Definice zla?


11.09.2023 - 18:14
(Lev) Gryphon
Definice zla?
Zakládám tímto novou paralelní diskuzi, protože téma mi přijde poměrně zásadní na to, aby si z něj někdo udělal jen svojí soukromou grafomanskou nástěnku a mazal z ní všechno, co se mu nelíbí nebo nehodí do konceptu. Neboli: tady mazat nikoho rozhodně nehodlám. Člověk se nakonec, může obohatit, přiučit, i z toho, co není úplně jeho cup of tea.

Příspěvky v diskuzi

Stránka: 1 2
Řazení:
01.11.2023 - 14:10 | Filtr
(Lev) Gryphon
Tahle doba je skvělá v tom, jak všechno obnažuje na kost. Jen mě trochu mrzí, že 99% všech lidí má tendenci si personifikovat zlo, případně ho brát tak nějak jako fotbalový zápas.
Až donedávna nás moc hezky zaměstnávaly lokální boje mezi ukrajinskou juntou, živenou Američany a jejich poskoky, a Ruskou armádou, pro kterou je z mnoha dobrých důvodů "no go" představa Ukrajiny v NATO. Věci se ovšem změnily, výrobci hesel a narativů zaveleli, a nyní tu máme nové téma: Izrael versus Palestina. Opět se tu hraje stejná hra jako tisíce let, rozděl a panuj, opět se po nás chce, abychom fandili nějaké straně. Důvodů se najde spoustu, strun, které zadrnkají, bezesporu taky.
Jako racionální člověk, věřící v pokrok, zdravý rozum, a ctící schopnost vybudovat "z ničeho něco", jsem spíš na straně Izraele. Jakožto člověk, který v sobě má i divokou, nezcivilizovatelnou stránku, který si je vědom, že některé věci se neřídí logikou, ale něčím mnohem starším, kmenovým, instinktivním...pak zase straním spíš těm slabším, Palestincům. A teď včil, co teda jsem? Kam podle všech těch chytrých hlav patřím? Když si myslím, že Izraeli i Palestině by bylo líp vedle sebe? Když by mohli spolupracovat? Vyžadovalo by to ale totálně změnit veškeré své přesvědčení. Palestinci by se museli vzdát představy, že musejí zničit Izrael, případně všechny "nevěřící". Izrael by se zase musel vzdát představy, že život jednoho Izraelce má větší hodnotu, než život deseti Palestinců. Všechny tyto představy mají podle mě v sobě semínko zla. Samo o sobě to ještě nemusí znamenat nic, ale stačí desítky let, kdy se to zhusta živí, a ze semínka se nám vyklubal dost nechutnej plevel, co všechno kolem sebe zanáší...
01.11.2023 - 14:17 | Filtr
(Lev) Gryphon
Abyste si mohli udělat v blízkovýchodním konfliktu patřičný obrázek:

Ústava Hamásu 1988
Článek 7 – všeobecnost Islámského hnutí odporu (…)
Islámské revoluční hnutí usiluje o naplnění Alláhova slibu bez ohledu na to, jak dlouho to bude trvat. Prorok, Aláh mu žehnej, řekl:
„Den zúčtování nepřijde dokud muslimové nebudou bojovat s Židy (zabíjet Židy), kdy se Židé schovají za kameny a stromy. Kameny a stromy pak řeknou – Ó muslime, o Abdulláhu, za mnou se ukrývá Žid, pojď a zabij ho. Jenom strom Charkad to neřekne, protože je to strom židovský. (al-Bukrí a al-muslim)

Článek 8 – Slogan Islámského revolučního hnutí
Alláh je cíl, Prorok náš vzor, Korán jeho ústava, Džihád jeho cesta a smrt pro Alláha jeho nejvznešenější cíl.

Článek 9 – úmysly a cíle
(…) Co se týče cílů: bojovat proti falešnému, porazit a dobýt aby zvítězila spravedlnost, území byla znovudobyta a z mešit hlas muezzinů vyhlásí založení Islámského státu, aby se lidé a věci navrátili na své správné místo, k tomu nám pomáhej Alláh

Článek 11 – Strategie
(…)
Vládnoucí zákon země Palestiny je islámská Šaría (zákon) a totéž platí pro jakoukoli zemi, kterou muslimové dobyli silou, protože co dobyli během islámských výbojů, to muslimové posvětili budoucím muslimským generacím až do soudného dne.

Článek 13 – Mírová jednání

Iniciativy a takzvaná mírová řešení a mezinárodní konference jsou v rozporu s principy Islámského Revolučního Hnutí. (…) Neexistuje jiné řešení Palestinské otázky, než skrze Džihád. Iniciativy, návrhy a mezinárodní konference jsou mrhání časem a marné snažení. Palestinský lid nikomu nedovolí si zahrávat se svou budoucností, právy a osudem. Jak se píše v úctyhodné hadíse:
„Lid Sýrie je bič v Alláhově ruce. Skrze ně dává pocítit svůj hněv proti komukoli ze svých otroků si přeje. Je nemyslitelné, aby obojetníci prosperovali více, než věrní. Jistě zemřou zármutkem a zoufalstvím.“

Charta Hamásu 2017
1-3
Palestina, která se prostírá od řeky Jordánu na východě ke Středozemnímu moři na západě, a od Ras al-Nákura na severu po Umm al-Rašraš na jihu, je nedílné území, země a domov Palestinského lidu. Vyhnání palestinského lidu z jejich země a založení Sionistické entity neanuluje nárok Palestinského lidu na celou zemi a uzurpátorské Sionistické entitě nezakládá žádná práva. Palestina je Arabská Islámská země.

9
Hamás věří, že Islám brání hodnoty pravdy, spravedlnosti, svobody a důstojnosti, zakazuje všechny formy nespravedlnosti a odsuzuje utlačovatele bez ohledu na jejich náboženství, rasu, gender nebo národnost. Islám je proti všem formám náboženského, etnického nebo sektářského extremismu a bigotnosti.
[Pozn. překl. – to se nám hezky ukázalo v praxi 7. října 2023…]

10
Jeruzalém je hlavní město Palestiny. Jeho náboženský, historický a civilizační status je základní otázka pro Araby, muslimy a celý svět. Jeho islámská a křesťanská posvátná místa náleží výhradně Palestinskému lidu a Arabské a Islámské Ummě.

15
Sionistický projekt nebojuje jen proti Palestinskému lidu; je nepřítele všech Arabů a Islámské Ummy, čímž představuje smrtelné ohrožení její bezpečnosti a zájmů. Je také v rozporu s úsilím Ummy o jednotu, obnovu a osvobození, a byl hlavním zdrojem jejích potíží. Sionistický projekt také představuje ohrožení mezinárodní bezpečnosti a míru.

19.
Nikdy nebude žádná uznání legitimity Sionistické entity.

20.
Hamás věří, že žádná část území Palestiny nesmí nikdy být předmětem kompromisů ani ústupků, bez ohledu na cíl, okolnosti nebo nátlak a bez ohledu na délku trvání okupace. Hamás odmítá jakékoli alternativy k plnému a úplnému osvobození Palestiny, od řeky až k moři. Nicméně, aniž by tím narušoval své odmítnutí Sionistické entity a práv Palestinců, Hamás považuje ustanovení plně suverénního a nezávislého palestinského státu, s Jeruzalémem jako svým hlavním městem podle linie ze 4. června 1967, s návratem uprchlíků a vysídlenců do jejich domovů, za recept pro národní konsensus.

21.
Hamás potvrzuje, že Dohody z Osla [tj. celý 30-letý Izraelsko-Palestinský mírový proces se všemi ústupky a dohodami Izraele výměnou za mír od roku 1993 – pozn. překl.] odporují mezinárodnímu právu v tom, že z nich plynou závazky narušující nezcizitelná práva Palestinského lidu. Proto hnutí [Hamás] odmítá tyto dohody a všechno co z nich plyne, jako závazky které poškozují zájmy našeho lidu zejména v otázkách bezpečnosti.

23.
Hamás zdůrazňuje, že (…) odpor a džihád za osvobození Palestiny zůstávají legitimním právem, povinností a ctí všech synů a dcer našeho lidu a [islámské] Ummy.

24.
Osvobození Palestiny je povinnost Palestinského lidu jmenovitě, a Islámské Ummy obecně. Je to také humanitární závazek, plynoucí z pravdy a spravedlnosti. Agentury pracující pro Palestinu, ať národní, arabské nebo humanitární, se vzájemně doplňují a nejsou v konfliktu.

25.
Odporovat okupaci všemi prostředky a metodami je legitimní právo zaručené božskými zákony a mezinárodním právem [sic! Takže Ženevské dohody neplatí.] V srdci toho všeho stojí ozbrojený odpor, který je chápán jako strategická volba ochrany principů a práv palestinského lidu.

26.
Hamás odmítá jakýkoli pokus omezit odpor a jeho zbraně. Také potvrzuje právo našeho lidu si určit prostředky a mechanismy odporu. Řízení odporu v otázkách eskalace či deeskalace, nebo v otázce diverzifikace prostředků a metod, je nedílná součást řízení konfliktu a neměla by být na úkor principu odporu.

39.
Z právní a humanitární perspektivy je osvobození Palestiny legitimní snažení, je sebeobranou, a je vyjádřením přirozeného práva všech lidí na sebeurčení.
[Přirozeného práva na sebeurčení všech s výjimkou původních sionistů, kteří si polovinu půdy osmanského Damašského ejáletu koupili od osmanských vlastníků a Palestinci jim je v roce 1947 výslovně upřeli s tím, že si vezmou vše a zaženou je do moře… – pozn. překl.]


Program Hizballáhu
Často se nás ptají – kdo je Hizballáh a jaká je naše identita? Jsme synové Ummy (muslimské komunity) – strana Alláha (Hizb Alláh), jehož předvoj z vůle Alláhovy zvítězil v Íránu. Předvoj uspěl s položením základů muslimského státu [Islámského státu?], který bude hrát ve světě ústřední roli.

Posloucháme rozkazy jediného vůdce, moudrého a spravedlivého, našeho učitele a fakíha (juristy) který splňuje všechny nutné podmínky: Ruholláha Musawi Chomejního. Alláh jej opatruj!

Z výše uvedeného plyne, že nejsme omezeni na Libanon, ani nejsme uzavřená politická strana. Jsme Umma, spojená s muslimy celého světa pevným doktrinálním a náboženským spojením Islámu, jehož zprávu Alláh naplnil pečetí proroka, tzn. Mohameda. Proto kdokoli se někdo dotkne nebo udeří muslima v Afghánistánu, Iráku, na Filipínách a kdekoli jinde, vyvolá to ozvěnu napříč celou muslimskou Ummou, jejíž jsme nedílnou součástí.

(…)

Spojené státy se skrze své místní agenty snažily přesvědčit lid, že ti, kteří rozdrtili americkou aroganci v Libanonu a překazili jejich spiknutí proti Utlačovaným (mustadafín) byli sprostí teroristé, kteří vyhazovali do vzduchu kasina a hospody. Taková tvrzení však nezavedou naši Ummu na scestí, neboť celá svět ví, že kdokoli si přeje oponovat Americe, té arogantní supervelmoci, nemůže se omezit na okrajové akce, které by jej mohly odvést od hlavního cíle. Bojujeme proti zvrácenosti a roztrháme její samotné kořeny, jimiž je Amerika.

Naše opozice současnému systému je založena na dvou faktorech:
(1) současný režim je produktem tak nespravedlivé arogance, že to žádná reforma ani úprava nemůže napravit. Musí být změněn radikálně.
(2) Světový imperialismus je nepřátelský k Islámu.
Věříme, že jakákoli opozice usilující o reformy v Libanonu pouze posiluje současný systém. Jakákoli opozice, která operuje v rámci současné Ústavy bez požadavku na změnu celého základu režimu je tedy pouze formální opozice, která nemůže naplnit zájmy utlačovaných mas.

Politika ražená vedoucími politiky maronismu v ‚Libanonské frontě‘ a ‚Libanonskou armádou‘ nemůže zajistit mír a pokoj pro křesťany v Libanonu, jelikož je založen na asabíje (úzkoprsém partikularismu), na privilegiích pro určitá vyznání a na spojenectví s kolonialismem. [Zde má Hizballáh na mysli Článek 24 libanonské ústavy a Národní pakt se stabilizačním systém třetin – že prezident bude vždy maronitský křesťan, premiér vždy sunnitský muslim a předseda parlamentu šíitský muslim – pozn. překl.]

Libanonská krize prokázala, že privilegia pro vyznání jsou jednou z hlavních příčin exploze, která zbídačila zemi. Také prokázala, že pomoc z vně nepomůže křesťanům v Libanonu když ji potřebovali nejvíce.

Pokud vy, křesťané [Libanonu] nedokážete tolerovat, že muslimové s vámi budou sdílet určité oblasti vlády, Alláh také učinil nesnesitelným pro muslimy účastnit se na nespravedlivém režimu, nespravedlivém pro nás i pro vás – tj. na režimu, který není postaven na předpisech (ahkám) náboženství a jehož základem není Zákon (tedy Šaría) tak, jako byly ustanoveny Mohamedem, Pečetí Proroků.

Vnímáme Izrael jako předvoj USA v našem Islámském světě. Je to nenáviděný nepřítel, se kterým musíme bojovat, dokud nenávidění nedostanou co jim náleží. (…) Náš prvořadý předpoklad v boji proti Izraeli je, že Sionistická entita je agresivní od svého založení a staví na zemi vyrvané jejím vlastníkům, tedy muslimům. Proto náš boj ustane teprve tehdy, kdy bude tato entita vymazána z existence. Neuznáme s ní žádnou smlouvu, žádné příměří a žádnou mírovou smlouvu, ať separátní nebo konsolidovanou.

Rázně odsuzujeme všechny plány na vyjednávání s Izraelem, a všechny vyjednavače o míru považujeme za nepřátele, jelikož takové vyjednávání není nic jiného, než uznání legitimity Sionistické okupace Palestiny. Proto odmítáme a oponujeme Dohodám z Camp Davidu, návrhům krále Fahda, Fezů i Reaganův plán, Brežněvovy i Franko-Egyptské návrhy, a všechny další programy které zahrnují uznání (dokonce i nepřímé uznání) Sionistické entity.
01.11.2023 - 14:28 | Filtr
(Lev) Gryphon
Text rezoluce Valného shromáždění OSN o zastavení bombardování pásma Gazy Izraelem ze dne 27.10. 2023- strojový překlad (výtažek):

(zdroj v AJ: https://documents-dds-ny.un.org/doc…)

1. Vyzývá k okamžitému, trvalému a trvalému nastolení humanitárního příměří, a k zastavení nepřátelských akcí;

2. Požaduje, aby všechny strany okamžitě a plně splnily své závazky podle mezinárodního práva, včetně mezinárodního humanitárního práva a mezinárodního práva lidských práv, zejména s ohledem na ochranu civilního obyvatelstva a civilních objektů, jakož i ochrany humanitárního personálu, osob vně civilní a humanitární zařízení a prostředky a umožnit a usnadnit humanitární přístup k základním potřebám a službám všem civilistům v nouzi v pásmu Gazy;

3. Také vyžaduje okamžité, nepřetržité, dostatečné a nerušené poskytování základního zboží a služeb civilistům v celém pásmu Gazy, mimo jiné včetně vody, potravin, lékařského materiálu, paliva a elektřiny, zdůrazňuje, že podle mezinárodního humanitárního práva je to nezbytné zajistit civilisté nejsou zbaveni předmětů nezbytných pro jejich přežití;

4. Vyzývá k okamžitému, úplnému, trvalému, bezpečnému a neomezenému přístupu k humanitární pomoci pro Agenturu OSN pro pomoc a práci pro palestinské uprchlíky na Blízkém východě a další humanitární agentury OSN a jejich implementačních partnerů, Mezinárodního výboru Červeného kříže a všech ostatních humanitárních organizací, organizace prosazující humanitární zásady a poskytující naléhavou pomoc civilistům v pásmu Gazy, podporuje zřízení humanitárních koridorů a další iniciativy usnadňující dodávky humanitární pomoci civilistům a vítá úsilí v tomto ohledu;

5. Vyzývá také ke zrušení rozkazu Izraelem, okupační mocností, pro palestinské civilisty a zaměstnance Organizace spojených národů, jakož i pro humanitární a lékařské účely dělníků, evakuovat všechny oblasti v pásmu Gazy severně od Wadi Gaza a přemístit se do jižní Gazy, připomíná a znovu opakuje, že civilisté jsou chráněni podle mezinárodního humanitárního práva a měli by dostávat humanitární pomoc, ať jsou kdekoli, a znovu opakuje, že je třeba přijmout vhodná opatření k zajištění bezpečnosti a dobrých životních podmínek civilistům, zejména dětem, a jejich ochraně a umožnění jejich bezpečí a pohyb;

6. Důrazně odmítá jakékoli pokusy o nucený přesun palestinského civilisty populace;

7. Vyzývá k okamžitému a bezpodmínečnému propuštění všech civilistů jsou nezákonně drženi v zajetí, vyžadujíce jejich bezpečnost, pohodu a humánní zacházení v souladu s mezinárodním právem;

8. Rovněž vyzývá k respektování a ochraně v souladu s mezinárodními normami humanitárního práva, všech civilních a humanitárních zařízení, včetně nemocnic a další zdravotnických zařízení, jakož i jejich dopravní prostředky a vybavení, školy, místa uctívání a zařízení Organizace spojených národů, stejně jako veškerého humanitárního a zdravotnického personálu a novinářů, odborníků z médií a přidruženého personálu, v průběhu ozbrojeného konfliktu v regionu;

9. Zdůrazňuje obzvláště závažný dopad, který má ozbrojený konflikt na ženy a děti, včetně uprchlíků a vysídlených osob, jakož i na jiné civilisty, kteří mohou mít specifická zranitelnost, včetně osob se zdravotním postižením a starších osob;

10. Zdůrazňuje také potřebu urychleně vytvořit mechanismus, který zajistí ochranu palestinského civilního obyvatelstva v souladu s mezinárodním právem a příslušné rezoluce Organizace spojených národů;

11. Dále zdůrazňuje význam mechanismu humanitárního oznamování zajistit ochranu zařízení Organizace spojených národů a všech humanitárních zařízení, a zajistit nerušený pohyb konvojů s pomocí;

12. Zdůrazňuje význam předcházení další destabilizaci a eskalace násilí v regionu, a v tomto ohledu vyzývá všechny strany, aby začaly jednat s maximální zdrženlivostí a všechny, kteří na ně mají vliv, aby na tom pracovali objektivně;

13. Znovu potvrzuje, že spravedlivé a trvalé řešení izraelsko-palestinského konfliktu lze dosáhnout pouze mírovými prostředky na základě příslušných OSN rezolucí a v souladu s mezinárodním právem a na základě dvoustátního řešení;

14. Rozhodl se dočasně odročit desáté mimořádné mimořádné zasedání a do pověřit předsedu Valného shromáždění na jeho posledním zasedání, aby pokračoval zasedání na žádost členských států.

Za mně je to ok. Nepochopil jsem to kvičení Amerických a Izraelských mopslíků o jakémsi antisemitismu. Nikde ho tu nevidím. Osobně bych asi nevolil termín "okupační mocnost", ale to je celkem podružný detail.
Příspěvky: 1-25 26-28
« předchozí  další » »|
Aktuální postavení planet
Aktuální
postavení planet
ukázat planety »
Lunární kalendář 2024
Lunární kalendář
Luna ve Lev Lvu
ukázat kalendář »