Jak pristupovat / vychovavat dite Vodnare?


26.03.2014 - 11:30
(Ryby) Jan1na
Jak pristupovat / vychovavat dite Vodnare?
Takze mam doma rocniho Vodnarka. Vychovavat ho neni jednoduche, protoze i kdyz je jeste maly, tak moc dobre rozumi tomu, co nemá delat ale u neho plati uplne presne: Zakazane ovoce nejvic chutna. Je to pro neho jako magnet. Takze nejvic se vyplaci si ho nevsimat a ono ho ta zakazana cinnost stejnak nakonec prestane bavit.Jde spis o to, ze neco mu opravdu nechci dovolit, aby si neublizil a opravdu nevim, jak to mam udelat. Jaky pristup zvolit.Poradite?Ma nejenom Slunce ve vodnari, ale i Venusi. Zacina plivat jidlo, to je taky peknej zážitek. Mate někdo nejaky tip, zkušenost s obdobnym??Diky za postřehy, názory.

Řazení:
28.03.2014 - 20:47 | Filtr
(Štír) atraM
Ahoj, Jani

Gratuluju k Vodnáříčkovi :27:

Stejně jsou natolik originální, že univerzální "návod" beztak ani neexistuje...
Doma máme mrňavou Vodnářku. Hádám, že mě akorát stačila vyvést z dlouholeté domněnky, že to s dětma fakt umím :61:

I když teda přiznám, že situace se "zakázaným ovocem" v tomhle trpaslíčkovském věku se u nás snad ani nijak nevyvinula - nevím čím to. Absolutní pozornost dítě vyžadovalo tak jako tak (ASC ve Lvu - věřte, že když říkám absolutní, tak opravdu myslím ABSOLUTNÍ), čímž je možné, že si ji třeba pak už nepotřebovalo dozískávat jinak.

Nebo možná i hodně zafungovalo to, že jsem jinak byla dost drsoň a v určitém stupni osobní svobody jsem nechávala robátko pořádně vyráchat (např. při samostatném pohybu jsem zásadně nezachraňovala před pády, bouličkami a šrámky - dítě celkem rychle pochopilo a opravdu jsme nikdy nezažili situaci, že by se chovalo jako kaskadér nebo rovnou kamikadze).

Ani s nebezpečnými věcmi v prostoru jsme kupodivu neměli vůbec žádný problém.
Vybavuju si vlastně dost zásadní věc, že jsem nikdy nepoužívala záporky a takový ty programovací ošklivosti ("NEsmíš, NEdělej" nebo "spadneš, natlučeš si, utopíš se, přejede Tě auto",...), spíš jen: "POZOR" nebo "OPATRNĚ"...

Pokud měla Anička zakázáno dotýkat se třeba rozpálenýho plynovýho přímotopu, hned na začátku jsem jí vpodstatě dala na jevo, ať si klidně chytne, ale na vlastní riziko - že to bude fakt ošklivě pálit (včetně zkoušky, kdy ty kamna nebyly zralý úplně na popáleninu, ale nepříjemný to bylo hodně).

V kritickém dosahu batolícího se trpaslíka u nás byla třeba taky velká otevřená knihovna s policema až dolů, skýtající pěkný papírový ráj, která by při nejlepší vůli nešla schovat ani odstěhovat... v tomto případě pomohlo jen rázně "vykolíkovat terén" (ve smyslu: tyto dvě police jsou Tvoje - tady si knížky ber jak chceš, ale ostatní jsou dospělácký a tam ani prstíčkem - ty si fakt ohlídáme)... Fungovalo krásně. I když nás potvůrka párkrát z principu testovala...

No a s jídlem...
U nás byl přístup "BAŠTI JAK UMÍŠ" hned od začátku s tím, že se poté v pohodě klidně omyje celý širý prostor kolem i pod... i samotný jedlík :4:
A až pak případně dokrmím já lžičkou...
Spoustu jídel jsem ji drsně nechala jíst rovnou nahatou jen v plínce, vždyť o nic nejde :2:
29.03.2014 - 10:03 | Filtr
(Ryby) Jan1na » atraM
U nas to zakazane ovoce fakt funguje!
Napr. vyhazuje pouzite plinky z kose, taha za snuru od pocitace, busi do repraku.

Nejlepsi je, kdyz nestihnu dat dostatecne vysoko sprej s morskou soli (kterej mu strikam do nosu) a zacne ho olizovat. Nahodou se na nem podivam, on vidi, ze se na nej divam, sprej rychle zahodi a dela, jakoze nic. Je to k popukani a moc vtipny, ale tady na tom je videt, jak je chytrej. Vi, ze sprej neni pro nej a stejnak ho to moc laka. (V tomto pripade je to fuk, nic se nedeje, kdyz si par kapek lizne, akorat mu to proste jako hracku nedavam)

S tou troubou je to dobry. Ale on se několikrát spalil o topeni, kdyz hralo opravdu hodne, vedel, ze to pali, ze na to nema sahat a presto na to sahal zas a znovu, zas a znovu se palil a rval u toho jako tur. Nechapu!

S padama, to jsme si uzili. Pac on jako spravnej vodnar se plazil a pak uz chtel hned chodit. Nesedel, nelozil, ale uz vstaval v postylce. Sla jsem s nim na rehabku, delali jsme nejaky cviky a tak, tak pak zacal i nejak lezt a nakonec sedet. A sranda je, ze rehabka jo nazvala prave Kamikadzem :61:. Ze prej se pousti do veci, na ktere nema. Sranda, ze si toho Kamikadze taky pouzila :4:

S tim jídlem... no je pravda, ze tady trochu selhavam. Jako dnes rano. Jedl buchtu a bylo to uplne vsude. Velkej nanos pod nim, na kalhotech, pod kalhotama (i kdyz si na nich sedel), za plinkou, ve vlasech a za usima. Nekdy jsem uplne v klidu, divam se na nej, jak si to rozpatlava s vasni uplne vsude, sype na sebe dropky, ktery najde v korytku. Co me ale vytaci, tak kdyz to jidlo vyndava z pusinky, plive schvalne ven a nekdy to vynda a vyhodi rovnou na zem. Pritom vterinu pred nim ten samej kousek normalne snedl. Mam ho nechat ho to plivat? A v kterem veku ho mam teda zacit v jidle "vychovavat"??
Diiiiky!
29.03.2014 - 10:03 | Filtr
(Štír) atraM » Jan1na
Jo, díky těm zásuvkám jsem si ještě vzpomněla na výbornej tip z Montessori pedagogiky (opravdu funguje):

Vpodstatě jde o to, že když takto dítě něco podniká (například období, kdy hrozí, že vám bude strkat do zásuvek hřebíky nebo něco jiného co naje), má prostě období, kdy si potřebuje procvičovat dovednosti a zvládnutí přírodních zákonitostí světa na podobném principu - je fajn mu to v bezpečné podobě dopřát řízeně dřív, než se vrhne na ty nežáoucí formy.
Takže například když mu hojně nabídneš podobné aktivity jako "prostrkávání plastových brček cedníkem" nebo něco podobného, o zásuvky nebo jiné takto nebezpečné hry ani nezavadí (opravdu ověřeno v praxi, i když ty kryty na zásuvky jsme měli pro jistotu taky)...
29.03.2014 - 10:09 | Filtr
(Ryby) Jan1na » atraM
Jasne, kryty na zásuvkách taky mame. Jenze ta snura se mu nekdy podari vytahnout, ja se chvilku nedivam a uz tam strka prstíčky :20:. A moc se u toho smeje, kdyz ho nachytam. Je to fakt dablik :21:.
O tom Montessori jsem uz slysela.
Covece, kdyz mu nabidnu nejakou "vzdelavaci" hru, tak ho to zatim vubec nezajima.

Treba ty plastovy krouzky jak se davaji na tu tycku nebo takovy ty ruzny tvary plastovych kosticek. Mam toho spoustu, ale on u niceho nevydrzi. Teda spis ani nezacne. Ale to se snad s vekem zlepsi..
29.03.2014 - 10:14 | Filtr
(Štír) atraM » Jan1na
:62: normálně to nehroť - vem to tak, že samostatnost u jídla je fajn a na začátku to má holt svou daň... a na druhou stranu mu to taky náramně podpoří jemnou motoriku (a tím paralelně se nějak stimuluje i rozvoj řeči - což si teda v krizi hodně často opakuj :4: - pokud přeskočil lození po čtyřech, které má podobný efekt, tak toto je fajn disciplína, jak se to dá dohánět).

No a hlavně - pokud si to "prasící" období odbyde teď, po pár měsících už mu nepřijde zajímavé (a sladce "zakázané").
Před ním bych teda nehla ani brvou a normálně mu to dopřála i s nášupem
:61:
29.03.2014 - 10:22 | Filtr
(Ryby) Jan1na » atraM
Nakonec lozil po ctyrech, pac mu to chozeni jaksi neslo, tak jak si predstavoval :61:. Ale prvne zacal vstavat v postylce a o nabytek a az pak lozit.


Tak ho mam nechat plivat i to jidlo a nehnout ani brvou?

A ty mas nejakou pedagogickou skolu? Ja vubec nevim, ze s jemnou motorikou se podpori i rozvoj reci. Asi bych mela vic studovat pedagogicky knizky. Mas nejakej tip na nejakou dobrou??
29.03.2014 - 10:27 | Filtr
(Štír) atraM » Jan1na
Tak to je opravdu celkem čas na ty prostrkávací aktivity...

Jen jestli u ničeho moc nevyrží, tak to radši dopředu popátrej, v čem může být zakopanej pes (jasněže malí nevydrží u aktivit dlouho, ale zas odsud-potud)...
Hlavně pozor na podněty, které má kolem sebe, aby jich nebyla přehršel - to je dost blbej základ v době, kdy se člověku vyběhávají nejfunkčnější cestičky v nervové soustavě. On je v dnešní době totiž takovej smrtící trend přepodnětovaných dětí (hračky všude okolo sebe, pozornost neustále těká z jedné na druhou)... a pak se divíme těm poruchám pozornosti později ve škole...

Zkusím si povzpomínat, co se jim tak ještě dá v tom věku z domácnosti nabídnout.
Vpodstatě to funguje tak, že mu něco přineseš na stoleček nebo tam, kde si hraje, ukážeš mu, co se s tím dá dělat a pak to tam "jako zapomeneš"... :4:
29.03.2014 - 10:45 | Filtr
(Štír) atraM » Jan1na
Jo, pedagogickou školu sice mám, ale tam se nic podstatného člověk nedozví
:61:

Např. zrovna té Montessori pedagogice bohužel věnovali za celé studium asi tak jen 5 minut s tím, že ji vymyslela paní Montessori před 100 lety pro postižené děti ( !:39:) a tím to celé bohužel úplně haslo. (Neuvěřitelná škoda.)

Dostala jsem se k ní potom tak nějak intuitivně a objevovala všechno až po vlastí ose.
Podle mne je to zrovna pro Vodnáře úplně ideální věc (sama mám ve Vodnáři Měsíc s Marsem a zjistila jsem, že Monte přístup praktikuju jako kantor spontánně, aniž bych věděla, že se tomu nějak říká a že to existuje).
Zkus pokoukat po literatuře tímto směrem, titulů už bude na trhu asi dost. Jinak jsou i kurzy pro rodiče a ty jsou úplně super (dávala jsem dítě do Monte šklolky a všichni rodiče je tam měli povinné - i manžel byl absolutně nadšen!)
29.03.2014 - 12:05 | Filtr
(Štír) atraM » atraM
Jinak taky pěknej zdroj informací a inspirace v tomto duchu je samozřejmě interntet:

Namátkou ... monte-rodiče často třeba si často sdílejí na FB:

"Montessori doma"
https://www.facebook.com/pages/…
"Nechci poslušné dítě, ale samostatné, odpovědné a s radostí ze života"
https://www.facebook.com/RustSpolec…

Budou tam určitě odkazy přímo na weby s touto tematikou...
29.03.2014 - 14:27 | Filtr
(Štír) atraM » Jan1na
Hele, co jsem našla v domácím archivu ... :4:

Ono se asi nedá úplně říct u jídla "vychovávat", akorát bych byla v každém případě opatrná, aby člověk neskončil u permanentního komandování a zákazů (NE... NE... NE....).
Vem si, že lidský podvědomí záporkám nerozumí (jakoby nebyly, takže nepatlej = patlej, nespadni = spadni) a tak malý dítě ještě vědomí moc rozvinuto nemá...

I když je Tvoje dítě třeba jiný než moje (samozřejmě že jo, takže univerzální recept na něj není), určitě není od věci si hlavně v sobě určit ty priority.
O co že doopravdy u toho dětskýho jedení jde?
Chceš aby byl dřív samostatný a zručný v sebeobsluze nebo čistý?
:3:
A taky vpodstatě není marný vykolíkovat při tom všem terén i sama sobě: dá se říct, že je fajn uvědomit si, že Tvou povinností vlastně není starat se o to, aby jedl, ale předkládat mu ve vhodný čas pro něj vhodnou formou vhodné jídlo - jestli něco (a kolik) sní, je pak na něm - jeho svoboda ...

A když se nabaští pěkně a čisťounce, pochval, oceň, všimni si...
Když ne (a to potrvá dlouho), nevšímej si toho a prostě dítě s klidem postav potom do vany a osprchuj, omyj stůl a židli (v nejhorším igelit pod stolem)...

Dítě hodně odezírá od dospělých kolem a napodobuje, i když se o to nesnažíš - takže neboj - určitě mu to nezůstane ...
:3:

PS ...tady v odkazu třeba přímo něco k tomu přístupu k jídlu jako inspirace, třeba Tě něco osloví:

http://www.montessoridoma.cz//…

http://rustspolecne.cz/2012/05/…
K příspěvku je přiložený obrázek, který se zobrazí pouze přihlášeným uživatlům.
(Přihlásit)
02.04.2014 - 21:43 | Filtr
(Ryby) Jan1na » atraM
Ahoj Atram, Tvoje prispevky jsem cetla, diky za ne.
Ale furt nekde od te doby litame a jeste jsem se moc poradne nedostala k odpovedim.
Kazdopadne ale dnes mame mensi pokrok. Nechala jsem Martinka vsechno jist samostatne a ejhle. Prestal to jidlo plivat a rozpatlavat ve vlasech. Mel spinavy rucicky a pusinku, nemel cas na rozpatlavani, byl z te svobody uplne paf a nevyplivl ani kurku, coz normalne u chleba delal.
Tak jsme zrejme vymenili svobodu za plivani.
Jeste jsem s nim teda byla predevciem u kineziologa (kvuli necemu jinemu), ale treba se to pozitivne odrazilo i tady.
I ty hracky ho po te kineziologii zacaly vic zajimat. Krouzky uz navlikl dva! :4: Jakoby rozkvetl. Tak uvidíme :1:.
Diky moc za příspěvky!
05.04.2014 - 17:32 | Filtr
(Štír) atraM » Jan1na
Víš, co se mi na tom systému ještě moc líbí?

Vpodstatě říká to, že když dítě "zlobí", víc než cokoli jiného je spíš nutné popřemýšlet nad tím, co si tím ve svém vývojovém období trénuje a poskytnout mu to, ale jinak - bezpečněji, vhodněji... Pak toho zlobení "zázračně" nechá i bez přetahovaček, sankcí a bojů (ošklivých pro obě strany).

Příklad z praxe: chlapeček doháněl svou maminku k šílenství tím, že neustále shazoval v pokojíčku věci z poličky (prostě ho táhly jak magnet a nepomáhalo nic - myslím, že nakonec i na prdelku dostal)... Když pak jeho maminka dostala podnět k zamyšlení toho Monte-druhu a napadlo ji, že možná dítě akutně v hlavě nacvičuje odhad hloubky a pádu, napadlo ji nechat ho prostě jenom z prolízaček, klouzaček a z mostu házet dolů kamínky a ZÁZRAK!
U kamínků v tom období chlapeček vydržel hodiny a hodiny, destrukce pokojíčku taky ustala jako mávnutím proutku...

Potvrzuju i u nás - všechno to náramně funguje. Jak jsem psala třeba o té prevenci před nebezpečím strkání něčeho do zásuvek... Pohledala jsem něco z fotek - zrovna tahle aktivita by byla akorát pro jednoročáka (tříletá dcera na fotce je na ni možná už skoro stará, ale pořád ji to tenkrát docela bavilo...).

Funguje to vpodstatě tak, že nic z toho jim nepodstrkáváš jako "povinný" :4:
Máte doma prostě jedno klidné místečko, na které dítě pohodlně dosáhne a které je minimálně rušené jinými podněty a tam mu třeba každý den necháváš volně dostupnou nějakou pro něj v tom období zajímavou aktivitu - obvykle z prostých věcí reálného života,které normálně používají dospělí. Je fajn, když před ním chviličku ukážeš, co se s tím jako dá podnikat... a necháš ho bejt. Bývá to větší magnet, než celý pokojíček narvaný hračkama.
:3:
Hračky (byť sebevýchovnější) obvykle dost záhy omrzí, ale když konkrétní aktivity zaměřené na nějakou prostou dovednost, jemnou motoriku či odhad sestavuješ nové a nové z dosažitelných obyčejných věcí, pro děcka to má daleko větší kouzlo... a vydrží se i parádně dlouho soustředit (pokud ne, obvykle zjistíš, že senzitivní období zaměřené na zvládnutí něčeho se posunulo už jinam).
K příspěvku je přiložený obrázek, který se zobrazí pouze přihlášeným uživatlům.
(Přihlásit)
06.04.2014 - 18:33 | Filtr
(Štír) atraM » atraM
Hele, co mi dneska přišlo:

http://www.amiprague.cz/kurzy/…

(nějaký další z kurzů Monte-pedagogiky ... v Praze teda... pro rodiče, prarodiče, kantory, ...atd. - celkem pálka, ale pokud jsou dobří, je to nejlepší investice, kterou v rodičovství uděláš, to mi věř)


Aktuální postavení planet
Aktuální
postavení planet
ukázat planety »
Lunární kalendář 2024
Lunární kalendář
Luna ve Lev Lvu
ukázat kalendář »