Negativní emoce "řešená" rozumem


25.01.2017 - 11:41
(Rak) dan162
Negativní emoce "řešená" rozumem
Našel jsem jeden ze způsobů, jak si vytvářet (trvalé) bariéry v sobě - je to rozhodnutí učiněné při negativní emoci. Když něco prožíváme, co se nám nelíbí, tak je možnost to trápení utnout nějakým "racionálním" rozhodnutím, které pokračování nebo opakování té emoce zabrání. Dnes se mi přihodila úplná drobnost, na které to je ale dobře vidět, lehce to zesílím: náhodou jsme se mohli nasnídat spolu i se synkem (na snídani se jinak často ve stejnou chvíli nepotkáme), já jsem se na to moc těšil, ale nikomu jsem o tom neřekl. No snídal jsem nakonec sám, partnerka pospíchala a rychlosnídala než jsem se ke snídani dohrabal, synek se vrhl k počítači bez snídaně, neměli tu potřebu tak velkou sami od sebe. Jasně, kdybych jim to řekl, jak se těším, tak by to bylo jiné, ale v tom jsem asi ženská :-)) Já byl pak pochopitelně zklamaný, sám jsem si naběhl, úměrně tomu, jak moc jsem se těšil. No a v té chvíli negativního pocitu, prožitku nastupuje racionální "pomoc" něco uříznout (třeba snídat sám jindy), vzít tu energii zklamání a něco v sobě zazdít (netěšit se na snídaně), natruc otočit na druhou stranu (nikdy už společné snídaně), snížit navždy očekávání na nulu...To zklamání pak přestane, ale ten zvyk takto "řešit" emoční problém pak zůstane jako trvalý. Ano, mám k téhle cestě do pekel dispozici, Merkur kvadrát Pluto/Uran.

Příčinou je asi přílišné těšení (potřeba potěšení, když snídáme spolu a o to větší zklamání, když to nevyjde) plus vnímání v tomto případě naladěné víc do negativna (slabší potěšení ze společné snídaně a silnější zklamání když to nevyjde, tj. vnímání poloprázdné sklenice, ne poloplné), a i tyhle příčiny mají své příčiny, hurá že o tom vím.

Jo, dnes také "už" vím, že správně je to zklamání prožít, vyšumět, nechat ho odejít, nezkracovat to, plus pak hledat proč jsem zrovna v tomto naladěný negativně, když jinde ne. Hurá za signál, ale kdysi jsem reagoval právě opačně - zavřít, zamknout, uhnout, případně zakázat, rozsekat, nepřipustit takovou situaci (v tomto případě třeba navždy vstávat zásadně jindy).

Píšu pro inspiraci, semo tamo někdo může mít stejný problém. U mne je tento mechanismus příčinou stresu, nebo aspoň to tak nyní vidím - ty nedoprožité emoce se uvnitř tiše vrší, až přetečou.

Stránka: 1 2 3 4
Řazení:
25.01.2017 - 16:51 | Filtr
(Rak) dan162 » Freja
Bylo, řekl jsem to moc nejasně. Mne šlo spíš o to ukázat odstrašující příklad, jak to vypadá, a co z toho leze, když se rozum plete kam nemá. Taky tady byla spousta stesků, jak ti Raci reagují blbě, a na takové kravině se to líp ukazuje.
25.01.2017 - 16:53 | Filtr
(Hadoken) Hustokrutě obscénní Morti » Freja
No...já sem to s nima vzdala...prostě to s nima neumím a hotovo. :32:
25.01.2017 - 16:54 | Filtr
(Rak) dan162 » Hustokrutě obscénní Morti
Osvěžující sestava :-) Předpokládám, že "ježiš rak" tě dostalo do optimismu a dobré nálady, ne ?
25.01.2017 - 16:56 | Filtr
(Rak) dan162 » Hustokrutě obscénní Morti
Jo, přesně, je to těžší, máš recht. Snažím se do ulity nezavítat, otužovat se, běžnej Rak by asi úvodní příspěvek o sobě takhle nenapsal.
25.01.2017 - 16:59 | Filtr
(Kozoroh) Sosna zvlčelý » Freja
Konečně jsem se dozvěděl, jaké znamení byl Ježíš! :75:
25.01.2017 - 17:04 | Filtr
(Rak) dan162 » Sosna zvlčelý
Těěěžko, spíš Kozoroh, prý 6. ledna, později přesunuto z kulturně-propagandistických důvodů na zimní slunovrat.
25.01.2017 - 17:08 | Filtr
(Hadoken) Hustokrutě obscénní Morti » dan162
Tak to je se dostávám průběžně...však s tou mojí emocionální atomovkou co v sobě nosim je to furt ode zdi ke zdi. :2:
25.01.2017 - 17:24 | Filtr
(Rak) dan162 » Hustokrutě obscénní Morti
Emocionální atomovka, ale čistá, bez vnitřních deformací, je z mého pohledu 100x lepší než člověk plnej štěstí, kterého našla/vyhrabala milamora.
25.01.2017 - 17:34 | Filtr
(Štír) Freja » dan162
Kdo koho odkud vyhrabal? :22: Smí se to? :41:
25.01.2017 - 17:35 | Filtr
(Lev) Marhon
:4: mě na tohle napadla jediná rada, vstát dřív a nějakou tu honosnou snídani připravit. možná by se přidala partnerka, syn i kočka a pes od sousedů. teda, soudím podle sebe, protože mě připravit kávu, čaj, či dokonce jídlo, tak s dotyčným snídám, obědvám i večeřím. :4:
ale k tomu těšení, je to tak. u mě jen jeden človíček dokáže tohle totálně překopat od základu. někdy mam dojem, že to dělá schválně a za rohem se mi chechtá.
když má dojít k setkání, kdy já samozřejmě, jakožto plánovač, mám představy, co kdy jak přesně, od bodu A k bodu Z, se všemi komplikacemi a předpověďmi a i těšením, narazím na kohosi, kdo tohle celé, naprosto nečekaně, s ledovým klidem a bez možnosti jakéhokoli odporu,v bodě A smete ze stolu, takže plánovaná představa se nekoná a předhodí, bůh ví odkud vyhrabané cosi, že nakonec se nikdy nedostanu ke svému pečlivému plánu, ale odjíždím s něčím úplně jiným, s překvapenou euforií z něčeho o čem sem neměla ani tušení, že existuje. :4:
je to jako vyměnit Hennessy Richard za růži stolistou. :4:
25.01.2017 - 17:37 | Filtr
(Rak) dan162 » Freja
No dobrá, tak nebudeme hrabat, jeden takový exemplář se "vyskytl": http://diskuze.najdise.cz/prispevek…
25.01.2017 - 17:38 | Filtr
(Beran) Mk angel
Přiznám se, že jsem nečetl příspěvky ostatních, tak mě prosím omluv, jestli mluvím z cesty ... psal jsem, jak mi to přišlo pod ruku ... uvidíš, jestli ti to něco přinese, nebo ne :)


Dane, zaujalo mě, co jsi, s radostí a elánem, napsal.
Mám k tomu ovšem připomínečku :) ...

Umím si dobře představit, že jsi byl zklamaný.
Nabízím ti úhel pohledu, který si myslí, že tvé zvolení přístupu "pozitivního zpracování emocí" je ve skutečnosti to, čemu jsi se právě snažil vyhnout - nezatvrdnout, neuzavřít se ...


Ono totiž, když človíček o sobě něco ví, pak je pro něj velmi prospěšné, když to dokáže k užitku tvořivě používat ...

Kupříkladu když skončím v emocionální katastrofě, poté co přijdu na očekávánou snídani, která se neuskuteční, protože ostatním členům rodiny je moje TAJNÉ přání přirozeně ukradené, znamená to, že evidentně nejsem schopný zaranžovat naplnění moji potřeby a to z následujícího důvodu ... já totiž o této mé potřebě NEVÍM a nebo nevím, že jsem to já, kdo má MOC se pokusit o její naplnění ... a to všechno možná jen proto, že si neuvědomuji, jak moc je naplnění mých potřeb důležité (což ale mohu vidět na svém aktuálním emocionálním stavu).


Můžu "v tomto případě třeba navždy vstávat zásadně jindy" pokud vím, že to naplní moji potřebu. Ale když ji nemám na paměti, težko ji nějak naplním ... jednoduchá matematika ...
A tak je hloupé démonizovat jakoukoliv cestu za naplněním potřeb, když ve skutečnosti žádnou cestu podstoupit nedokážu, neboť si svou potřebu naplno neuvědomuji. A stejně tak hloupé je naivně adorovat cestu sebesledování a snažení se býti pozitivním člověkem - myslet si, že kladné znaménko těchto slov mi zaručuje správnou cestu ... ve skutečnosti ale stále stojím na místě a zabíjím své emoce (ať už červeným balonkem, nebo žlutým...)

Takže mohu nadále čekat uzavřen ve svých emocích, ať už v depce, nebo v naivní mánii, anebo -

... si naplno uvědomím, jak moc mi chybí blízkost mé rodiny ...


(Duševní klid je něco co přijde, když odejde strach. Strach odejde, když si všimnu, že můj duševní klid nedřímají v rukou druzí lidé ... :79: :68: :74: )
25.01.2017 - 17:45 | Filtr
(Hadoken) Hustokrutě obscénní Morti » dan162
Možná..asi bych neměnila...vaděj mi řeči "nemít zbytečný očekávání, nevytvářet si domněnky"...to k tomu všechno patří...a já to chci...chci mít očekávání, chci se domnívat, chci se těšit a nevim co eště....a beru to i s tim zklamáním a bolestí a nevim čim všim. Nechci mít "duchovně" spořádánej život, chci vědět že žiju a cejtim až na krev. :21:
Na druhou stranu - dost těžko se s tim žije a fakt hodně málokdo to ocení a že by se to někomu nedejbože líbilo vo tom už vůbec nemluvim. :61:
25.01.2017 - 17:46 | Filtr
(Rak) dan162 » Marhon
Oběd udělal dneska synek, jo to je milé.

Očekávání holt někdy je zbytečné si dělat :-)) Ale s tou růží je pak celkem fajn, ne ?
25.01.2017 - 17:47 | Filtr
(Beran) Mk angel » Hustokrutě obscénní Morti
mě se to nedejbože líbí :) :37:
25.01.2017 - 17:49 | Filtr
(Hadoken) Hustokrutě obscénní Morti » Mk angel
To řiká každej...než to zažije live. :61: :61: :61:
25.01.2017 - 17:50 | Filtr
(Lev) Marhon » dan162
no právě. je to super a pocitově to dlouho vydrží. :15:
překvapení, které si vlastně vůbec nevěděl, že chceš. :4:
25.01.2017 - 17:53 | Filtr
(Beran) Mk angel » Hustokrutě obscénní Morti
tak to, že tě potenciálně nesnášním, neboť tě neznám, nekomentuji :)
25.01.2017 - 17:56 | Filtr
(Rak) dan162 » Mk angel
Proč omlouvat, aspoň si to vyslechnu jak to vypadá z druhé strany, dobře míněno, od srdce napsáno :61:

Nějaké nesnídaně nejsou žádná kovbojka, jen mi ráno došlo, jak prvotní deformace v sobě mají sklon vytvářet další a další, bez naděje něco zlepšit a ukázal jsem to na vcelku banální situaci.

Co se mne týká, tak rozum jsem nechal kecat do svých pocitů v dávnější minulosti i v závažnějších situacích, a tehdy jsem byl přesně takto nesnesitelný Rak. Přesně jak píšeš bez uvědomění té nenaplněné emoce. Aktivní přístup takový člověk má, ale plácá se spíš furt na místě - dokud neodstraní ty zdrojové deformace v sobě. Pak už se mi dařilo líp nacházet ty neuvědomělé emoce nebo spíš rozumem zakázané, zabité, to už je současnost.
25.01.2017 - 18:05 | Filtr
(Hadoken) Hustokrutě obscénní Morti » Mk angel
:61: :61: :61:...hlavně, že mě nechceš potencionálně zabít... :61: :61: :61:
25.01.2017 - 18:06 | Filtr
(Rak) dan162 » Hustokrutě obscénní Morti
a pak to nekomentovat :61:
25.01.2017 - 18:07 | Filtr
(Beran) Mk angel » Hustokrutě obscénní Morti
Pravda :) Zatím ne! :17: :29:
25.01.2017 - 18:08 | Filtr
(Lev) Marhon » Hustokrutě obscénní Morti
i na to dojde :2:
on tě ještě nezná, ale až tě pozná...
... ten se bude divit. :21:
25.01.2017 - 18:10 | Filtr
(Beran) Mk angel » Marhon
... jaký to potenciál ve mě začně ožívat, že? :61:
Aktuální postavení planet
Aktuální
postavení planet
ukázat planety »
Lunární kalendář 2024
Lunární kalendář
Luna v PannaPanně
ukázat kalendář »