Šechina (Přítomnost)


21.12.2016 - 10:50
(Beran) balschemtov
Šechina (Přítomnost)
Při studiu knihy Tehilim (Žalmy) mne mimo jiné zaujala poznámka komentátora rabína Salomona ben Jicchak k žalmu 23: Naši rabíni prohlásili, že kdykoliv je v některém žalmu řečeno žalm Davidův (LDVD), pak jde o žalm, který David doprovázel hrou na hudební nástroj. Poté nad ním spočívala Šechina a David následně pronášel píseň.
Slovo a jméno Šechina znamená přebývání a přítomnost a to samotná přítomnost B-ha, která je jediná "skutečná" přítomnost. Je to jednoduše to co je právě tady a teď. Prožívat ji prý znamená prožívat dokonalou harmonii, absolutní vyrovnanost, dokonalé naladění.
Vždycky když čtu židovské texty, říkám si tohle napsali ti samí lidé, kteří vymysleli atomovou bombu a stojí za teorií relativity, takže se nesnažím přemýšlet o obrazech z těch textů příliš mysticky. U výrazu Šechina se domnívám, že se jedná o vědomé prožití stavu "nečasovosti", který je vlastní našemu tělu a díky němuž se můžeme neuvěřitelně naladit a stimulovat prožívání sebe sama. Žalmům se věnuji už hodně dlouho a četl jsem je v různých fázích života, ale teprve dnes mi začíná připadat, že víc než náboženská kniha je to jedinečná reportáž o mysli člověka (Davida - a jiných 11ti autorů žalmů!), který nám zcela nepochopitelným způsobem dovedl číst a orientovat se v přítomnosti svého života. Tahle jeho schopnost musela být naprosto legendární, takže se později různí reformátoři a myslitelé označují jako Ben David (Syn Davidův) a nakonec se toto označení ujme i u postavy Mesiáše, takže se i Ježíš Kristus literárně narodit v Betlémě, tedy rodišti krále Davida. Přiznám se, že Ježíše jsem dodnes nepochopil (a to jsem byl pokřtěn v jeho jméno) a moje pocity z něho jsou zcela rozporuplné, ale pochopil jsem Davida, kterého si kladu na roveň Buddhy.
Je pro mne také zajímavé, jak se v současné esoterice usídlili andělé (různé projevy boží ve světě), ale Šechina jaksi v těch systémech chybí a už vůbec neznám nikoho, kdo by ji dokázal využít třeba k léčení.
Také přemýšlím, zda ty zvláštní a nepopsatelné okamžiky blaha a pocitu dokonalé harmonie, které už několik let zažívám nejsou právě oním zážitkem Šechina. Typické pro ně je, že si je nemohu nijak samovolně vyvolat, ale dostavují se odkudsi jakoby shora. Vypadá to tak, že uprostřed různých myšlenek a pochybností najednou vyjde jasné světlo a všechna ta relativita mi najednou dává hluboký smysl. Ten pocit je orgastický. Taky uvažuju, že ty žalmy jsou vlastně plný takových psychosomatických kódů. LDVD je možná něco jako spouštěč, klíč, který zkušeného čtenáře může uvést rychle do změněného stavu vědomí a přiznám se, že se mi to při čtení stává. Placama jsou tam fakt silně vibrující slovní tvary. Přijde mi spíš, že už to není není četba nebo studium, ale vnitřní rekonstrukce. Často objevím slova, ke kterým překvapivě zjistím, že mám i obsah, který ale jinde nemám jak využít. Čtení mi to ale nějak zesílí a já si to pak začnu uvědomovat v reálu. Fakt hustý zážitky:)

Řazení:
05.01.2017 - 19:00 | Filtr
(Kozoroh) Bosch » Buddha/2
Vrapčáci mají info vždy z první ruky.
22.12.2016 - 23:01 | Filtr
(Váhy) Buddha/2 » Bosch
vrabcům se pletou slova začínající na P :4:
22.12.2016 - 18:55 | Filtr
(Váhy) Buddha/2 » Crumb
No jo no. S tím hadem jako bohem to bude podobně jako se Šechinou.
A s egyptskými božstvy taky. Podle mě často vůbec nechápeme, co pro ně jejich božstva znamenala - si tedy spíš myslím symbolizovala. Je docela dobře možné, že oni to, čemu my říkáme věk býka jednoduše označovali býkem (jako vládcem dané periody). Proto museli mít těch "bohů" víc :3:. Oni v tom měli dokonalý pořádek, jen my v tom děláme binec, když mícháme bohy, božství a periody do jednoho nepoživatelného eintopfu :40: a ještě si myslíme jak tomu pěkně rozumíme :4:.
22.12.2016 - 14:47 | Filtr
(Ryby) Crumb » Buddha/2
Ano, to je dobrý postřeh. To, co jsem napsal o místech, kde přebývá Šechina, je názor judaismu na boha JHVH a jeho přítomnost ve světě. Židé původně praktikovali (stejně jako ostatní starověké národy) polyteismus (mnohobožství) a henoteismus (nadřazování kmenového či národního boha bohům ostatním). Během svého pobytu v Egyptě uctívali Židé např. i mennoferského posvátného býka Apise (Hapiho), který byl živoucí podobou egyptského boha stvořitele Ptaha (odtud asi pramení návrat k uctívání "zlatého telete", sošky býčka, pod horou Sinaj). V Mezopotámii uctívali Židé boha Nannara-Sína a také další mezopotamská božstva, v Kenaánu (dnešní Palestině) uctívali zase "všetvůrce" Ela, nejvyššího boha kenaanského panteonu, jehož vlastnosti byly později přeneseny (v přeznačené formě) na boha JHVH.

JHVH neboli Jahve byl původně bůh Midjanitů, u kterých byl Mojžíš hostem po svém útěku z Egypta. Mojžíš se stal vyznavačem tohoto boha a přinesl ho egyptským Izraelitům jako misionář kněžské korporace Midjanitů, jejíž členem se stal. Mojžíšovo náboženství (jahvismus) ovšem nebylo monoteismem v dnešním moderním pojetí. Šlo o henoteismus s prvky modlářství. Jahve byl soupeřem ostatních bohů a měl svou podobu. Původně byl Jahve uctíván v podobě hada, často okřídleného. Býval také zobrazován jako okřídlená hybridní bytost - napůl člověk, napůl had. Býval uctíván i v podobě býka. Věřilo se také, že je přítomen ve svých zpodobněních, např. v Mojžíšově bronzovém hadu Nechuštánovi. Pojetí Jahveho "neviditelnosti" se objevilo až později. Po něm následoval zákaz zobrazovat Jahva a jeho stará zpodobnění v podobě hada atd. začala být ničena jako projevy modlářství.

U jiných národů byl hlavní bůh přítomen např. v sochách a také na různých posvátných místech, např. babylónský Marduk měl přebývat na vrcholu zikkuraty Etemenanki, na vrcholu chrámové věže známé jako Babylónská věž. V Indii se dodnes věří, že některá místa jsou nabita "svatými silami", že božstva mohou přebývat v chrámech a sochách, ve slovech atd. Tyto "vnější" projevy mají mít pozitivní vliv "vnitřní stav" jedince, mají podněcovat jeho zbožnost apod. Některé duchovní směry ovšem razí názor, že univerzální Bůh je přítomen všude, že vše prostupuje a naplňuje, že vše je vlastně projevem některé z Jeho energií, že každý je jiskrou Absolutna, že každý může vnitřně zažít přítomnost Absolutna, sounáležitost s ním atd., a to i bez vnějších podnětů ve formě soch, chrámů atd.

Jde o to, co daný jedinec potřebuje k navození příslušného vnitřního stavu. Někdo se obejde bez vnějších stimulů, někomu pomáhají, na někoho žádné podněty nepůsobí. Je to individuální. Jak správně říkáš, "pro někoho je chrám jen někde, pro jiného všude nebo nikde."
22.12.2016 - 12:41 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » Buddha/2
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele ., který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Dobrý postřeh :15: :30:
22.12.2016 - 12:35 | Filtr
(Váhy) Buddha/2 » Crumb
To co popisuješ -myslím to o místech, kde přebývá Šechina- se mi jeví jako typický omyl mysli, která udělá krok zpátky a z čisté "věci" udělá modlářství (zlaté tele). Je to důsledek nepochopení - vnitřní stav není podmíněný ničím vnějším - že tomu tak zdánlivě je, to je výsledkem klamu. Zjednodušeně řečeno, pro někoho je chrám jen někde, pro jiného všude nebo nikde (vyber si :3:)


Aktuální postavení planet
Aktuální
postavení planet
ukázat planety »
Lunární kalendář 2024
Lunární kalendář
Luna v RybyRybách
ukázat kalendář »