Práce na sobě a tak


01.09.2025 - 16:04
(Rak) dan162
Práce na sobě a tak
Celý život mi toho strašně chybělo – pocit bezpečí/klidu, pocit sounáležitosti (pocit, ne vědomí), plno typů prožitků...Mnoho deficitů, které měly sklon se posilovat a já měl sklon je kompenzovat. Málokdo kdy věděl, že jsem emoční člověk a ne racionál a jestli jeden nebo dva lidé mne poznali ze mne víc než 50% bude jich hodně, ostatně jsem se snažil ve starém vzorci ochrany neukazovat co jsem, dokud se nebudu cítit bezpečně – a to nenastalo, z důvodů na mé straně.

Když odečtu slepé uličky, tak jsem před pár lety zrušil jakékoliv cíle, umožnil tak svým vrstvám nebýt v oslepení Sluncem, aby mohly naopak Slunce ovlivňovat nebo pomáhat v reakcích na okolí. Jenže výsledkem byl jen klid, trčení namístě a vnitřní deficity stále pálily. Měl jsem zato, že nedokážu je uspokojit.

Svůj osobní rozvoj ve své specifické cestě vedené přes hlavu jsem v posledních měsících dost urychlil. Odpověděl jsem si ke svému šoku na všechny otázky, které jsem si kdy položil. Od důvodů mého chování po porozumění událostem, které mne formovaly nebo pronásledovaly, což umožnilo zrušit k nim odpor. Unikátní pocit, mít poprvé v životě jasno, aspoň v hrubých rysech.

Je mi jasné, že se nelze vrátit k žádnému stavu předtím, protože žádný přirozený/vyvážený stav u mne neexistoval, takže nemohu čekat, až se něco samo obnoví. Některé části mne se navíc zatím vůbec nevyvinuly/nikdy nevznikly, třeba střední pocity jen registruju, ale neprožívám. Nemohu také práci na sobě upozadit, že by moje vnitřní deficity/potřeby byly už natolik vyčištěné, že by šlo jen o zvyk negativizmu k sobě – pořád bych třeba své vztahy směroval k uspokojení toho, co mi chybí a to není nikdy trvalý vztah. Mít deficity vyřešené (nemít přetlaky, puzení) vnímám jako nezbytný základ nejen pro vztah, tak i pro další směrování, jinak to jsou jen další a další scestí.

Těší mne, když vnímám mikroposuny, třeba když jsem tu býval minule, tak reakce na mne bývala ve smyslu „je to cizí, držím si odstup“ a „je to prospěšné“, „mám soucit“, nyní když tu na skok zase jsem, vnímám ticho mezi řádky jako „tohle se mne smí dotknout, ale jen opatrně“, asi by se vyvinulo samo k „tohle může být zajímavé“. Furt ale daleko k „tohle může mnou procházet“ nebo „s tímhle chci (občas) plout“. Vážím si velmi každého posunu, který mluví o tom, co se mi povedlo, nicméně další práce je přede mnou.

Nyní i vím, že mohu sebe ovlivňovat, nejsem až tolik kulička stahovaná gravitací jak jsem si myslel. Nedávno jsem po diskuzi s tělem (o tom, které zvuky jsou nebezpečné) zvýšil o 20% kvalitu svého sluchu. Asi jsem kdysi nechtěl všechno poslouchat a nevěděl jsem o tom. Zlepšení přišlo do vteřiny, to mne šokovalo. Nejspíš i zruším ohýbání snů, aby mne neděsily, které jsem zavedl před deseti lety. A na řadě spousta dalších kompenzací, o kterých už ani nevím. Mohu pracovat s tím, že mám přebytek adrenalinu (není bezpečí), strach prožívat (bolelo to), že nahrazuju otevřenost odvahou, že mluvím místo vnímám... A nejít po projevech, ale po důvodech, proč to tak dělám. Nebojovat, spíš přijímat a ptát se sebe. A to, že mi také velmi pomáhá astrologie, tady asi není třeba vyzdvihovat, překvapilo mne, že dobrou zkušenost mám s AI.

Tohle píšu hlavně pro sebe k otočení stránky a pak pro ty, kteří mne znali, případně pro každého, kdo pluje nějak podobně, novým na vysvětlenou co jsem zač a kam jdu. Kdo máte jakoukoliv poznámku, otázku, téma, tak jen houšť a větší kapky.

___________________

cimi: "Začít nejdřív od úklidu, zjistit co je moje a co ne, pak naučit se umění hmotnému zabezpečení, pak přejít k péči - duševní potravě, pak k budování něčeho smysluplného, pak k umění strážit to co vybuduji i svůj život/to životodárné ve mně a teprve pak vylétnout “ven” ve smyslu zaměřit se ven…a odpoutat se od toho kde se celý můj život odehrával…přijetí smrti…."

Příspěvky v diskuzi

Stránkování od začátku: / 10 

Řazení:
05.12.2025 - 01:14 | Filtr
(Rak) dan162 » Buddha/2
geniální: "Pocity jsou takové patníky, které ti ukazují jestli jsi v souladu nebo ne (nemá smysl kopat do patníku když jdeš blbě :4:). Když to ignoruješ, pak se snadno dostaneš na "pustý vrchol"." :15:

Ok, když jsme cíle z definice zahodili, a vnitřní hodnoty očistili od zvnitřnělých (vnucených, naučených v ochraně, zvenku přišlých s cílem) je tvá definice super. Autenticita pro mne znamená reakci a plynutí. Není to tah ani tlak. Ani cíl, ani strnutí. Možná mohu volit směr nebo mohu volit své okolí, kterému se nechám vystavit. A zdá se mi, že je těžké to v sobě tak nastavit.
05.12.2025 - 01:41 | Filtr
(Váhy) Buddha/2 » dan162
Díky :6: :1:.
Když se Ti líbí , tak se jí drž :5:.
Vždyť si to nastavování právě krásně popsal:
"Ok, když jsme cíle z definice zahodili, a vnitřní hodnoty očistili od zvnitřnělých (vnucených, naučených v ochraně, zvenku přišlých s cílem)".
Souhlas, není to jednoduché. Možná proto, že se to často chápe obráceně, jako že je třeba něco přidat. Ale je to asi jako se špinavým oknem, přidáním dalšího skla lepší výhled nebude, stačí voda :5: (příklad co mě právě napadl :20:).

A jsme zas u toho sklepa :39:
Nebo už u sklepního okna :25: :4:

A Dane, díky. Fakt mě nutíš přemýšlet a lovit formulace v éteru :5: :4:
05.12.2025 - 07:56 | Filtr
(Blíženci) Lupi » dan162
Ještě se nejdu úplně zapojovat - navíc musím navařit kotel boršče, na víkend mi přijede banda kamarádek.
Jen poznamenám, že jsi sice zodpovědný za prostor, který vytváříš, to jo - ale už ne za to, kdo ti tam vleze a jak se bude cejtit.
Jinak vás tu čtu a je to fakt krásná debata.
05.12.2025 - 07:57 | Filtr
(Blíženci) Lupi » Buddha/2
No mně to povídej :61: Proto si cením, když někdo pobere.
05.12.2025 - 14:27 | Filtr
(Rak) dan162 » Buddha/2
ty moudrosti z éteru jsou úžasné (mne přivádějí v úžas). Neumím to říct tak hladce, jasně a čistě, asi proto se mi to tak líbí.

Kopání do patníků - nemáme tradici, která by říkala pravdu: že emoce jsou náš spojenec, natož v mužské tradici. Na cestě silnicí vznikne emoce, považujeme ji za rušení na cestě k cíli, ne za zprávu, kde jsem překročil své meze nebo hodnoty, jako pomoc, že jsem na kraji cesty a ne ve směru rovně. Umět rozumět, jakou zprávu která emoce říká, není obvyklý způsob, jak s nimi nakládat. A nota bene že to je lepší pouštět ven, záleží-li mi na společném prostoru, který spolutvoříme. Dnes jsem například synkovi vysvětloval, co je vztek, co říká, kdy vzniká a jak se rozpouští a kudy je to destrukční nebo zhoubné. A přehled mých slepých uliček, které zažil a které hodlal navštívit. A cíleně jsem ho já mrcha vyděsil: "klidně to zkus, tudy jsem šel, v 57 letech třeba zjistíš, že to byla slepá ulička." To nejjedovatější bylo to "třeba".

I to druhé okno je super metafora, měl jsem ještě tak před měsícem zato, že mám něco přidat ve smyslu se naučit - jenže to naučit je naopak ubrat (obranu před svým vývojem) a spíš otevřít okno, aby vývoj mohl doproběhnout. Vše ostatní se podle toho pak srovná.

Jsem naštěstí už v přízemí, fázi hrůzy sklepního okna zevnitř mám naštěstí delší dobu za sebou, je to nyní přízemí čtyř stěn, ještě to není rozkvetlá louka.

:15:
05.12.2025 - 22:46 | Filtr
(Panna) funky » Buddha/2
"Vnitřek nemůže být daný rozhodnutím zvenku, je jaký je. (...)"

To odmítá jakékoliv formování osobnosti zase. Samozřejmě, že některé charakterové rysy jsou dané, rodíme se různí, jsme třeba od přírody víc soucitní, horkokrevní či excentričtí apod., to chápu. Ale je hodně věcí, které můžeš ovlivnit. Když má někdo dejme tomu nízké sebevědomí, tak ho může vybudovat a stát se extrovertem. I ty hodnoty, pocity a přesvědčení, to všechno přichází zvenčí. Tos vždycky něco slyšel, zažil a tak. Člověk je součástí celku, a tudíž vnitřek je samozřejmě tvarován tím, co se děje venku.

"(...) Můžeš sedět v tiché meditaci půl života a pokud je to s tvým vnitřním já v souladu, je a bude to autentické, bez ohledu na to, co si o tom kdokoli jiný myslí."

Co si myslím já, jo...
Člověk je zvíře, má pudy a chtíč. Taková tichá meditace je slepá vývojová linka, protože staví na odmítnutí světských věcí, díky kterým tu jsme. Nebudeš v souladu, budeš nespokojený, vnitřně vyžraný, a staneš se akorát nástrojem pro cíle někoho jiného.
06.12.2025 - 01:48 | Filtr
(Váhy) Buddha/2 » funky
Ale neodmítá :1:.
Chápu z jaké pozice vycházíš, a takhle si rozumět nemůžeme. Zkusím vysvětlit i když ... nic, budu za optimistu :1:

Z mého pohledu je vnitřkem duše - s tou se narodíš. A osobnost je její obal, který se formuje. Stačí tak ?

K té meditaci: zkusila bys vysvětlit jak jsi k tomu došla :3:?
06.12.2025 - 10:31 | Filtr
(Rak) dan162 » funky
Také vidím v každém z nás že je základ, který v sobě celoživotně nezměníme, jako astrolog ho mám poměrně jasně namalovaný radixem. Zkusil jsem si žít částečně mimo něj, jde to, ale za cenu energetického deficitu, který je třeba doplňovat. Nebýt sebou lze tehdy, když je z čeho, ze sebe to není. Introvert když se bude chovat extrovertně (a lze se to naučit), tak s postupem expozice je víc a víc unavený, zatímco extrovert je ve svém živlu a čím déle, tím je naopak živější.

K meditaci - pořádně nevím, zda má tenhle pojem nějaký definovatelný/jednotný obsah. Nemusí to nutně být proces mířící k osvícení, ale klidně úplně jiný proces sloužící k posílení parasympatických drah nebo pro nalezení kontaktu s částmi sebe, které jsou vědomě obtížně dostupné.

Světské věci, to nevím, co je tím myšleno. Jestli užít si, tak pro někoho to tak je, přirozený smysl jeho života. Nicméně deklarace, že jsme tu kvůli světským věcem je názor, který nezastává každý - a může být, ctím svobodu lidí si to stanovit podle sebe.
06.12.2025 - 12:23 | Filtr
(Váhy) Buddha/2 » dan162
Tak definovaný obsah bohužel nemá. Když dáš do vyhledávače "druhy meditace", máš o zábavu postaráno :5:. Stručně řečeno, něco mezi meditací nad vznikem vesmíru až po "jaké si vzít ponožky ?" :4:.

Správně by to nemělo označovat obsah, ale proces - tj, přemýšlení soustředěné na jeden objekt/téma.
12.12.2025 - 17:10 | Filtr
(Blíženci) Lupi » Buddha/2
Jdu vás jen pozdravit - nějak se mi nahrnulo a nesoustředím se na smysluplnost.
Jen k té meditaci - chodila jsem kdysi na taiči, vedl to u nás přímo Ota Chochola a když jednou přišla na meditace řeč, pravil, že má sloužit k vyprázdnění mysli. Jakože usedneš, zklidníš dech a veškeré myšlénky, co tě tam začnou napadat, jako necháš jít, případně zlehka odeženeš. Jelikož je Ota v Číně pečenej - vařenej a mezi buddhisty zvláště, věřím mu, že tohle má být původním účelem. Páč když tě něco/někdo napadá :4: tak abys jako měl útočiště.
12.12.2025 - 17:50 | Filtr
(Váhy) Buddha/2 » Lupi
No, já to o pár příspěvků níž nazval meditací klidu a Funky to nazvala slepou vývojovou linkou. Tak jí zkus třeba přesměrovat na Otu, možná si to vyříkají :4:. Já s ním v rozporu nejsem :20: :5:.
12.12.2025 - 18:39 | Filtr
(Blíženci) Lupi » Buddha/2
Nic mi neprovedla, nebudu ji směrovat na Otu :4: diškurs s ním je náročná disciplína, on je těžká váha.
Však já se s tebo neměla v úmyslu hádat - jen jsem přihodila jinej pohled úhlu. Teda pro tebe stejnej, no. :46:
12.12.2025 - 18:47 | Filtr
(Rak) dan162 » Lupi
Jo, to odehnání myšlení je super, tak to vidím taky. Možná spíš nerozvíjení myšlení, nedat tomu procesu palivo, samo se to postupně utlumí, i když myšlenka přijde. Utlumení neznamená už rozvoj něčeho dalšího, co se normálně těžko dostává k naší pozornosti, ale je to nezbytná podmínka.
12.12.2025 - 18:58 | Filtr
(Blíženci) Lupi » dan162
Hele jak komu. Já když to zkoušela, musela jsem něžně, ale trvale myšlénky odhánět, nebo odfoukávat. Můj muž jednou v diskusi přišel na to, že já ten mozek neumím jako vypnout a nedovedl to pochopit....pro něja to byl běžný proces. Jak jsem pak zjistila, dokáže to hodně lidí - já jsem mentálně zvotročenej zbědovanec!
Když nerozvíjím a nedávám palivo, dopadne to tak, že z toho mám za chvíli nával, jak v létě na plovárně-.
12.12.2025 - 20:03 | Filtr
(Blíženci) cimi » Lupi
A nakonec dojdeš k tomu, že i mentální přetlak je vlastně nezpracovává sexuální energie…
A ta nezpracovaná sexuální energie je vlastně….
Atd…
x))
12.12.2025 - 21:00 | Filtr
(Rak) dan162 » Lupi
Tak Blíženec s Merkurem v Blížencích, základní kámen, už jsme tu měli: cogito ergo sum. => Nemyslím = nejsem. Jenže když jde o overthinking, tak to je úmorné.

Podle mne jsi mohla tehdy vymyslet, když jsi zkoušela nedat palivo, že přece nejsi své myšlení, tak že by mělo být možné i něco jiného. Že to je jenom super univerzální šroubovák, který jen nelze snadno vypnout. Ok, ale pokračuj, to je super zjištění. Odfoukávání je myšlenka, takový malý podfuk na tebe, hra že jako nemyslíš, když to teda chceš. Asi jako když jsem zkoušel svým rozhodnutím být neaktivní a aktivně udržet tu neaktivitu. :-D

Nicméně lze myšlení říct "kušuj", to jsi zkusila, a dát pozornost čemukoliv jinému, i když myšlení nechce odejít. Někdo pozoruje své dýchání v detailech například. Nebo dává pozornost emocím, když jsou, třeba vlastnímu pláči, bolesti, smutku...nic nevytvářet, nic nevolat, jen registrovat mikrodrobnosti. Jen pozorovatel. Žádné hodnocení, žádná interpretace, žádná ochrana. času dost. Pak nejspíš ti přijde ten nával, jako vlna. Nerozsypeš se? nebo nedojde k vypaření? Hnusná vlna.Každá přijde i odejde. Jak vypadá? Někde to může bolet, jinde tahat, někde pulzovat nebo to být jinak nesnesitelné. Zůstaneš s tím, to jsi ty, třeba je to současně i malá holka, která potřebuje, aby s ní někdo byl. Ty. V té chvíli není myšlení zapnuté, protože nehodnotí, jen pozoruje. Kde to v těle leží, jak to vypadá, ne k čemu to je a že je potřeba tomu rozumět. Není. Mělo by to ustoupit do ostražitosti, jak ochranný systém zjistí, že ke svému překvapení není ohrožený. Poděkuješ mu. Stačí. A jindy znovu. No a třeba časem zjistíš, že ti myšlenky svým nadměrným zesílením něco záměrně zakrývají (z dobrého ochranného důvodu). Ano, jemně na sebe, to jo.
14.12.2025 - 05:37 | Filtr
(Střelec) verka96 » Lupi
Ahoj, já taky mívám často přetlaky v hlavě, vypnout mi někdy dělá potíž, ale už jsem se naučila takovou svoji meditaci - relaxaci, kdy se soustředím jen na postupně uvolnění těla a pak mám pocit, že jsem k té Zemi jako přikována a cítím jemné proudění energie nebo mravenčení. Anebo soustředit se v přírodě jen na koukání do mraků, na strom, pozorovat veverky, sýkorky, nebo se kochat krásným výhledem, atd. To jsou moc hezké chvilky... Anebo se zvířátky, věnovat jen jim pozornost, mě se líbí, když přijde kočka a vrni a nechá se hladit.... :6:
14.12.2025 - 05:41 | Filtr
(Střelec) verka96 » dan162
Taky mi před nějakou dobou pomohla jóga, tedy ne úplně ta klasická, kdy je potřeba se soustředí i na dech, pak na konci úplně si lehnout a pomalu usínat.... To se mi taky líbilo a pěkně jsem se uvolnila.
14.12.2025 - 07:28 | Filtr
(Blíženci) Lupi » verka96
Jo, koukání do mraků, do prosa či do lesa mi taky pomáhá. Akorát když si lehnu, v tu ránu mě ohryzává Mája :4:
14.12.2025 - 07:30 | Filtr
(Blíženci) Lupi » verka96
Jógu taky zvažuju. Ale ono to zas není tak dramatický, jak jsem to líčila! Můj ohnivej trigon to vždycky zabarví, no.
14.12.2025 - 07:41 | Filtr
(Blíženci) Lupi » dan162
Hele, není mi to úmorné v běžném provozu. Když je všechno víceméně v pořádku. Jsi ve vzduchu, vlastně je to jako bys plachtil po termikách. Úmorné to ačne být, když se dostaneš do protichůdných proudů, kdy nevíš, čeho se přesně chytit.
Dýchání jsem samozřejmě zkoušela - ono mně to brzy přestane bavit. :4: Mimochodem - když máš takovýho vlka naučíš se, že je dobrý dýchat pravidelně. To přináší klid - ani vědomě, ani takový nádech a takový výdech - docela prostě a obyčejně raz-dva
Nádech, raz-dva výdech. Blbý je, že když mám chmury, nebo řeším něco těžkýho, tak mi to nejde, kdybych se stavěla na hlavu.
Nával jako vlna mi přichází právě když se snažím "nemysle" tak na to musím trochu jinak. A není hnusná - jen je toho moc.Jak dělá v těle jsem se nesoustředila, protože s ní přijdu do styku zřídka.
Mimochodem - já nehodnotím skoro nikdy, nezapomeň, že jsem usazená především na ose Blíženci-Střelec, na ose relace, poměřování. Tam se nehodnotí, akorát se kouká, jak to vypadá odjinud.
Nojo, ohrožení.....vysvětluj to mýmu hadímu mozku, že jsme v bezpečí. Teď už to jde, ale ostražitost přesto zůstává.
Jdu se zakutat do dek, miláčkové. Chytila jsem nějaký moribundus a zítra mi přijede uklízecí četa, tak abych byla trošku v cajku.
14.12.2025 - 12:07 | Filtr
(Rak) dan162 » verka96
Usínání mám v pohodě, ale jakmile jdu cestou vnímání sebe, svalové uvolnění, cítím pak přijemnou tíhu, mravenčení, mírné palpitace na konečcích prstů - a k tomu průběžně sílí aktivita srdce. Tak řeknu hele, nejsme v ohrožení - tak povolí, na chvíli, ale zase to vrátí, říká mi tím, že je raději pořád ve střehu, že žádné bezpečí stejně neexistuje. Myšlení si dá říct, to mlčí. Je to mrška něco přineseného z dětství, a je pravda, že už se mi zase znovu stalo, že co jsem si začal budovat kolem sebe za bezpečí, oporu a radost (svůj les a bydlení v lese), tak mi karty řekly, abych se na to raději moc nespoléhal, že to spíš opustím, což mne zatím vyděsilo. Takže ochranný systém asi ví víc než já, sakryš.
14.12.2025 - 12:13 | Filtr
(Rak) dan162 » Lupi
Protichůdné proudy - a ono je třeba se něčeho chytat? Nejde plout s větrem? Surfovat?

Vzdušného nomáda přestane bavit pozorovat samovolné typy dýchání? Fakt? Nebo nebaví to nucené, dle návodu? V tom dýchání co si myslím nejde o dýchání, ale o pozornost k němu. Asi jako když si svaly odpočinou od nesení kýble.

Ta vlna je si myslím zpráva, když může něco říct tak mluví, svým jazykem.

Kutej kutej, ať ti je dobře!
14.12.2025 - 12:45 | Filtr
(Blíženci) cimi » Lupi
“Blbý je, že když mám chmury, nebo řeším něco těžkýho, tak mi to nejde, kdybych se stavěla na hlavu.
Nával jako vlna mi přichází právě když se snažím "nemysle" tak na to musím trochu jinak. A není hnusná - jen je toho moc”

A kdo by s tímhle neměl problém x) : ) ale to už není jen o myšlení ale i o postoji k tomu “nepříjemnýmu” “těžkýmu” k tomu jak se v tom odráží přijetí anebo odpor, selhání nebo kontrola….-někdy- stačí změnit postoj a i když to bolí, začne se ulevovat….

Ať je ti brzy líp :62: :29:
14.12.2025 - 13:03 | Filtr
(Váhy) Buddha/2 » dan162
Podle jogy jsou dech a myšlení propojené. Zklidníš jedno, zklidní se druhé. Tady na západě se to běžně neučí, ale co jsem slyšel, tak s dechem se učí pracovat někteří špičkoví sportovci. Někdo protože musí - potápěči třeba, někteří nemusí, ale dává jim to výhodu - odstranění stressu a lepší soustředění, tudíž lepší výkon.
Blbý je, že stress se takhle sice dá odstranit, ale když už v něm jsi, tak si na to nevzpomeneš :4:.
To s tou aktivitou srdce je zajímavý. Možná nějaký blbý zážitek co tě vytrhl z relaxace (?) mohl způsobit podvědomou přípravu k obraně. Což chápu jako dost nemilé, protože si pořádně neodpočineš. Takže by asi stálo za to se tomu věnovat.
Aktuální postavení planet
Aktuální
postavení planet
ukázat planety »
Lunární kalendář 2026
Lunární kalendář
Luna ve Lev Lvu
ukázat kalendář »