Úkol zněl jasně..


09.09.2019 - 19:47
(Kozoroh) Bosch
Úkol zněl jasně..
Elektromobily jsou nejspíše vývojová slepá ulička. Ale je to jediná cesta, jak splnit emisní závazky.
Ony ty emisní normy budou asi docela dobrý kšeft.
A pro naši společnost jsou moderní zelené mozky asi docela velký průser.
Zajímalo by mně čím to je že se prosazují takhle nepromyšlená řešení zatímco světové pralesy ničí požáry což nikdo zas moc neřeší.
Asi proto že žádná uskutečnitelná řešení prostě nejsou, nemáme je, a nedokážeme si to přiznat. Možná totiž ani žádná v důsledku nepotřebujeme.
Ale tlak na nějaká řešení zde zůstává a stupňuje se.
Takže politici přicházejí s bizarnostmi jen aby ukázali že něco dělají.
Češi jsou co se týká elektromobility údajně nejskeptičtější.
V tomto případě asi celkem racionálně.
Ovšem když koukám kolik jezdí už i po vesnici elektrokol, myslím že trend je jasný..odříznout hlavní zdroj zisků, autoprůmysl s čímž ani u nás nebude zas velký problém.
Zdá se že se zde opravdu rozvíjí něco jako zelený fašismus.
Ať mi to někdo rozmluví..

Příspěvky: Všechny | THX1138

Řazení:
18.09.2019 - 12:58 | Filtr
(Vodnář) THX1138
Elektromobilita má velký potenciál a v budoucnu se pravděpodobně stane hlavním způsobem dopravy.
Proč? Protože elektromotory jsou oproti spalovacím motorům konstrukčně jednodušší a současně lepší snad ve všech parametrech, především v účinnosti, která je více než dvojnásobná (~90% elektromotor vs. 25% benzín/diesel bez přeplňování, s turbem kolem 35%)
Nízkou účinnost kompenzují spalovací motory vysokou energetickou hustotou kapalného paliva, která je pořád lepší než u současných baterií, ale to zároveň znamená, že většina paliva přijde vniveč. Efektivnější by bylo vyrábět elektřinu z benzínu. Takový provoz by zajistil spalování za takřka ideálních podmínek a tím i lepší využití při současně lepším nakládáním se spalinami.
Slabým místem elektromobilu a překážkou pro větší rozšíření jsou právě baterie - nižší kapacita, delší nabíjení a nákladná výroba, z které plyne vyšší cena oproti autům s klasickým pohonem. Ale baterie se stále zlepšují a pokud je dokážeme vyrábět trvale udržitelným způsobem, těžko hledat lepší alternativu.
K vodíku bych podotknul, že největší podíl na jeho produkci je výroba z fosilních paliv a pokud chcete něco "čistějšího", tedy elektrolýzu, tak jste na tom stejně jako u auta na baterie, které má zdánlivě nulové emise, ale ve výfuk v elektrárně.
Dále jsou dva způsoby použití, buď máte spalovací motor (a to je opět proces s nižší účinností), nebo za pomoci palivového článku, který vyrábí elektřinu - jinými slovy elektromobil, který má místo baterií nádrž na vodík.
U aut na baterie bych vyzdvihl distribuční proces. Ke každé dobíjecí stanici stačí natáhnout kabel, který vyžaduje po dobu životnosti minimální údržbu. A také máte možnost si auto dobít doma. Naftu, benzín, vodík, LPG... to vše musíte pravidelně nějakým způsobem dostávat na čerpací stanice.
Dnes je elektromobilita velké téma. Je to díky tlaku na snižování emisí (automobilky ale nemají nařízeno vyrábet auta na elektřinu) a také díky Tesle, která přišla s opravdu použitelným a sériově vyráběným autem na baterie. V Norsku už se prodává více elektroaut než těch na fosilní paliva. Na tomto příkladě je vidět, že pro takovým autům nečiní problémy ani zimní počasí. Ale nenechte se mýlit, největší trh s auty na baterie je v Číně.
Pokud máte někdo obavy o zisky automobilek, není k tomu důvod. Auta budou vždy vyrábět automobilky. Bez ohledu na druh pohonu.
18.09.2019 - 13:29 | Filtr
(Kozoroh) Bosch » THX1138
Auta sice budou vyrábět automobilky, ale bez agregátu je auto jen šasi.
Koukal jsem včera na zdf wieso kde dávali způsob jakým v německu zavádějí emisní politiku.
Rekonstruují budovy což znamená zateplení a přechody na jiný druh vytápění (ekologický) čímž už není plynové topení, ale například spalovna odpadů s dálkovým potrubím.
Důsledek je že zvedají nájmy až o 100% a náklady na vytápění o min 30%. Což si spousta nájemníků nemůže dovolit takže se stěhuje do okrajových čtvrtí.
Finta je v tom že na ego technologie jsou dneska skoro výhradně monopoly takže si diktují ceny.
+ za spolupráce s vládami jsme rukojmími zelené mašinérie které o životní prostředí jde až na posledním místě.
Emisní normy a tlak na jejich dodržování není známkou toho jak vypadá celkový dopad těchto procesů na přírodu. Jedná se spíše jen o úřednický zásah který má určovat lidem od kterých dodavatelů mají brát energie a za kolik.
Nejinak tomu bude v autoprůmyslu. Elektromobil mají šanci v městském provozu jako městské vozítko.
Pokud je jejich provoz a náklady tak výhodné, že jsou výrobně jednodušší, pak se to ale vůbec neodráží na nákladech. A zde bude ten chyták. :3:
18.09.2019 - 14:16 | Filtr
(Vodnář) THX1138 » Bosch
EU se snaží snižovat emise a já si myslím, že je to dobře. Otázka je, zda příliš netlačí na pilu. Ale jak jsem psal, není to o nějakých úřednících. Tradičním automobilkám roste silná konkurence na západě v podobě Tesly a v Číně se trh s elektromobily rychle rozvíjí. Pokud si nechtějí nechat ujet vlak, musí reagovat. Bez ohledu na normy euro.
Nevím, jak to myslíš s těmi náklady. Na provoz vychází levněji. Co se týče výrobní ceny, tak jsou dražší, protože vyrobit baterii o hmotnosti kolem půl tuny zkrátka něco stojí. Také jejich konstrukce je odlišná, VW přišel vývoj techniky pro elektromobily údajně až na 7 mld. USD.
Argument o městském vozítku je dnes zastaralý. Dnes mají některá modely reálný dojezd na úrovni 400km a ten se stále zlepšuje + dobíjení v řádu desítek minut.
18.09.2019 - 15:21 | Filtr
(Kozoroh) Bosch » THX1138
To se říká že 400km, koukni se na recenze a zkušenosti uživatelů. s dnešními vozítky je problém dojet tak 200km když máš plně nabito. A co v zimě když pustíš klimošku a vezeš 4 lidi. Jedeš na chalupu třeba. Dobíjet ze zásuvky doma se to nedá. Mají to ošacované abys musel k pumpě, kde tě km pomalu už dneska nevyjde levněji než když tankuješ benzín.
A hmotnost baterie, dneska kolem 700 kilo i více, ubrzdit takovou hmotu není snadné. A rozjet také takže výhoda elektromotoru je pryč, protože kvantum energie se spotřebuje na převážení této zbytečné hmoty, hmotnost celého vozu je pak větší než benzíňák.
Pak navíc: radí se nenabíjet do 100% což dojezd ale snižuje, nabíjet pomalu zvyšuje životnost což znamená že krátké nabíjecí časy udělají z baterie brzy nepoužitelnou věc. Životnost baterií? Je to klíčová část auta a dnešní spalováky vydrží 500 tis i více km. Jak často bude zapotřebí měnit baterku?
při její ceně a údržbě započítej do nákladů.
A to už pak není elektromobil nijak zajímavý.
Nehledě na neuhasitelnost hořící baterky. Jak úřady řvaly vždycky kvůli hořlavosti materiálů a náhle toto nikomu nevadí?
No a dále, táhnout jiné porouchané auto? Na to zapomeň.
Čeká se průlom v technologiích ale na ten si ještě min 7-10 let počkáme. A to se ještě uvidí.
Do té doby je současný stav elektromobilů zoufalý. Kdo je má nadává. :3:

S tím snižováním emisí, to je opravdu lobistický tlak. Hoří pralesy vypalují se schválně ale tohle nikdo neřeší i když to je zásadnější problém. Protože to nic moc nikomu nepřinese. Naopak. V tichosti se pálení pralesů toleruje. Vinu na tom mají mít země kterých se to vůbec netýká.
Ale úkol zněl jasně, snížit emise.
19.09.2019 - 11:30 | Filtr
(Vodnář) THX1138
To, co kritizuješ, jsou věci týkající se komfortu. Teď už jsou auta na baterky plně využitelná. Se zlepšováním baterií se bude zvyšovat komfort dojezdu a nabíjení.
Nedává mi smysl vylepšovat spalovací motory. Účinnost se pohybuje kolem 30% a další vývoj za cenu velkých investic zlepšuje efektivitu v řádu jednotek procent a nahoru už příliš jít nejde. Tohle je nevýhoda tepelných motorů. Většina paliva doslova vyletí do vzduchu. Mrháme akorát prostředky. Přitom tu máme motory s téměř stoprocentní účinností. To je jako znovu vynalézat kolo.
Dostatečně množství energie vyrobit umíme. Jinak by všechna ta auta nemohla jezdit. Mimochodem, při výrobě benzinu a nafty se také spotřebuje velké množství elektřiny. Proč ji nevyužít přímo pro pohon aut, ale se ztrátou ji ukládat do paliva?
Btw, postoj Čechů pramení především z neznalosti. S elektromobily tu máme minimální zkušenosti. To je relevantních asi jako kdyby se tu dělal průzkum o názoru na lov kalamárů.
19.09.2019 - 11:56 | Filtr
(Blíženci) fanik » THX1138
Postoj čechů nepramení jen z neznalosti,ale i ze současných faktů. Auto používám ted a třeba další rok nebo dva, k čemu mi ted je,že třeba za tři roky už si taky mohu auto dostatečně ohřát, zchladit, dojet kam potřebuju nebo ho kdekoliv nabít, když to ted ještě prostě nejde?
Benzín je pořád ještě nejlepší volba, nízké emise pro provoz, při výrobě, skvělý výkon a nízká cena.
19.09.2019 - 12:20 | Filtr
(Kozoroh) Bosch » THX1138
To prave s tou ucinnosti je manipulativni.
Musis spocist naklady na vyrobu elektriny a jeji narocnost.
Pro vyrobu benzinu z ropy potrebujes rafinerii to jsou chemicke procesy.
Elektriny na to moc nepotrebujes tak max na sviceni mezi agregaty a na cerpadla. To je zanedbatelne.
Cely energeticky retezec je kratsi, jednodussi.
To je podobne jako ekologicka kevlarova plachetnice, kterou abys vyrobil potrebujes spoustu sofistikovanych procesu ktere secteno v dusledku nedavaji lepsi vysledek nez spalit trochu benzinu.
Nejde tedy o komfort ale o energeticky retezec.
A to nemluvim o ekologii recyklace tech baterii.
Pokud neco v soucasnosti zanechava vetsi uhlikovou stopu pak je to elektropohon aut, ale nesmis hodnotit jen samotne auto nybrz i celkovy system energetiky ekologie. A nakonec neni zanedbatelny ani spolecensky rozmer. Ztrata pracovnich mist az celych odvetvi.
19.09.2019 - 13:12 | Filtr
(Vodnář) THX1138 » Bosch
Účinnost není manipulace, ale fakt. Spotřebu elektřiny pro výrobu benzinu jsem četl mezi 1-1,6kWh na 1l. Pokud je to relevantní hodnota, tak to není zanedbatelné číslo.
Řešit pracovní místa? Za průmyslové revoluce lidé ničili stroje. Mohli jsme zůstat u jízdy na koni. Auta připravila mnoho kovářů a štolbů o místo.
19.09.2019 - 13:58 | Filtr
(Kozoroh) Bosch » THX1138
Ta manipulace je v tom neuvažovat celkový energetický kontext ale brát jen přepočet u konkrétního vozidla.
Započti uhlíkovou stopu při výrobě kw elektřiny.
A ty všechny věci okolo které souvisí s výrobou baterií a jejich recyklací, repasí atd.
Myslím že nežijeme ve středověku abychom opomíjeli sociální kontext, v neposlední řadě politický podmíněná rozhodnutí.
Z ekologických důvodů se dnes vypalují pralesy. To že někdo prohlásil že elektromobily jsou ekologický počin pro přírodu je manipulativní vyjádření za kterým stojí investoři jejichž prodlouženou rukou jsou aktivisté.
19.09.2019 - 15:09 | Filtr
(Vodnář) THX1138 » Bosch
Uvažuj celý kontext. Spalovací motor sebere 2/3 energie z celého řetězce od těžby po jízdu. To je zatraceně velká penalizace. Vypalování pralesů s tím nemá nic společného.
19.09.2019 - 15:32 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » THX1138
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele Psyko, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Presne tak. Rafinace ropy je energeticky narocny proces, je to vlastne destilace, musis tu ropu zahrat (elektrinou), aby zacala "varit" a v ruznych vyskach se sbiraji ruzne paliva. Nahore jsou benziny, pak kerosin/petrolej, nafta/lehke topne oleje, oleje, mazut, dehty.

Na mnozstvi elektriny, ktere spotrebujes na vyrobu 50L nafty ujede elektricke auto se spotrebou 20 KWh/100Km 250-400 Km.

Vubec to vrtani, preprava, zpracovani, distribuce ropy je strasne narocne na energii.

Dalsi aspekt je geopolitika. Elektrinu si vyrobime ruznymi zpusoby doma, ropu musime kupovat od sejku, nebo od bolseviku.
19.09.2019 - 15:36 | Filtr
(Kozoroh) Bosch » THX1138
Spalovací motor bere energii která někde leží v zemi.
Elmotor bere energii kterou musíš teprve proměnou z fosilních anebo jiných zdrojů vyrobit. A to je velký rozdíl. Tyhle náklady připočti. Elektřina do tankovací zásuvky nepřiteče z pouště. Elektřina je nejekologištéjší pro koncového uživatele. Ale né pro výrobce a tímpádem né pro celek (společnost). V případě jadrných reaktorů řešíš vždy kam s tím kromě toho kolik stojí výstavba jaderného reaktoru a s tím spojená stejná závislost na zdrojích jako u ropy.


Aktuální postavení planet
Aktuální
postavení planet
ukázat planety »
Lunární kalendář 2024
Lunární kalendář
Luna ve Lev Lvu
ukázat kalendář »