Kniha/film, který mi změnil pohled na život


24.08.2025 - 17:48
(Střelec) PepaKopřiva
Kniha/film, který mi změnil pohled na život
Ahoj všichni,
chtěl bych se s vámi podělit o knihu, která mi doslova otočila život naruby - "Moc přítomného okamžiku" od Eckharta Tollea.

Jak jsem se k ní dostal:
Před dvěma lety jsem procházel docela těžkým obdobím - stres v práci, rozchod, všeobecná nespokojenost se životem. Pořád jsem měl pocit, že "něco není v pořádku", ale nevěděl jsem co. Kamarádka mi knihu doporučila s tím, že "to možná není pro každého, ale zkus to".

Co mě na knize zasáhlo:
Už v první kapitole jsem si uvědomil, jak moc žiju buď v minulosti (lítost, vzpomínky) nebo v budoucnosti (obavy, plány), ale skoro nikdy TEPRVE. Tolle popisoval přesně ty myšlenky, které mi běhaly hlavou - ten nekonečný "vnitřní monolog" a identifikaci s ním.

Konkrétní změna:
Největší zlom nastal, když jsem začal pozorovat své myšlenky místo toho, abych byl s nimi ztotožněný. Zjistil jsem, že většina mých problémů vlastně existuje jen v mé hlavě. Ta úzkost z budoucnosti? Jen mentální projekce. Ty výčitky z minulosti? Také jen myšlenky.
Praktické dopady:

Naučil jsem se "vystupovat" ze svých emočních stavů a pozorovat je
Začal jsem si víc užívat obyčejných věcí - procházku, kávu, rozhovor
Přestal jsem se tolik trápit věcmi, které nemůžu ovlivnit
Paradoxně se mi začaly dařit i praktické věci lépe, protože jsem byl víc přítomný

Co mě stále trápí:
Není to žádná magie - pořád se občas chytím, že "utíkám" do minulosti nebo budoucnosti. Ale teď aspoň vím, že to dělám, a dokážu se vrátit do "teďka".
Mé otázky na vás:

Četl někdo z vás Tollea? Jaké byly vaše zkušenosti?
Máte podobnou knihu, která vám "rozsvítila"?
Jak si udržujete přítomnost v praktickém životě?

Jsem zvědavý na vaše příběhy - která kniha nebo film vám změnil perspektivu? Nebojte se podělit, i když to zní "obyčejně" - často jsou to právě ty "obyčejné" knihy, které mají největší sílu.
Těším se na vaše příspěvky!

Příspěvky: Všechny | dan162

Řazení:
30.09.2025 - 12:29 | Filtr
(Rak) dan162 » MIKULAS
Děkuji. Snažím se souvislosti pochopit, ne vždy se mi to daří. U mne je to nehladké napojení na druhé, prskám na to kudy chodím.

Abych pořád jen neničil vlákno, tak přidám nějaké knihy, které ovlivnily mne. Svého času, když jsem začínal s prací na sobě, to byl Alchymista. Vědomí vlastní schopností i jejich hranic, dodržování nepsaných pravidel a humanita jako volba, k tomu objevení světa, o kterém jsem asi 40let nevěděl (otočil se mi Neptun ze zpětného do přímého v direkcích). Ovlivnily mne stovky knížek, každá kusem mi změnila život, náhled, směr. Stejně jako u lidí. Není to jedna řacha, ale hafo "wow". Klidně i beletrie, s překvapením jsem zjistil, jak hodně jsem přebíral, třeba Arthur Hailey. A kdybych měl přidat něco staršího, tak dám Kulihráškovu abecedu. Dílko ze třicátých let, kde byla písmena, formát neskladný a čtvercový, velmi útlá kniha v pevných deskách. Tak od čtyř jsem si ji prohlížel. Něco mi vysvětlil táta, ale pak zarytě odmítal, protože viděl jak to hltám a bránil mi, abych se naučil číst předčasně. Tak jsem se ptal ostatních, kteří o zákazu nevěděli, třeba na písmeno v názvu obchodu. V pěti jsem četl, co mi přišlo pod ruku a ve škole v šesti jako skoro nejmladší jsem se nudil, školní čítanka přečtená někdy v říjnu během hodin čtení (jen byl problém nalistovat zpátky a navázat kam dočetl spolužák, když jsem byl vyvolaný). A přidám z té doby Rychlé šípy, nejdřív komiks. Étos první republiky byl úžasným oknem do minulosti, které říkalo, že vše má své kořeny, které se dají objevit i v dnešku a že účel nikdy nesvětí prostředky.
29.09.2025 - 01:07 | Filtr
(Rak) dan162 » MIKULAS
Já vám často těžko rozumím, význam slov se mi nepřekládá do některého z kanálů, kterému bych rozuměl. Najdu si v příspěvku nějaký kus, a zbytek nechám, když je nad mé síly.

Poněkud zapleveluji toto vlákno, chcete-li mluvit o mne nebo o jiných tématech, můžeme, v nějakém mém vlákně, do míry mé schopnosti porozumět.

O Tygrovi a Opici potvrzuji, tygři jsou roztomilí, jak každého sápou na kusy a tady jim to nejde. Snadno vykolejitelní a tím méně nebezpeční a po čase jim to dojde, že mohou chňapat, ale nemohou ulovit, ale mazlíček to nikdy není, jednou to mohu podcenit a je pak zle. Hrátky ano, nablízko ne. Od Hada prchám, bere prostor a žádná kompenzace.
29.09.2025 - 00:38 | Filtr
(Rak) dan162 » Buddha/2
Máš pravdu, dík, že mi ji ukazuješ. Dvojitou pravdu. Jednak jsem nechal vyvřít svůj vlastní vzorec, na který se nikdo neptal, a druhak každý má svou cestu, ať je jakkoliv odlišná od mé a nemám co k ní prudit. Můžu se zeptat a registrovat odpověď. Funky, omlouvám se.

A jinak se mohu podívat, proč byl můj odpor tak silný, že jsem překročil hranici. Ono to nepatří do tématu tohoto vlákna, nechci to rozvíjet. Není tam předsudek, je to zkušenost, strach, zoufalost, vnímání, vyděšení. Příliš pláče ve společnosti, který v tichu slyším. Bolesti, která nepromluví a je jí tolik a zbytečné. Jen oči, které hledají, jak překlenout nepřeklenutelné. Bezcitnost, která vypočítavě sklízí úrodu a je jí pořád víc a víc. Kniha za to nemůže, to je moje. Musím se naučit tuhle energii nechat procházet. Je to součást světa a vývoje.
28.09.2025 - 11:56 | Filtr
(Váhy) Buddha/2 » dan162
Já vlastně ani nevím na co se ptáš :4:
Diskuze byla o knihách které byly nějak důležité. No a když pro Funky byly ty dvě v něčem přínosné, proč ne :5: . Chápu že nemáš rád manipulaci, to ostatně málokdo, ale přečíst si o ní knihu a manipulovat jsou dvě různé věci. Naopak, když se ti nelíbí, měl bys ji dobře rozpoznat a k tomu ta kniha může být užitečná. Ale když jí od začátku budeš číst s negativní emocí (+ s předsudkem), děláš si to zbytečně těžší :3:
28.09.2025 - 02:07 | Filtr
(Rak) dan162 » Buddha/2
Ne, neprovokuju, ale když lidi mlčí, tak se nic nového nedozvím.

Pozitivní a negativní je subjektivní hodnocení, ale ne vlastnost reality. "Déšť je" zní popis reality. Klidně "Déšť je pozitivní". když to někdo tak potřebuje nebo vidí, ale déšť je reálně stejný bez ohledu na hodnocení.

Agresivita může být autentická, no dobře, souhlas, to jsem nenapsal dobře.

Ad společnosti na emoci - máme jich samozřejmě víc, těch co společnosti tmelí. Známe u nás i tu hanbu. Říká se to dětem, ale později už to nějak není u nás účinné. Že by bezohledný řidič byl označen za hanbáře a raději aby jím nebyl, tak že bude řídit ohleduplněji? chacha. Ale je účinné označit někoho za viníka, že je ten špatnej. To už lidi nechtějí a dávají si pozor. Jsou to brzdy ve společnosti, díky kterým nepanuje džungle a zvůle, ale nějaká pravidla. Najdu video...https://www.youtube.com/watch/… kdyby byla potřeba čeština, tak automatické titulky na počítači.

Mne překáží manipulace. Vladař byl psaný v době, kdy bylo běžné travičství a kdy už nebylo náboženství tmelícím prožitkem. V tehdejší době rady z Vladaře byly ok, ale do dneška nepatří. Přijde mi příliš oproštěný od emočních brzd zdravé společnosti.
YouTube
27.09.2025 - 19:43 | Filtr
(Váhy) Buddha/2 » dan162
To mě provokuješ :4: ?

Jako fakt není rozdíl mezi pozitivní a negativní ?

I agresivita může být autentická.

A společnosti nejsou jen na jedné emoci, to by bylo fakt moc jednoduchý :4:
27.09.2025 - 18:55 | Filtr
(Rak) dan162 » Buddha/2
Diskutabilnost v diskuzi je její smysl. Jasně, je tam pár návnad.

Pozitivní manipulace je stejně špatná jako negativní, pořád je to manipulace. Stejné jako pochvala/pohana, i když emočně jedno z toho vypadá líp. Já, raději autenticitu než agresivitu.

Manipulantovi je jedno, jak to bude prožívat oběť manipulace. Kdyby ho bolela bolest oběti, tak by to tak neudělal.

A společnosti jsou jiné - protože jsou tmelené jinou emocí. Asie a část Afriky hanbou, Západ vinou.
27.09.2025 - 18:40 | Filtr
(Váhy) Buddha/2 » dan162
Dane, to je všechno hodně diskutabilní :3:.
Např. manipulátor to dělá pro nějaký prospěch, tedy se ho to dotýká.
A společnost na východě a západě není v principech fungování zas tak odlišná (protože lidi nejsou) a emoce nebo ambice jsou všude. Zlo a dobro ... no, do toho se pouštět nebudu :20:
27.09.2025 - 15:10 | Filtr
(Rak) dan162 » funky
Manipulace je myslitelná jen v okamžiku, kdy se aktéra její následky nedotýkají. Nebo ne tolik, aby korigoval své chování a kdy je společnost natolik zničená, že je řiditelná úsudkem nebo přáním jednotlivce.

Chápu, že v měřítku společnosti a v asijském pojetí je tolerovatelný globální pohled, oprostěný od individuální emoce, ale Západ je postavený opačně - společnost je tvořena součtem lidí, kde každý má své přání, činy, emoce. Není tam dobro nebo zlo. Není tam účel, ale plynutí. Není tam ambice, ale přizpůsobení se podmínkám.
27.09.2025 - 14:32 | Filtr
(Panna) funky » dan162
Tak to samozřejmě nebyly příručky ke šťastnému životu, ale filozofická učení pro panovníky. Emoční složka věci tam ale rozhodně nechybí. Naopak oni tam velmi dobře řeší, jak se pracuje s emocemi lidí.

Manipulace má negativní konotace, ale můžeš tomu taky říkat umění někoho přesvědčit. A to je přesně to, co vládce potřebuje. A dělají to všichni lídři, i ti náboženští. Protože příběh, nebo cokoliv, se dá povykládat mnoha různými způsoby, a pokaždé ti z toho vyzní něco jiného...

A já si myslím, že ta díla nejsou vůbec zplošťující. Právě naopak ukazují, jak mohou být dobro a zlo mnohovrstvé, a jak komplexní může svět být. To právě náboženství a ideologie se snaží svět zplošťovat a rozdělovat ho na dobré a zlé.
27.09.2025 - 10:45 | Filtr
(Rak) dan162 » funky
Z mého pohledu pro pochopení velmi dobré, ale pro pohled na život velmi zplošťující, chybí tam emoční složka života, hlavně prožitek. Oni i ti největší manipulátoři jsou vlastně často nešťastní lidé a redukce vnitřního souladu na vnější cíle je útěk.
25.08.2025 - 10:35 | Filtr
(Rak) dan162
Když je žák připraven, učitel se vždy najde. Jen houšť a větší kapky :-) Jinak každý má jiný způsob, kudy porozumí sobě, knihy jsou jen jedním z možných kanálů. Mám knihy moc rád, nicméně v posledních letech je to spíš koloběh, že knihy kupuju a po letech zahazuju pro nečtenost. Mne osobně nejvíc nakoplo, když jsem přišel o všechno a nejvíc mi dalo pozorovat vlastní reakce.


Aktuální postavení planet
Aktuální
postavení planet
ukázat planety »
Lunární kalendář 2026
Lunární kalendář
Luna v PannaPanně
ukázat kalendář »