Najdise.cz ... najdi a poznej lidi, kteří se narodili ve stejný den jako ty ...
Diskuze, Diskuzní fórum
- Astrologie
online Osobní horoskop (radix) Partnerský horoskop Tranzitní horoskop Psychologická astrologie Online výpočty
solár, direkce, revoluce, kompozit a další ...
Lunární kalendář
- Horoskopy 2024
kalendáře a jiné Znamení zvěrokruhu Partnerský horoskop Ascendent a Descendent Horoskopy na rok 2024
Čínský, Keltský, Výklad karet, Léčivé kameny, a další ... Kalendáře na rok 2024
Čínský horoskop 2024
- Slavné osobnosti
astro databáze - Narozeniny
jména, svátky - Numerologie
online - Poznej
znamení - Galerie
uživatelů - Diskuzní
fórum
Hlavní strana >
Diskuzní fórum > Poslední příspěvky v diskuzích
Crumb - Poslední příspěvky (Archiv)
26.01.2017 - 18:00
Ostatní: vegetariani ziju dlhsie
Celá diskuze: od začátku | nejnovější příspěvky »
23.01.2017 - 00:54
Ostatní: USA System break out
Celá diskuze: od začátku | nejnovější příspěvky »
22.01.2017 - 23:32
Ostatní: USA System break out
Celá diskuze: od začátku | nejnovější příspěvky »
22.01.2017 - 18:00
Ostatní: USA System break out
Celá diskuze: od začátku | nejnovější příspěvky »
21.10.2016 - 23:08
Celá diskuze: od začátku | nejnovější příspěvky »
15.09.2016 - 14:03
Ostatní: Drastické obrázky
Kouření jistě není zdraví prospěšná věc. Buzerování a strašení kuřáků ovšem také není nic pěkného. Navíc se to míjí účinkem. Žádné drastické obrázky neodradí pravověrného kuřáka od jeho vášně. Přesune jednoduše cigarety z krabičky třeba do tabatěrky, aby se nemusel dívat na drastické obrázky, a bude kouřit dál. Takže výrobci tabatěrek si asi budou mnou ruce (dokud se nenařídí lepit drastické obrázky i na tabatěrky).
Drastické obrázky na obalech cigaret mohou být i zdraví škodlivé. Jenom zvýší už tak dost vysokou stresovou zátěž kuřáků. Stres, vyvolaný pohledem na nechutné obrázky, budou nejspíš kuřáci zahánět větším množství vykouřených cigaret. Jediní, komu to nakonec prospěje, budou asi obchodníci a politici, tabákový průmysl a státní pokladna, tedy přesněji pokladna naší politické reprezentace.
Zmíněné drastické obrázky mohou nejen zvýšit spotřebu cigaret, ale i počty nemocných. Drastickými obrázky vystresovaní kuřáci se mohou zvýšenou spotřebou cigaret rychleji dopracovat k pohromám zobrazeným na obalech. Tyto obrázky se mohou také ukládat do podvědomí, odkud je mohou podvědomé síly po čase zrealizovat, a to i u nekuřáků. Umisťování drastických obrázků na obalech cigaret by se tedy dalo kvalifikovat jako nekalá obchodní praktika, jako nebezpečné vyhrožování a také jako obecné ohrožování.
Možná se brzy dočkáme takových obrázků i na obalech hamburgerů, na lahvích s alkoholem apod. "Hodily" by se na spoustu věcí, které konzumujeme, a dokonce i na řadu věcí, které nekonzumujeme.
Celá diskuze: od začátku | nejnovější příspěvky »
15.09.2016 - 18:04
Ostatní: Drastické obrázky
Celá diskuze: od začátku | nejnovější příspěvky »
14.09.2016 - 18:38
Ostatní: Profily bez fotek na seznamce.
Celá diskuze: od začátku | nejnovější příspěvky »
13.09.2016 - 20:53
Ostatní: Otevřený dopis páteru Halíkovi
Celá diskuze: od začátku | nejnovější příspěvky »
13.09.2016 - 11:08
Ostatní: Otevřený dopis páteru Halíkovi
Celá diskuze: od začátku | nejnovější příspěvky »
13.09.2016 - 17:01
Ostatní: Profily bez fotek na seznamce.
Celá diskuze: od začátku | nejnovější příspěvky »
13.09.2016 - 12:45
Ostatní: Profily bez fotek na seznamce.
Celá diskuze: od začátku | nejnovější příspěvky »
12.09.2016 - 19:59
Ostatní: Otevřený dopis páteru Halíkovi
Celá diskuze: od začátku | nejnovější příspěvky »
12.09.2016 - 18:59
Ostatní: Otevřený dopis páteru Halíkovi
Židovské zákony byly inspirovány zákony a zvyklostmi Kenaanců (obyvatel dnešní Palestiny), Egypťanů atd., především pak zákony Asýrie a Chaldeje, např. známým Chammurabiho kodexem. Zákony Asýrie a Chaldeje byly vesměs velmi kruté, platila v nich zásada "oko za oko, zub za zub". Najdeme v nich tresty ukamenování, kruté tresty smrti pro homosexuály a čarodějnice atd., které najdeme také v bibli. Hebrejsky se tyto zákony nazývají "halacha" ("cesta", resp. "jít cestou"). Arabský překlad slova "halacha" zní "šaríja". V době, kdy Mohamed ještě sympatizoval s židy, s "vlastníky Písma", převzal do svého učení i židovské zákony a tresty, např. kamenování. Starozákonní desatero bylo samozřejmě určenou pouze Izraelitům ("bližním"). Celý Starý zákon byl vlastně od počátku interní záležitostí Izraelitů. Nebyl určen jiným národům a na jeho podobě se od určité doby nesměla změnit ani čárka, což platí dodnes.
Pokud jde o Sumery, tak šlo o obyvatele jižní Mezopotámie neznámé etnické příslušnosti. Sumerové jsou považováni za tvůrce jedné z nejstarších civilizací světa. Počátky této civilizace v Mezopotámii se kladou až do roku 4000 př. n. l. Civilizace Sumerů zahrnovala oblast v jižní části Mezopotámie (mezi řekami Eufrat a Tigris, mezi dnešním Bagdádem a Perským zálivem). Sumerové hovořili sumerštinou, což je jazyk, který se zatím nepodařilo přiřadit k nějaké ze známých jazykových rodin. Sumerové osídlovali Mezopotámii z jihu od moře, což hovoří pro teorii o jejich příchodu po moři. Protože existují určité souvislosti mezi sumerštinou a indoevropskými jazyky, má se za to, že tzv. Protosumerové mohli připlout z oblasti povodí řeky Indu.
A pokud jde o ty náboženské války, tak ty vedly asi všechny národy světa. Hojně se také praktikovalo přinášení lidských obětí božstvům úrody a vegetace. Aztékové ovšem v těchto "disciplínách" nejspíš všechny ostatní národy překonali.
Celá diskuze: od začátku | nejnovější příspěvky »
11.09.2016 - 22:49
Ostatní: Otevřený dopis páteru Halíkovi
Celá diskuze: od začátku | nejnovější příspěvky »
10.09.2016 - 21:35
Ostatní: Otevřený dopis páteru Halíkovi
Celá diskuze: od začátku | nejnovější příspěvky »
10.09.2016 - 19:43
Ostatní: Otevřený dopis páteru Halíkovi
Celá diskuze: od začátku | nejnovější příspěvky »
08.09.2016 - 23:10
Ostatní: Otevřený dopis páteru Halíkovi
Tzv. "abrahámovská náboženství", tedy judaismus, křesťanství a islám, jsou založena na starozákonní postavě patriarchy Abraháma. Podle Starého zákona žil Abrahám ve staré sumerské metropoli Ur, která byla proslulá kultem měsíčního boha Nannara-Sína. Známý tu byl také bůh El, uvedený v seznamu bohů z Uru. Vlastní jméno (proprium) El vzniklo z obecného označení (apelativa) "ilu", což akkadsky znamená "bůh". Abrahám v Uru uctíval zřejmě měsíčního boha Nannara-Sína. Napovídá tomu jeho původní jméno Abram, odvozené z babylónského "Abi-ramú" ve významu "Otec velebný", kterým byl podle některých badatelů míněn bůh Měsíce.
Protože babylónský král Chammurabi začal vnucovat pokořeným národům boha Marduka, městského boha Babylónu, kterého začal vyvyšovat nad všechny mezopotamské bohy, emigroval Abrahámův otec Táre se svou rodinou z Uru na sever, do 500 kilometrů vzdáleného města Charrán, které bylo dalším významným střediskem kultu měsíčního boha Sína. I tam však docházelo k náboženským půtkám. Proto Abrahám přesídlil do Kenaánu (dnešní Palestiny).
Také v Syropalestině byla uctívána celá řada božstev, mezi nimi i bůh El, obdoba mezopotamského Ela, který platil v Palestině za otce bohů. Ela začali v Palestině uctívat i staří Židé. Ve starších vrstvách Starého zákona je proto "Bůh" označován v originálním textu jako "El". Židé tehdy uctívali i jiná mezopotamská a syropalestinská božstva. Praktikovali polyteismus (mnohobožství), což se ve Starém zákoně odráží také v označení Hospodina výrazem Elohim ("Bohové"), množným číslem od slova "el". Po sestoupení do Egypta se Židé seznámili s egyptskými božstvy, která také uctívali, např. boha Apise, který je zmiňován ve Starém zákoně jako "zlaté tele".
Egyptským Izraelitou byl také Mojžíš, který uprchl, před trestem za zabití Egypťana, do pouště, přesněji do oblasti ležící na východ od Akabského zálivu, kterou obývali Madianité. Madianité, kteří se pokládali za potomky Abrahámova syna Madiana, vyznávali boha války jménem Jahve, který se patrně vyvinul z měsíčního boha Jahua. Mojžíš se stal vyznavačem tohoto boha a začal šířit "jahvismus", a to i násilím, mezi egyptskými Izraelity, které posléze vyvedl z Egypta na cestu do Palestiny.
V Palestině Izraelité uctívali další božstva, např. boha úrody Baala, bohyni lásky Astarté (Aštarot) atd. V oněch dobách se ještě nejednalo o monoteismus v dnešním pojetí. Praktikoval se tzv. henoteismus, víra v kmenového boha. Uznávala se sice existence mnoha bohů, ale kmenový bůh byl hlavní, byl to ochranný bůh kmene, národa. Tento ochranný bůh byl vyvyšován nad kmenové bohy jiných národů, zápolil s nimi atd. Ještě judští a izraelští králové vyznávali vedle Jahva i jiné bohy, za časů krále Šalamouna se v jeruzalémském chrámě uctíval vedle Jahva např. bůh vegetace Tammuz, sluneční bůh, had Nechuštán atd.
V boji židovských kněží různých kultů o hegemonii zvítězili nakonec "jahvisté". Ve Starém zákoně bylo označení El nahrazováno jménem Jahve atd. (na některých místech si však redaktoři bible nepočínali dost svědomitě, takže v některých vrstvách se označení El a Elohim zachovala). Jahve se stal univerzálním bohem všech Židů, avšak nikoli univerzálním bohem všech lidí.
Teprve křesťanství, které bylo původně pouze jednou z judaistických sekt, rozšířilo sféru vlivu biblického Hospodina (Jahva) na celé lidstvo. Jahve se stal univerzálním bohem všech lidí. Ostatní božstva byla označena za neexistující. Křesťanství se ovšem paradoxně vrátilo svým způsobem k polyteismu, protože prohlásilo Ježíše za boha, v křesťanství se objevila svatá trojice - Otec, Syn a Duch svatý -, k nimž se ještě připojila Panna Maria a celý zástup svatých. Židé ovšem pokládali zbožštění Ježíše za rouhání.
Podle některých teorií byl Ježíš silně ovlivněn gnosí, vlivným učením starověku, které prosazovalo nenásilí. Nenásilí je jedním ze sympatických rysů křesťanství, i když nebylo nikdy důsledně dodržováno. Podle gnose bylo smyslem života osvobození duše ze zajetí hmoty a její návrat do duchovního světa. V tom bránil lidským duším židovský Hospodin, který byl v očích gnostiků pouhým zlovolným nižším bohem, tvůrcem hmotného vězení, tohoto světa. Není divu, že gnostikové, kteří často tvořili jakousi duchovní elitu prvních křesťanských obcí, byli později z křesťanství, které se stalo politickým nástrojem, vyloučeni a krutě pronásledováni.
Z židovství čerpal také Mohamed. Možná proto, že Arabové odvozovali svůj původ od Abrahámova syna Izmaela. Když však začal Mohamed v Mekce kázat své názory, tak se mu tamní obyvatelé vysmáli, protože nepřišel s ničím novým. V předislámské době byla totiž Mekce svobodně vyznávána snad všechna náboženství tehdejšího světa, takže bylo obtížné přijít s něčím originálním. V Mekce stávaly také sochy 360 arabských božstev, bohů a bohyň. Mezi nimi tam byl uctíván také bůh Měsíce Alláh, nejvýznamnější z tehdejších mekkánských bohů. Mohamed se patrně nechal inspirovat podobou jména Alláh s židovským výrazy El/Elohim ("Bůh/Bohové") a zvolil si pro své učení právě tohoto boha, jehož jméno vychází z arabského apelativa "al-ilah", tj. "ten bůh". Také dnešní islámští učenci prohlašují, že Alláh je slovo odvozené ze starozákonního výrazu Elohim. Po svém neúspěchu v Mekce se Mohamed dal na šíření svého učení mečem a po dobytí Mekky dal zničit sochy a chrámy ostatních božstev. Jedním z cílů islámu je vyhubení všech nevěřících, tedy všech, kdo nevěří v Alláha.
Naneštěstí starý judaismus, středověké křesťanství a islám mají kromě postavy Abraháma a jiných věcí společnou také intoleranci a tendenci prosazovat se násilím, což tato náboženství v očích mnoha lidí pochopitelně devalvuje. Myslím, že je dobré zkoumat na prvním místě základní zdroje každého náboženství, jeho cíle a metody, a pak také cíle a metody jejich propagátorů a zastánců.
Celá diskuze: od začátku | nejnovější příspěvky »
08.09.2016 - 21:14
Ostatní: Totemové zvíře
Celá diskuze: od začátku | nejnovější příspěvky »
08.09.2016 - 21:09
Ostatní: Totemové zvíře
Celá diskuze: od začátku | nejnovější příspěvky »
© 2007-2024 Najdise.cz