňa úplne zbytočná. Koho vlastne prebudil z letargie? Komu tým pomohol?
20.01.2016 - 18:15 | Filtr
(Kozoroh) Bosch » bubobubo
tak nějak se myslím tato myšlenka podává v kostele.
ano náboženství oběti byly dřívější barbarské rituální praktiky.
něco jako šamanství, obětní rituály.
ale oběť toho hocha neměla sílu. udělal to někde v uličce v průjezdu skoro si ho nikdo u toho nevšiml.
to by nevadilo ale byl to chudák někdo zespoda kdo chtěl ovlivnit celek. nemohl do toho jako jedinec dristat svým činem. to by bylo vydírání.
nad ním byla spousta zkušenějších a chytřejších lidí než byl on sám a nepodnikli nic. podle mně si nebyl moc jistý svojí rolí ve společnosti. poněkud ji přecenil.
jak říkáš, podlehli puzení. to je otroctví není to nic o svobodě.
20.01.2016 - 18:25 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » Bosch
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele bubobubo, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Jako vždy si mě vůbec nepochopil,ale člověk si svobodně zvykne na všechno... :4:
20.01.2016 - 20:11 | Filtr
(Kozoroh) Bosch » onka
těm druhým možná, některým. těm co měli tu chuť si toto uvědomovat.
nedávno běžel na vltavě cyklus povídání s paní co přežila koncentrák a pak přišli bolševíci po převratu. a pak říká začlo teprve pravé inferno.
bojovala proti a zavřeli ji na 20 let a jak ji převáželi jednou tak viděla okýnkem ven a koukala že lidi tam venku klidně chodí sem tam s dárečky v rukou a nakupují a je jim úplně jedno v jakém stavu je svoboda země a národa.
a tak vystřízlivěla.
20.01.2016 - 20:48 | Filtr
(Hadoken) Hustokrutě obscénní Morti
Víš co? Pro mě je odpověď už v tom nadpisu končící otazníkem.
Z mýho pohledu je to sporný. Z toho co sem kde četla, zachytila, viděla mi příde, že mu muselo bejt jasný, že to na 99% nic nezmění...
Když sem nad tim dřív přemejšlela, napadla mě i myšlenka, že to prostě jen byla sebevražda, že byl prostě jen rozervaná duše, která by stejně k takovýmu konci dospěla a bylo jen otázkou času co ho k tomu "šoupne" jako poslední kapka...

Jenže...je možný se dobrat skutečný pravdy? Lze věřit všem "kdo u toho byli" atd? Víme všichni, jak se výklad historie dokáže "ohnout" dle potřeby a stejně tak víme jak je lidská paměť nespolehlivá...

Chápu dejme tomu sebevraždu člověka, kterej ztratí smysl života...ať už z jakýhokoliv důvodu...že se mi nelíbí co se děje v mojí zemi mi nepříde jako věc, pro kterej bych ztratila smysl života...ale každej to má hozený jinak...

Takže nemám nic proti tomu, že se po něm jmenuje náměstí, že se jeho čin připomíná atd ale nejsem z těch abych pro něj plakala a chodila mu zapalovat svíčku...
20.01.2016 - 21:04 | Filtr
(Kozoroh) Bosch » Hustokrutě obscénní Morti
to mně taky napadlo že je možné že by sebevraždu spáchal později.
nejsem posycholog oni by to možná věděli lépe i když ne stopro.
smysl to mělo jen lokální a z dnešního úlu pohledu jen velmi omezený.
jestli by si řekl kdyby to viděl s odstupem..jakou to mělo celé cenu.
mohl třeba někde v pražském klubu hrát unedrgound a tisknout zakázanou literaturu.
Aktuální postavení planet
Aktuální
postavení planet
ukázat planety »
Lunární kalendář 2024
Lunární kalendář
Luna ve Štír Štíru
ukázat kalendář »