Netradiční Hudba


15.07.2011 - 14:36
(Býk) Najdise.cz
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele eXistence X, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====

Netradiční Hudba
Sem zabředl trochu do hudební teorie, probíraje se laděnímy a koukejme - v moderní evropské hudbě se používá vlastně jediné - rovnoměrně temperované ladění, půltónové, ale v jiných dobách a koutech světa se používaly velice rozličné systémy a s tím spojené i speciálně konstruované hudební nástroje.Vezměme např. českého Aloise Hábu a jeho mikrotonální hudbu, kterou vyučoval na pražské konzervatoři a AMU, než ho komouš po roce 1948 odstavil a studium mikrotonality postupně zrušil. Alois používal čvrttóny, šestitóny, i jiné mikrointevaly, a sestavoval pro tyto účely hudební nástroje.O Aloisu Hábovi :http://cs.wikipedia.org/wiki/… ukázce dále ukazuje čtvrtitónový klavír a základní DUR a moll stupnici a nějaké akordy. Zní to zvláštně, na první poslech jakoby falešně, ale po více posleších tomu prý přijde člověk na chuť :1:
YouTube

Řazení:
15.07.2011 - 14:39 | Filtr
(Býk) Najdise.cz
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele eXistence X, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
sonáta na čtvrtitónovém klavíru - Mamma Mia to zní občas falešně :39: Ale možná je to jen věc zvyku :3: Každopádně je to zajímavé :22:
YouTube
15.07.2011 - 14:44 | Filtr
(Býk) Najdise.cz
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele eXistence X, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
pocta A. Hábovi - student hraje na čtvrtitónovou kytaru a zpívá. Ve středověku a zejména v antice byly odlišná ladění docela běžná ... a přesně tak to zní, jak z antiky. Ta současná hlavněproudní hudba je teda proti tomuto opravdu hodně osekaná a omezená ...
YouTube
15.07.2011 - 14:53 | Filtr
(Býk) Najdise.cz
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele eXistence X, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Další zajímavý experimentátor - Giacinto Scelsi :
http://cs.wikipedia.org/wiki/…

Považován za jednoho z nejtvořivějších hudebníků 20.století, vizionář (to víte narozen 8.ledna 1905 - Slunce, Merkur, Uran v souhvězdí Střelce a Venuše ve Vodnáři :3:). Neměl ani pořádné hudební vzdělání, noty mu zapisovali asistenti, celý život strávil mimo hlavní hudební proud. Byl prvním italem, který psal 12ti-tónovou hudbu. Prožil nervové zhroucení a na švýcarské klinice pro nervové poruchy přišel na své nové hudební směrování inspirované Tibetem a Indií. Zde je malá ukázka, ta zní opravdu moc dobře :15:
YouTube
15.07.2011 - 15:05 | Filtr
(Býk) Najdise.cz
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele eXistence X, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Giacinto při cestách po dalekém Východě se nechal inspirovat zenem a jogou, jako i tamější hudbou - mantramy a tak přirozeně přešel na mikrotonalitu (typickou pro asijskou hudbu). Hodně improvizoval při tvorbě a zde je jeho orchestrální kus, z období jeho hudebního hledačství, opravdu netradiční a pro fajnšmekry.
YouTube
15.07.2011 - 15:10 | Filtr
(Býk) Najdise.cz
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele eXistence X, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
a Giacintův kus z pozdějšího období, kdy už se hudebně našel, jak se říká
YouTube
15.07.2011 - 15:15 | Filtr
(Štír) Freja » eXistence X
No ty krááso :41: to si budu muset někdy poslechnout v klidu toto...čtvrtóny...není to blbost,proboha?
Ta kytara se mi nenačítá...někdy si na to udělám čas,to mě docela zaujalo :44:
15.07.2011 - 15:32 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » Freja
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele eXistence X, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
tak jsou to pojmy z hudební nauky, v kontrukci hudebních nástrojů a jejich základních tónů je určitý systém a dnes se používá jakoby jeden jediný, ale dříve se používala řada stupnic dělených jemněji, tj. nejen na půltóny jak dnes, ale i na menší, tak dosahovaly netradičních zvuků a především souzvuků, opravdu je to zajímavé, ty všechny možnosti. Z toho je vidět, jak v strašně moc zjednodušeném světě dnes žijeme ...
poslechni, stojí to za to :15:
15.07.2011 - 16:45 | Filtr
(Býk) Najdise.cz
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele dr. Faustroll, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
zkuste Harryho Partche
YouTube
15.07.2011 - 16:53 | Filtr
(Býk) Najdise.cz
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele dr. Faustroll, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
tohle je možná záživnější Harry Partch od BBC part 1-6
YouTube
19.07.2011 - 09:01 | Filtr
(Štír) Freja » dr. Faustroll
Tohle mi přijde tak nejposlouchatelnější... :23:
YouTube
19.07.2011 - 14:15 | Filtr
(Panna) Farys
díky za poučný článek...vždy když jsem slyšel podobně znějící avantgardní nebo experimentální kapely, měl jsem za to, že to je jen výsledek hudebních experimentů jako třeba rozlazování strun, nebo hře na hodně podlazených strunách a podobně.Teď s překvapením zjišťuji, že to může být v některých případech i zcela "seriózní" hudební počin.V ukázkách zní klavír jakoby interpret hledal tón, podobně jako na bezpražcové kytaře a skutečně zní tóny jakoby falešně, ale pokud se vší té "falši" dá řád, výsledek je velmi zajímavý :30:
19.07.2011 - 15:33 | Filtr
(Býk) Najdise.cz
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele Argyll, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Milý Vlnožile :4:,
oceňuji tu iniciativu založit tady diskuzi týkající se soudobé hudby a chápu Tvé opojení jinými, nežli chromatickými mody (tj. systémy, které do jedné oktávy pojímají více drobnějších stupňů, nežli dvanáct půltónů). Ale temperované ladění je prostě kompromis, který byl v době svého vzniku nezbytným k tomu, aby bylo možno naladit nástroje velkého rozsahu, hlavně pak varhany. Jak je Ti asi známo, v době, kdy pan Werkmeister na temperovaném ladění pracoval, se nejčastěji používalo středotónové ladění, které mělo za následek to, že nejfrekventovanější tóniny zněly velice čistě a jasně, kdežto ty s květnatějším předznamenáním zněly značně falešně. Potřebu "oddémonizovat" vzdálenější tóniny přinesl hudební vývoj, vývoj kontrapunktu a harmonie, které již vyžadovaly složitější a náročnější funkce, nebylo věčně možné pohybovat se v oblastech tónika, dominanta, subdominanta, tu a tam šestý stupeň...

Především musím zmínit jednu věc: k temperovanému ladění jsou "nuceni" především hráči klávesových nástrojů; dechaři a smyčcaři, stejně jako zpěváci mají tu svobodu intonovat přirozeně čistě (ovšem ne všichni to dělají) a dokonce z živé a osobité intonace získávat další z výrazových prostředků. Čistě laděné intervaly mívají mnohem výraznější alikvóty, tohle se nemusíš učit, pokud máš sluch, cítíš to už odmala, ačkoli to nedokážeš pojmenovat. Problém je v tom, že pokud chceš absolutně čistě naladit klávesový nástroj velkého rozsahu a budeš se přitom řídit výhradně škálou tercií, škála kvint laděná stejným způsobem se v určitém bodě vzdáleném od základního tónu akusticky s čistě laděnými terciemi nikdy nesejde, ačkoli "papírově" se jedná o ten samý tón. Temperované ladění v tomto ohledu zrovnoprávňuje "nárok na konsonantnost" těchto intervalů.

Uznávám, že módy jiných kultur v sobě mají opravdové kouzlo, zvláštní barvy, ale pro náš evropský systém tzv. tonální harmonie, který nám umožňuje stavět bohaté systémy akordů, by byly nepoužitelné. V soudobé hudbě je situace jiná, když došlo k prvním průkopnickým pokusům tzv. Druhé vídeňské školy, začal systém tonální harmonie ztrácet půdu pod nohama tím, že se z hlediska funkce zrovnoprávnilo všech dvanáct chromatických stupňů v jedné oktávě (tzv. dodekafonie). Poté začala doba experimentů (mimojiné i čtvrttónových) a netušené tvůrčí svobody, ovšem podvědomá fixace běžného dnešního posluchače na systém tonální harmonie ustálený v období mezi 17. - 18. stoletím (neustále se po ní veze veškerá populární hudba, rock, pop, muzikály, prostě všechno!) je tak veliká, že soudobá vážná hudba je spíše na periferii pozornosti, což je škoda.

Přispěji svou troškou do čtvrttónového mlýna. Mám moc rád Requiem od György Ligetiho, tohle je pro mě hudební mysticismus :1:...
Část Lux aeterna:

YouTube
20.07.2011 - 15:41 | Filtr
(Štír) Freja » Argyll
Místama to zní trochu jako meluzína :14: :4:
Se mi zdá,že radši zůstanu u "dobře temperovanýho klavíru" :61:
20.07.2011 - 15:52 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » Freja
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele Argyll, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Mě to zpočátku zas přišlo jako hrozná schíza :4: (zejména první věta tohodle Requiem je "dobře propečená" :61:), ale pak jsem to na sebe nechal působit a byl to opravdu zvláštní "dotek odjinud"...

"Dobře temperovaný klavír" je paráda, nejraději mám nahrávku s Friedrichem Guldou :15:
21.07.2011 - 10:05 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » dr. Faustroll
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele eXistence X, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
diky, zajímavý ten Harry Partch, takovej průkopník nebo se spíš vrací k antice a čistým intervalům. Něco tam zmiňuje, že hudba má odpovídat přirozenému ladění lidské řeči.
Zvláštní je, jak tam mluví o tom, že není žádný logický důvod pro 12 rovnoměrně rozložených půltónů v oktávě a dokonce používá až termín hudební spiknutí.
Rozhodně určité tóny/frekvence a jejich souhra může vyvolávat různé emoce a další psychické jevy - až změněné stavy vědomí a možná není žádoucí, aby k tomuto docházelo.
Když toho Harryho poslouchám, opravdu jeho hudba psychicky působí jinak, jakoby se člověk dostává "někam jinam".
21.07.2011 - 10:07 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » Farys
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele eXistence X, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
jo, opravdu to může být tzv. seriózní hudební počin :3: hodně záleží nejen na naladění nástroje a hudebníka, ale též posluchače :44:
21.07.2011 - 10:14 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » Argyll
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele eXistence X, který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Tak tady promluvil odborník :1: Tož až takový znalec nejsem a ladění nástrojů je určitě náročná disciplína. Jenomže tady se dostáváme k filozoficko-psychologickému pojmu, co je to falešně ? Možná věta typu "to je falešné" je jen věc zvyku a názoru !
Prostě jsme na něco zvyklí a co zní jinak, je dle nás falešné. Co je to vlastně harmonie - není to jen pocit ? Podobně jako v malbě, kde realistický malíř neuznává avantgardní cákance nebo Piccasovi hranaté hlavy atd.
Je to hlavně o pocitech, jaké to vyvolává, třeba "falešné tóny" jsou skvělé do horroru, kde mohou vyvolávat mučivé pocity hraničící až s šílenstvím, zvlášť u některých hudebně nadanějších tzv. konsonantně zaměřených diváko-posluchačů :4:
Ohledně ladění - čet sem, že složitější hudební kompozice jsou v jiných laděních problematické. Někteří hudebníci zase říkají, že přechodem na temperované ladění hudba něco důležitého ztratila.
Rozhodně když člověk tak čte tu naši evropskou hudební teorii, nemůže se ubránit dojmu, že je jaksi přematematizovaná. Jako logiku má, ale možná až moc.
Některé lidové asijské hudební soubory fungují tak, že každej nástroj (téhož druhu) ladí tak trochu jinak, oni to prostě tak matematicky nehrotěj, ladí to dle ucha, nechají se jakoby unášet tóny, momentální náladou a dle toho hrají. Vzpomeňme na černochy - jazzmany, kteří to dělaj dost podobně - hodně improvizace dle momentální nálady.
Je možný, že na strunných nástrojích si to hudebníci můžou hrát v podstatě jak se jim zachce, U těch dechů si nejsem úplně jist, bo tam ty válce a klapky mají předem danou velikost. Čarují tam hlavně s barvou, zdá se mi.
U klavíru je to též dané na tvrdo, ale zas klávesy jako elektronický nástroj by klidně umožnily použít místo půltónů třeba čvrttóny, ikdyž by pak klesl hratelný rozsah na polovic.
Taky maj ty klávesy spousta filtrů a dalších elektronických efektů na "ohýbání tónu" takže podivné zvuky dokáží vydolovat :13:
Sem koukal před pár dny na nějaká videa, co umí taková Yamaha Tyros4 nebo Yamaha Mox 8 a jsou to nástroje skorem čarodějné :22: :

http://usa.yamaha.com/products/…

http://usa.yamaha.com/products/…

Lux Aeterna :15:
24.07.2011 - 21:21 | Filtr
(Panna) Farys » dr. Faustroll
to je paráda :30:
YouTube


Aktuální postavení planet
Aktuální
postavení planet
ukázat planety »
Lunární kalendář 2024
Lunární kalendář
Luna ve Lev Lvu
ukázat kalendář »