PetV (* 11.5.1978)
Muž
Podle mě to je tak, že negativní akce ale i podobná reakce na podrážděnou akci vycházejí z pocitu méněcennosti (který si neuvědomujeme) a mají za cíl si zvýšit sebevědomí/sebehodnotu na úkor druhého.
Tudíž že když podobně zareaguje i dotčený "cíl", tak i on se cítí méněcenný, není to tím, že by nebyl vůbec negativistický a jen neosobně odrážel tu negaci toho prvního.
Podle mě se tím roztočí emoční kolotoč negativní akce - reakce, který se většinou jen stupňuje a k nějakému uvědomění si takového "sdělení" o sobě skrze druhé nedojde. Protože ten první si svou negaci odraženou druhým vysvětlí jako útok na sebe, automaticky odpoví ještě silnější negací a bude věřit, že je oprávněná, nezamyslí se nad tím, je to takový obranný mechanismus.
Když tak člověk reaguje, je to proto, že mu chybí odstup od situace, tudíž se z ní ani nepoučí, nemůže ji vyhodnotit. Leda až po čase.
Prý zenoví mistři takhle záměrně negativně vytáčeli své žáky, hráli to, aby jim pomohli si to uvědomit.
Mně se líbil návod, jak to utnout v zárodku, popsaný v Celestínském proroctví.
Jestliže jsme bdělí a dokážeme si ten náběh vlastní negativní reakce na něčí negativní akci uvědomit dřív, než automaticky zareagujeme, a naopak zareagovat přátelsky, ale asertivně dát najevo, že to jednání je nevhodné, usmát se, třeba se zeptat, proč nás k tomu nutí, chápavě podotknout, že toho má dotyčný moc, je přetížený, hlavně nezareagovat nepřátelsky, jak ten první podvědomě očekává.
Tím ho znejistíme, on už dál nebude reagovat nepřátelsky, protože zjistí, že není v ohrožení (jeho sebehodnota) a bude přístupnější tomu uvědomění a změně postoje.
Konkrétně se to tam popisuje v situacích s vojáky a policisty, kteří pronásledují hlavní hrdiny.
No snad jsem to vyjádřil aspoň trochu srozumitelně
