a neuveď nás v pokušení..


22.12.2017 - 17:50
(Kozoroh) Bosch
a neuveď nás v pokušení..
je část otčenáše která je podle papeže údajně špatně přeložena
dává to logiku protože dokonalý a milující bůh by asi uváděl svoje příznivce v pokušení
otčenáš je vlastně v současném překladu důkaz že né satan, ale samotný bůh je pokušitel a takto se modlily celé generace
a ke komu vlastně tedy doopravdy..?
apropo je vůbec možný vnitřní růst bez konfrontací našich hodnot s vnějším prostředím což hlavně v dnešním světě přináší spoustu pokušení?
není silnější formulace například: "dej ať mám sílu s pokušeními bojovat..?"

Pokušení přitom vnímám jako tendenci překračovat hranice dané nižší přirozenosti tak aby expanzivně přebírala vládu nad osobností. Což vede k obžerství, hypersexualitě..domnívám se že ani bůh nedokáže zajistit "neuvádění" v takováto pokušení aniž by tím zabránil vývoji osobnosti.
Jak to asi myslel autor otčenáše..? Kdo ví?

Řazení:
24.12.2017 - 01:17 | Filtr
(Býk) Petr9
Mě hodně zaujala kniha Odpověď na Jóba od C. G. Junga:
http://www.klubknihomolu.cz/120789/…
===
Základem Jungova spisu je biblický příběh o spravedlivém a bohabojném člověku Jóbovi, který je testován ve své víře a věrnosti Jahvem (tedy Bohem), jenž podlehl Satanovu pokušení (Satan u Jahva zpochybnil Jóbovu víru) a nechává seslat na Jóba různé pohromy, až nebohý Jób skončí chudý, opuštěný a nemocný.

Na příběhu o nespravedlivě trpícím člověku Jung demonstruje, že Jahve se v Bibli neukazuje vždy jako ten milující a dobrotivý vševědoucí. Naopak, ve vztahu k Jóbovi se chová ješitně, vyžaduje absolutní věrnost a chválu na svou osobu, nedodržuje zákony, které sám určil, a nezná nic podobného sebekritice. Vystupuje jako absolutní protimluv, je dobrem i zlem současně.

Když Jób vyčte Jahvovi, že ho zbytečně týrá, je smeten sedmdesáti jedním veršem o tom, jak je jeho Bůh všemohoucí. Díky tomu Jób odkrývá Jahvovu nevědomost a rozporuplnou povahu, čímž se dle Junga dostává na morálně vyšší úroveň, je tedy nad Bohem, svým stvořitelem. Na rozdíl od Jahva má Jób dar sebereflexe. To si uvědomí i Jahve a chce svou nevědomost a vinu odčinit tím, že se stane člověkem. Skrze Krista a jeho smrt odstraní svou vinu na člověku. Proto považuje Jung starozákonní knihu Jób za „mezník na dlouhé cestě vývoje božského dramatu.“
===


není silnější formulace například: "dej ať mám sílu s pokušeními bojovat..?"
===
v některém překladu jsem narazil na "Prosíme, proveď nás pokušením, ale zbav nás od zlého.", což je asi "inspirativnější"...

... ale pořád tam zůstává základní schizma/otázka, k jakému křesťanskému Bohu se člověk vlastně modlí. kdoví :14:
24.12.2017 - 01:27 | Filtr
(Býk) Ase » Petr9
V tej vetečo píšeš: "Prosíme, proveď nás pokušením, ale zbav nás od zlého." mi tam hrozne pasuje I.
"Prosíme, proveď nás pokušením, ale zbav nás I od zlého."

Správne tam má byť "uchráň nás od zlého" ak si dobre vzpomínam, bolo topred rokmi čo som to zisťoval.

Pozerám na wiki, teda pekne ju premazali ohladom otčenáša. Neznabohovia :61:
24.12.2017 - 06:51 | Filtr
(Štír) tronco » Petr9
:30: ... k nepredstavitelnemu :4:
Jsi mi uplne svym psanim pripomnel inscenaci na (Cesky rozhlas, Radiozurnal tusim) Marta Peschek jde do nebe z knihy... mmm... asi ... Tatarske povidky od... ty jo... pamet... poprosime strycka gugla... here.. Karel Steigerwald
. To je k popukani a v podobnem duchu ...
25.12.2017 - 18:36 | Filtr
(Kozoroh) Bosch » Petr9
to je velmi zajímavý náhled junga
ve světle analytické psychologie ale asi i prostého zdravého selského rozumu dostává jahveho působení zcela nový z tradičního pohledu jistě nepřijatelný obraz
zajímavý je pojem dostat se "nad boha"
takovéto termíny se používají i v budhismu kde bůh není považován za největší nejvyšší a neomylnou entitu ve vesmíru
nejspíše jen takovýto způsob myšlení může dát smysluplnou odpověď na hlubší psychologické otázky což znamená radikální překročení (odpoutání od) tradičního


Aktuální postavení planet
Aktuální
postavení planet
ukázat planety »
Lunární kalendář 2024
Lunární kalendář
Luna v BeranBeranu
ukázat kalendář »