Najdise.cz ... najdi a poznej lidi, kteří se narodili ve stejný den jako ty ...
Hranice v psychosomatice - Diskuze a zkušenosti
- Astrologie
online Osobní horoskop (radix) Partnerský horoskop Tranzitní horoskop Psychologická astrologie Online výpočty
solár, direkce, revoluce, kompozit a další ...
Lunární kalendář
- Horoskopy 2024
kalendáře a jiné Znamení zvěrokruhu Partnerský horoskop Ascendent a Descendent Horoskopy na rok 2024
Čínský, Keltský, Výklad karet, Léčivé kameny, a další ... Kalendáře na rok 2024
Čínský horoskop 2024
- Slavné osobnosti
astro databáze - Narozeniny
jména, svátky - Numerologie
online - Poznej
znamení - Galerie
uživatelů - Diskuzní
fórum
Hranice v psychosomatice
03.07.2015 - 01:10
Bosch
Hranice v psychosomatice
Psychosomatika jako pojem má svůj původ ve starověké řečtině a to z dvou slov „psyché“ – duše a „soma“ – tělo. Její úlohou je zkoumat vztahy mezi těmito dvěma slovy a to hlavně z vlivu psychických funkcí a pochodů na organizmus. V širším slova smyslu jde o komplexní pohled na člověka a jeho zdraví.Dokumentární film Hranice v psychosomatice, režiséra Miloslava Nováka, který byl oceněn jako Nejlepší český film v oblasti přírodních věd na 45. ročníku mezinárodního filmového festivalu Academia film Olomouc, je provokativní sondou do uznávaného medicínského oboru s bohatou historií, leč nejistou budoucností.Rozhodně stojí za vidění. Film, který se věnuje odvěkému problému – co je to vlastně nemoc – a jeho moderní podobě: jestli léčit jen tělo, nebo také duši.Je to velmi zvláštní že toto rozhraní tělo/psychika je dneska na okraji zájmu lékařů. Proč tomu tak je? Myslím si že psychosomatika je obor budoucnosti pokud budeme chtít opravdu navázat kontakt sami se sebou a propojit ten chybějící článek mezi fyzickým a duševním. Pokud budeme chtít léčit člověka celého a nejen jeho tělo což se zjevně vymyká chemickým možnostem.Myslíte si že existuje nějaká jiná reálná cesta léčby? Psychosomatická léčba je popelkou, okrajovým oborem. Zřejmě chybí společenský zájem, tedy i ekonomický. A kde jsou vlastně její hranice? Tělo, psychika, a co je dál? Ukáže se to když se člověk stane celým? A jsme vlastně celí i když se cítíme somaticky zdrávi? Ten začátek filmu je děsný ale pak už popisuje současný status quo. Nerozvíjí možnosti, spíše ukazuje tristní vakuum ve kterém se nalézáme.http://ulozto.cz/xE2Ytd7/…
07.07.2015 - 01:30
| Filtr
Bosch
» Freja
Velmi zajímavé čtení..
Hippokrates vnímal člověka vcelku, dokonce ve vztahu k prostředí. Teprve Galenos, pod Platonovým vlivem, ho rozdělil na tělo a duši. Nabádal sice své žáky, aby dbali o obojí, ale to se časem zvrtlo, když se duše monopolně ujala církev.
Lékař jako opravář
Postgalileovské období je obdobím vzniku věd. Také medicíny, která si od těch dob říká vědecká. Smůla byla, že objekt střední velikosti, jenž byl předmětem jejího zájmu, byl obdařen nesmrtelnou duší, kterou církev nemínila pustit ze své správy. A tenkrát se ještě vesele upalovalo.
Medcínské vědě doporučil tedy filosof a matematik René Descartes, aby pojala člověka jako rozumný stroj. To byl tehdy terminus technicus, asi jako dnes je „virtuální realita“ – taky nikdo přesně neví, co všechno tam patří.
Nemoc pak Descartes definoval jako poruchu provozu rozumného stroje a doktora jako člověka, který tuto poruchu umí diagnostikovat a dle svých možností s ní něco dělat.
Duše s emocemi tak ostrouhala a zůstala stranou bádání vědecké medicíny, která vědecky bádá o tom, co ji zajímá, a ne o tom, co existuje.
Lékař nikdy nenahradí kněze, ale může začít nahlížet na emoce jako na reálné řídící systémy.
Člověk není rozumný stroj!
Dnes medicínský komplex zajímají hlavně prachy. Léčit nemoci pilulemi a pomocí technologie je výnosnější než léčit nemocné.
Psychosomatická medicína - neboli bio-psycho-sociální přístup - žádá, aby při studiu i praktických postupech týkajících se zdraví a nemoci byly vedle faktorů biologických zvažovány také faktory psychologické a sociální.
Lékař nikdy nenahradí kněze, jak se mylně domnívali ideologové Velké francouzské revoluce, ale může začít přihlížet k zásadním psychickým potřebám a vlivům, může začít nahlížet na emoce jako na reálné řídící systémy, ne jako na dva koně (Platón) nebo efemérního motýlka.
Radkin Honzák, Psychiatr, Ambulantní psychiatr IKEM a REMEDIS, sekundární lékař Psychiatrické léčebny Bohnice, asistent ÚVL 1.LF UK.
http://psychologie.cz/pojdte-si-pov…
Hippokrates vnímal člověka vcelku, dokonce ve vztahu k prostředí. Teprve Galenos, pod Platonovým vlivem, ho rozdělil na tělo a duši. Nabádal sice své žáky, aby dbali o obojí, ale to se časem zvrtlo, když se duše monopolně ujala církev.
Lékař jako opravář
Postgalileovské období je obdobím vzniku věd. Také medicíny, která si od těch dob říká vědecká. Smůla byla, že objekt střední velikosti, jenž byl předmětem jejího zájmu, byl obdařen nesmrtelnou duší, kterou církev nemínila pustit ze své správy. A tenkrát se ještě vesele upalovalo.
Medcínské vědě doporučil tedy filosof a matematik René Descartes, aby pojala člověka jako rozumný stroj. To byl tehdy terminus technicus, asi jako dnes je „virtuální realita“ – taky nikdo přesně neví, co všechno tam patří.
Nemoc pak Descartes definoval jako poruchu provozu rozumného stroje a doktora jako člověka, který tuto poruchu umí diagnostikovat a dle svých možností s ní něco dělat.
Duše s emocemi tak ostrouhala a zůstala stranou bádání vědecké medicíny, která vědecky bádá o tom, co ji zajímá, a ne o tom, co existuje.
Lékař nikdy nenahradí kněze, ale může začít nahlížet na emoce jako na reálné řídící systémy.
Člověk není rozumný stroj!
Dnes medicínský komplex zajímají hlavně prachy. Léčit nemoci pilulemi a pomocí technologie je výnosnější než léčit nemocné.
Psychosomatická medicína - neboli bio-psycho-sociální přístup - žádá, aby při studiu i praktických postupech týkajících se zdraví a nemoci byly vedle faktorů biologických zvažovány také faktory psychologické a sociální.
Lékař nikdy nenahradí kněze, jak se mylně domnívali ideologové Velké francouzské revoluce, ale může začít přihlížet k zásadním psychickým potřebám a vlivům, může začít nahlížet na emoce jako na reálné řídící systémy, ne jako na dva koně (Platón) nebo efemérního motýlka.
Radkin Honzák, Psychiatr, Ambulantní psychiatr IKEM a REMEDIS, sekundární lékař Psychiatrické léčebny Bohnice, asistent ÚVL 1.LF UK.
http://psychologie.cz/pojdte-si-pov…
© 2007-2024 Najdise.cz