Najdise.cz (Systémová zpráva)
Příspěvek je od uživatele
., který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
===
Tak to tu mám. Asi vyhraju neexistující soutěž o nejdelší komentář na Najdise

Podávám to formou příběhu. Pohádky. Určitě je tam spousta chyb gramatických i logických, ale jsem amatér a dál to (zatím) neřeším
_____________________________________________
Zápisky hvězdného cestovatele XVII
Nad obzor vychází dva sluneční kotouče. Dnes už se ví, které ze sluncí je to skutečné. Obě jsou však krásná a pohled na ně, to je pohled jako pro bohy.
Probouzím se. Opět jinde. Svěží vzduch s jemnou vůní lesa a travin mi jako by s každým nádechem a výdechem očišťoval plíce. Tráva mi láskyplně objímá má bosá chodidla, asi se tak jen ujišťuje, že je mi tu dobře. Je to snad ráj? Je tu snad vše jen ztělesněním zdraví a blahobytu?
Široko daleko nevidím ani živáčka. Jen šumění listí stromů, které hrdě stály jako mohutní bodyguardi tohoto křehkého ekosystému, o impozantních horách v dálce nemluvě. Zurčení potůčků i větších vodních toků, chvějící se stébla trávy, pískání větru… Vše tu tepe životem, ale přesto nikde nikdo. Ani zpěv ptáků neslyším.
A přece jsem objevila něco zvláštního, co mě upoutalo. Uprostřed jedné louky stojí mohutná stavba.
Přicházím blíž a vidím, že jde o obrovské dřevěné dveře zasazené v kamenném oblouku. Dveře, jež nikam nevedou, jen tak uprostřed krajiny, která je jinak nedotčená…? Prohlížím si oblouk lépe. Kolem dokola jsou nějaké symboly podobné runám. Úplně nahoře jsou vyobrazeni okřídlení lvi – je jich tam asi kolem dvaceti, ale jeden z nich s šesti křídly, umístěný uprostřed, je nejpatrnější. Vše bylo zpracováno i s runami jako jeden krásný, detailní reliéf. Dýchlo na mě z toho cosi mystického, možná bych řekla i mimozemského.
Otevírám dveře za studenou, kovovou kliku, a vstupuji do neznámého. Na chvíli mě oslepuje světlo… ale pak jsem to spatřila. Objevila jsem se na úplně tom samém místě, ve stejné krajině, ale tahle byla plná bytostí, lidí i zvířat. Vše bylo jiné a přesto stejné. Dětský smích, štěkot psů, zpěv ptactva, intenzivnější sluneční záře a teplý letní vzduch, který voněl čímsi nasládlým, pro mě neznámým. Kolem dokola stály v trávě větší i menší budovy podobné chýším, z nichž každá vypadala docela jinak. Všechny byly z přírodních materiálů a stavěné zvláštně dokulata, ale každá mě oslovila a vábila něčím jiným, specifickým. Jako by tu žilo pohromadě několik rozličných kultur, ale všechny tvořily jeden kompatibilní celek, které spojuje tolerance a harmonie.
Nejvíc ve mně hrklo ve chvíli, kdy jsem si uvědomila, jak tito lidé vypadají. Velmi obtížně jsem očima hledala někoho, kdo by mi byl podobný. Ve skutečnosti tyto bytosti sice měli podobu humanoidní, jenže většina z nich neměla hlavu lidskou, ale zvířecí. Tahle podivuhodná osada byla tvořena převážně bytostmi s hlavou velkých koček, a jejich šelmovitý vzhled mě trochu zneklidňoval. Občas se vynořila postava s hlavou lidskou, ale nevypadalo to, že by se od ostatních kromě vzhledu nějak odlišovala. To mě trochu upokojilo, i přesto, že rysy takového člověka těm mým stejně nebyly zrovna podobné. Někteří více šelmovití měli i ocasy a tělo značně pokryté srstí, místo nehtů drápy. Všichni ale chodili elegantně po dvou a jejich chování se nelišilo. Vypadali usměvaví a mírumilovní.
Jejich šaty byly tvořeny z jakési jemné látky, převládaly světlé barvy, sem tam se ale vynořil i někdo, kdo měl oděv hodně tmavý, modrý až do černa. Taková osoba byla celkově jiná, než ostatní – pohybovala se pomalu a rozvážně, často se zdobenou holí v ruce, měla spoustu rozličných náhrdelníků a talismanů, u pasu váčky plné neznámých předmětů. Možná se jednalo o místní šamany.
Jedním z častých jevů, na které by mi asi chvíli trvalo si zvyknout, byly místní dětské hry. Jen obtížně jsem to dokázala sledovat. Vypadalo to, jako by děti v dlaních nějakým způsobem utvořili barevné energetické koule, které vyhazovaly do vzduchu, kde se následně odehrál malý „ohňostroj“. Nebyla to nějak hlučná podívaná, ale barvy byly hodně intenzivní a nečekané, a můj zrak je nestíhal zpracovávat, takže mě po chvilce rozbolela hlava. Proto jsem se od dětí musela brzy vzdálit.
Strávila jsem v této osadě spoustu dní, a za tu dobu jsem se naučila spoustu různých věcí. Zkusím aspoň shrnout pár z nich, které mě zde dost zaujaly. Nutno podotknout, že v každé osadě funguje dost věcí jinak, ale základním rysem je vždy tolerance a mírumilovnost ke všemu, co na tomto světě existuje.
Nikdo společenství nevede, ale naslouchá se těm „nejintuitivnějším“, což bývají většinou koloniální šamani (šaman je asi to nejbližší označení, co jsem pro to našla). Intuice je ale rozvinutá u všech, a vyslechnutí jsou všichni, kdo chtějí něco říct. Nikdo nemá větší nebo menší hodnotu než jiný.
Typické je rozhodně absolutní sžití s přírodou. Většinou jedí to, co jim příroda dá, ale neřekla bych s jistotou, že jsou místní striktní vegani. Některá zvířata tu jsou chována a jsou považována za vlastnictví všech v kolonii. Vlastnit zvířata tu však znamená také respektovat je jako inteligentní bytosti. A vůbec význam slova „vlastnit“ je zde velmi zvláštní. Trvalo mi dlouho, než jsem pochopila, co ten pojem pro ně znamená. Používají ho poměrně hojně, dokáží říct třeba, že „vlastním tyhle děti“ nebo „vlastním svého partnera“, ale až po delší době jsem pochopila, že slovo „vlastnit“ zde nabývá spíš smyslu „být obdarován“. Tedy v překladu neříkají „vlastním své děti“, ale „byl jsem obdarován svými dětmi“. Prakticky vůbec nepoužívají slova „moje“ nebo „tvoje“, což mi dost zásadně nabouralo můj způsob myšlení.
Ohledně zdraví – nemocní tito lidé mohou být, ale vše je léčeno přírodně a z hlediska psychosomatiky, vážnější nemoci typu rakovina apod. zde prakticky neexistují – ale jsou v lidském povědomí – v podstatě to vypadá, že tato civilizace si vážnými chorobami v minulosti prošla, ale objevil se způsob, jak jim úspěšně předcházet.
Nejsou tu tedy vůbec klasičtí doktoři, jak je známe, ale „šamani“, kteří s uzdravením pomáhají – ano, každý se musí prý uzdravit sám, nikdo jiný to za něj neudělá – kladou obrovský důraz na introspekci. Jsou obeznámeni s různými druhy psychoterapií, z nichž většinu jsem nepochopila, ale postřehla jsem, že vše staví na základě empatie k druhým, na základě jakéhosi vcítění, díky čemuž lze odkrýt příčinu daného problému.
Tipuji, že využívají většinu své mozkové kapacity. Vidí různé věci, hrají si s viditelnou energií, komunikují s předky. Výjimeční jedinci dokáží využít potenciál celého mozku, ale ty málokdo vídá. Takoví většinou žijí dost času odloučeni od kolonie jako poustevníci.
Jejich vnímání smrti je už pro nás pochopitelnější věc. Jejich víra a vědomosti jsou v podstatě ve všech oblastech založeny na principu jakýchsi přírodních zákonů, na neustálých obměnách života, které přichází v podobě jako tzv. „ha’aluki ai-ina“, po našem by se to dalo vyjádřit jako útvar podobný cyklu nebo spirále, ale přesný útvar „ha’aluki ai-ina“, který znají oni a vidí ho, je pro mne bohužel nepředstavitelný a proto nepopsatelný. Smrt je tedy pro ně také cyklus, který se dá poměrně hezky připodobnit k našemu vnímání reinkarnace. Velmi si zakládají na rituálech, a jejich pohřbívání mrtvých je různé v závislosti na přání zesnulého. Pohřeb tu není nikdy událostí typicky nešťastnou, ačkoliv smutek a pláč těmto bytostem není vůbec cizí.
Tím se dostávám k jejich vnímání emocí: Dávají průchod všem emocím, protože si uvědomují, že emoce k lidem patří, stejně jako ego, o které se pravidelně starají a hlídají ho, aby neubližovali sobě nebo jiným. V tomto světě se bytosti s egem rodí, stejně jako my, a moc dobře si uvědomují, o jak nebezpečný nástroj se může jednat, pokud ho nepochopí správně.
Na to navážu k oblasti jejich vzdělávání, kde se mmj. učí právě i techniky „zvládání ega“. Vzdělávací systém, který zde funguje, je teprve něco zajímavého. Předně se klade důraz jen a pouze na schopnosti jednotlivců, na nalezení specifického talentu a jeho rozvíjení. Existují komunity podobné našim školám, dokonce je pro tyto účely i vyhrazená speciální budova „dětem“, ale zapomeňte na přeplněné třídy a několikahodinové sezení na místě.
„Školní“ budova je poměrně malá stavba, kde se nachází pomůcky ke vzdělávání - a není jich mnoho. Drtivá většina informací se předává ústně, a není zde tedy důvod pro knihy. Hojně se však používají například dalekohledy pro sledování nočního nebe a mapy. Mapy hvězd, mapy planety, mapy uspořádání vesmíru. Některé mapy skutečně jsou v klasickém 2D zpracování, ale např. mapa uspořádání vesmíru je podobný jakémusi několikarozměrnému holografickému objektu uprostřed jedné z místností, který nejsem schopná popsat ani pochopit. Už samotná místnost byla opravdu zvláštní. Nechápu, jak se mohla tak obrovská místnost vejít do tak malé budovy, ale zde mi už máloco dává smysl. Můžu říct jen to, že to bylo to nejkrásnější umělecké dílo, jaké jsem kdy viděla. A to jsem se svým mozkem opravdu nedokázala vidět vše. Objekt se dal libovolně natáčet, přibližovat a oddalovat, a to vše jen silou vůle. Strávila jsem tam několik dní, a stále jsem neměla dost. Uvědomila jsem si, jak velká závislost by u mě brzy vznikla, kdyby mě ostatní včas nezarazili a nevysvětlili mi, že bych měla být opatrná. A to jsem opravdu zdaleka nebyla schopná vidět svýma očima vše, co jiní.
Jak jsem ale brzy pochopila, krása vesmíru je utvořená pro každý zrak. Vesmír si najde způsob. Každý ho vidí jinak, ale pocity ohromení a nádhery mě s těmito lidmi – tolik odlišnými ode mě - hluboce spojovaly.
Každý se tedy učí převážně venku v přírodě, kde tito lidé mimochodem tráví prakticky celý den. Děti se učí hrát si mezi sebou, učí se kolektivním činnostem a pracím, které vykonávají dospělí. Učí se meditačním technikám, přesunům vědomí na různá místa, zdokonalují se v telepatii, učí se o vesmíru, vypráví si legendy o jeho stvoření. Učí se pečovat o svou mysl, ale i o tělo (a tělo pro ně není zdaleka jen fyzický nástroj), učí se pokoře.
Vzdělávání tohoto typu začíná asi ve dvou až třech letech a končí zhruba desátým rokem života u dívek a dvanáctým rokem u chlapců. Není to však pevně daný čas, jak jsem psala, přistupuje se zde k dětem jako k jednotlivcům, z nichž každý potřebuje svůj čas a prostor, své vlastní tempo.
Konec studia je završen jakýmsi rituálem proměny, který se u chlapců a dívek trošku liší.
--> Rituál přerodu chlapce v muže – jedná se například o absolvování velkého pochodu přes jiné osady, naučí se hospodařit, přežít a orientovat se sám v přírodě. Klade se důraz na samostatnost, ale zároveň i na spolupráci s ostatními a na celkovou „mužskou moudrost“.
--> Rituál přerodu dívky v ženu – Rozvíjení „ženské moudrosti“, v podstatě se jedná o jemnější variantu mužského rituálu. Není kladen takový důraz na fyzickou zdatnost.
Oba rituály trvají něco málo přes měsíc a mají stanovený program na každý den. Není však pevně dáno, že by se muž musel účastnit jen mužských aktivit a žena pouze ženských – každý si vybírá dle svých preferencí, ale několik povinných aktivit ryze pro své „pohlaví“ mají.
Další vzdělávání probíhá plně v kompetenci jednotlivce. Může se zabývat čímkoliv, jakkoliv. Existují zde přednášky nebo několikadenní výpravy, které se mohou během své „puberty“ účastnit. Jedinec může absolvovat sólové cesty do jiných osad, aby se naučil něčemu novému, případně se tam rovnou přestěhovat.
Sexualita není žádné tabu, naopak se o ní začíná mluvit a učit se velice brzy. Povědomí se rozšiřuje později volitelnými „přednáškami“. Vzhledem k vývojovému stupni této společnosti je asi jasné, že sex zde není brán jako pouhá fyzická aktivita nebo nástroj k rozmnožování. Zde je to posvátná, ale známá věc, jejíž učení je pro některé celoživotní naplňující záležitostí.
Co se týče původu těchto bytostí, pochopila jsem, že znají pouze jakési „legendy“, o kterých tvrdí, že jsou natolik jasné a pravdivé, že nepotřebují znát víc. Nevypadá to, že by to pro ně bylo nějak důležité, ale povědomí o tom zde má každý a každý vnímá tyto legendy jako vzácné a posvátné. Z toho, co jsem pochopila: Těm se zvířecí hlavou se říká „Potomci bohů“, a těm s hlavou lidskou (tedy stejnou, jakou mám já), se říká „Matky a Otcové“. Předpokládám, že matka a otec zde bude vyjádřením původních obyvatelů planety, jelikož jsem pochopila, že ti se zvířecí hlavou přišli odkudsi z vesmíru, a postupně se tu všichni začali křížit mezi sebou jako zcela kompatibilní humanoidní bytosti. Vlivem příchodu těch „z hvězd“ se původní obyvatelé začali díky křížení geneticky upravovat a „opravovat“, díky čemuž za tisíce a tisíce let došlo díky evoluci k postupné přeměně lidstva ke zdraví a blahobytu, a tedy k funkční společnosti.
Dostala se ke mně zmínka o někom, kdo celou tuto „vesmírnou misi“ zorganizoval v rámci zachránění obyvatel a této planety. Prý jde o bytost, která stále žije a pohybuje se na této planetě, navštěvuje všechny osady a rozdává „věčný život“. Nemyslím si, že by se jednalo o něco doslovného, tedy věčný život v rámci tohoto světa, v jednom těle. Bude to asi něco víc, ale co, na to jsem zatím nepřišla. Pojem nebe a peklo tu nikdo nezná. Vím jen to, že je tou bytostí někdo, kdo je „podobný všem, ale zároveň není jako my“, někdo, kdo „drží všechno pohromadě, protože vše vlastní a všichni vlastní jeho“ (jak je zde vnímán pojem vlastnit jsem popsala nahoře), někdo, kdo je „nejblíže všemu a zároveň všemu nejdál, protože vidí odevšad všechny věci“ a tedy „si je jist, jak vše bylo, je a bude“.
Tipuji nějakého nejmoudřejšího šamana. Na víc se má unavená mysl již nezmůže.
_____________________________________________