Nadužívání soucitu


12.01.2017 - 13:59
(Ryby) MG34
Nadužívání soucitu
V poslední době se začíná rozmáhat takový zvláštní jev. Lidský soucit se posouvá do stále absurdnějších souvislostí a postupně se vytrácí v těch souvislostech základních. Uvedu příklady.

V TV se objeví zpráva o záchraně psa, který spadl do studny (nebo nějaká podobná hovadina) a národ z toho uchcává magi v kostkách, sdílí si to mezi sebou na FB, dávají si tomu lajky, posílají prachy na sbírku na čoklovu rehabilitaci apod. Oproti tomu někde v Africe zase někdo někoho znásilnil, zotročil, vyhladověl, povraždil - nuda, všichni zívají a přepínají na jiný program... Ale to jsou lidi a umírají a zažívají strašné osudy - nezájem.

Nadužívání soucitu je každopádně možné - když má někdo soucit s např. čoklem ze zprávy, která se později ukázala jako vymyšlená (hoax), tak je něco špatně. A když se takovým jedincům takovýma hovadinama natolik zaplní buffer či co, že jim tam (asi) nezbývá prostor na rozpoznání situace, která si reálně zaslouží soucit, tak je taky něco špatně.

EDIT: plýtvání soucitu na zaviněné situace - rovněž špatně
EDIT: na hodnocení jednotlivých konkrétních sporných případů ať si zájemci založí svou diskuzi - zde jen konstatuju, že jsou různé případy a tímpádem musí být i různé přístupy - detaily mne nezajímají

Krystalizují mi otázky - je "nádoba soucitu" omezená? Dá se přeplnit hovadinama, takže už pak neplní správně svoji funkci?

Jako obvykle si tady spíše utřiďuji svoje myšlenky, takže případná diskuse je moderovaná.

Příspěvky v diskuzi

Stránka: 5 4 3 2 1
Řazení:
19.01.2017 - 09:26 | Filtr
(Ryby) MG34 » tronco
No vidíš, takže svým chápáním předsudku sis odpověděl, že zvířata předsudky určitě mají.

A nehledej tyhle věci u tak nízkých zvířat, jako je hmyz - mnohem lépe najdeš u našich bližších příbuzných - u primátů.

Prakticky všechny negativní vlastnosti (mnohými chybně považované za čistě lidské) najdeš i ve zvířecí říši. Teď v době nových přírodovědných dokumentů se taková odhalení množí jako houby po dešti.
19.01.2017 - 01:59 | Filtr
(Kozoroh) Tuatha Dé Danann
:15: :30:
19.01.2017 - 01:49 | Filtr
(Štír) tronco » :):):)
Před PRAVDOU beztak nic neukryjeme,takže to je jedno,jestli to smažeme,nebo ne. Nejdůležitější je to,že jsme to napsali :44:
Dnes jsem musel též něco smazat (s velkou nelibostí a rušíc můj zvyk nemazat),ale s dovolením přispívajícího,který beztak udělal jen ctrlC a CtrlIxV beztak mého dlouhého textu z jiné diskuze,takže vlastně s vlastními slovy si mohu nakládat snad právoplatněji,než někdo ... mmm ... jiný .... bych v politických diskuzích normálně zavedl vypípáváky a moderátory s klidnou myslí a bystrými prsty nachystaných na červených tlačítkách :75: a nebo rovnou :99: :75: :75: :75:
19.01.2017 - 01:39 | Filtr
(Štír) tronco » MG34
Už napůl ve snách ...
mé chápání předsudku je takové,že soudím/posuzuji takovou situaci s kterou nemám erudovanou... teda promiňte... patřičnou zkušenost,nebo ani třeba ten,který mi o ní vyprávěl,ale to už je naše nástavba předávání informací,tím myslím řeč.Jasně,zvířata mají své nástavby komunikací o kterých víme,nebo bádáme a nebo i nevíme... třeba jak si řeknou včely jedna druhé...co nese,to je jasný :61: :49: :14:(to bylo na mě),ale odkud,jakým je to směrem a jak daleko a jestli se má ještě raději na cestu napít a tak takové věci,ale jak si to říkají(?)... to celé jen jako jeden z mnoha příkladů... umí si tak i včely lhát/nalhávat si sobě i jiným?Jestli jim to ujede,určitě to nedělají úmyslně,nebo dokonce mstivě... jej... bych pokračoval,ale to je na studii zvířecí sociologie.... kde to jsem v tématu? mmm.... o soucitu? Jasně... jak musí ta zvířata v takových hejnech,stádech,koloniích,tlupách,smečkách soucítit... mraveniště musí mít ještě něco víc,než jen královnu... tu sounáležitost pospolu,proto si nelžou a jdou jeden vedle druhého ve společné snaze ... no a my z toho našeho... aha tlupa na začátku,pak.... společenství a dnes tu máme jakoupa společnost? Pardon,mi ujelo klatováácký plzeňááctví :61: Dobrou noc,nebo se nezastavím .....
Jen pořád,i kvůli tomu,jaký jsem slovíčkář,mi naskakují ty rozdíly soucit/lítost.
Nesnáším lítost. Podívej,to je ale chudák!(horší případ chudáček) To mi rve uši,slyším v tom: No podívejme na toho mrzáčka... neschopáčka ... jenže mi duchan přiznává,že je to zas už jen má subjekce a ... hej ... předsudek k této slovní frázi díky neblahé zkušenosti v mládí a pravého významu slov mé matky prokouklé dětskou vnímavou štíráckou dušičkou ... jo,tím chci říci,že to může někdo říci i soucitně... a ...kde to mám...?(ztrácející se myšlenku) jo....
Ale já už mám vytvořen předsudek na základě zkušenosti.... do jaké míry byla na výši má erudovanost a do jaké míry mám soudit správnost a smyslu vnímání vlastnosti politování mou autokrativní matkou vychovávanou diktátorskou babičkou... mají to i zvířata tak zapeklité,aha,vždyť nejsem pes,to mám jen na fotce na opičance.
Hm... už jsem to přetáhl,ráno moudřejší večera :6: :49: :27:
Dobrou noc :7: :64:
19.01.2017 - 01:02 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » Onirique
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele :):):), který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
No význam to nějaký jistě pro něj má.Hlavně je tam ta důležitost si ponechat jen, co se líbí, hodí a kdo se nelíbí, je uvalen v nemilost :4: atp.Nakonec píše, že je diskuze moderovaná, respektuji to a proto jsem nepsala, i když pro mě zajímavé téma. Pak mi z toho vychází předtočený cenzurovaný publicistický pořad v ČT.

Znám zrcadlení a dost dobře,děkuji,vezmu si to k srdci, zamyslím se nad sebou. Ale OPRAVDU mi to zase tolik nevadí a nechá mi to v klidu spát.Ale sama jsi chtěla, aby nemazal, že si to chceš přečíst...
18.01.2017 - 21:58 | Filtr
(Ryby) MG34 » tajga
já už si to pomalu asi dokážu představit
18.01.2017 - 21:57 | Filtr
(Ryby) MG34 » terere
no vida - budu ten soucit muset omezit - pouze na nezaviněné věci - soucit nemá smysl plýtvat na zaviněné věci, to je dokonce kontraproduktivní

ok, pak to smažu, když to chceš
18.01.2017 - 21:49 | Filtr
(Blíženci) tajga » MG34
no jistě...jen si úplně nedovedu představit sílu bez podobné "díry".
18.01.2017 - 21:43 | Filtr
(Střelec) terere
...nedá mi to a jen chci krátce vstoupit -co je to soucit:
soucit v podstatě znamená přijímat lidské slabosti a nedostatky,nečekat,že se lidé budou chovat jako bohové...kdo jsi ty,abys jsi mohl někoho nebo něco měnit?To je nebezpečné,tak se rodí Adolfové Hitlerové,berou na sebe zodpovědnost změnit celý svět podle svého vzoru. Spíše by jsme měli přijmout všechno co se kolem děje,všechno je se vším propojené ať si to uvědomujeme nebo ne...a nezapomeň to smazat... :3:
18.01.2017 - 21:28 | Filtr
(Ryby) MG34 » tajga
no, v té aktuální síle (brzy dekadentní) společnosti je díra - v obou případech, které zmiňuješ - v prvním případě se probudí závist "barbarů" a v druhém případě nenávist "barbarů" - ti barbaři na tom vyrostou a budou brzo silnější (a vezmou si co jim "patří")
18.01.2017 - 20:53 | Filtr
(Blíženci) tajga » MG34
to je právě zvláštní co píšeš v souvislosti s tím, co tě rozčiluje. Protože co když lidi, co se dojímají nad psem a je jim ukradený osud Afričanů, se prostě jenom cítí být silnější - oni si můžou dovolit živit psa jen tak a v Africe umírají hlady. Nebo je taky možnost, že se cítí být Afričanama ohroženi a proto jsou radši, když v tý Africe pro jistotu umřou. Jestli právo vyplývá pouze ze síly, nebo potřeby chránit sebe a neni podložené žádnou další hodnotou, pak jsme oprávněni.
18.01.2017 - 19:51 | Filtr
(Ryby) MG34 » :):):)
Budeš se divit, ale většinu si toho (často uražení) uživatelé smažou sami - smazal jsem jen pár drobností. Když pak uvidíš reakci bez původního příspěvku - prakticky vždycky si to smazal původní přispěvatel sám v záchvatu uraženého ega.

Jedna (nick byl nějak na n - už nevím přesně) se tady ostenativně rozčilovala, když jsem jí smázl jeden menší blábol navíc s osobními výpady. Pak sledovala, že tady ubylo víc příspěvků a ještě mi nadávala, že mažu zrovna i ostatním, akorát si holčina nevšimla, že si jedna místní mazala po sobě digitální stopu (dokonce ne uraženě, ona to tak prostě občas dělá - není nad autocenzuru). Já jsem to věděl, ale neřekl jsem to té rozhořčené - nechal jsem ji bublat tak dlouho až odbublala. Kdo chce kam, pomozme mu tam.

Tím tě ovšem nevyzývám k přispívání - je možné že tě z "jiných důvodů" taky smáznu - lidí je tu i tak vždycky dost.
18.01.2017 - 19:34 | Filtr
(Ryby) MG34 » Bosch
Nevím, kdes vzal ledničku, ale pokud na to mám popravdě odpovědět - tak ani nevím, moc to neřeším - já mám ledničku často prázdnou, resp. rovnou vypnutou.
18.01.2017 - 19:22 | Filtr
(Ryby) MG34 » tronco
Co je předsudek vers. nesprávně zobecněná negativní zkušenost - je tam rozdíl?

Plánování je poměrně solidní u primátů nebo u kytovců - a je to jako s námi - někdo to vymyslí, odpozoruje, naučí druhé, ti to zkombinují, atd. - přesně jako my, lidé...

záludná pomsta je taky celkem zvířecí - někteří psi to dělají (nenápadně, aby je nikdo neviděl), třeba taky berani to "umí", atd.

"všechno" tu je
18.01.2017 - 19:07 | Filtr
(Štír) tronco » MG34
:3:
18.01.2017 - 19:04 | Filtr
(Býk) Onirique » Onirique
...a navyše on není zdaleka jediný kdo tady na najdise maže to co napsal anebo napsali druzí...pozoruji pár jedinců, který to dělají snad s ještě větší razantností než pozemštan... :14:
18.01.2017 - 18:58 | Filtr
(Býk) Onirique » :):):)
Já si naopak myslím, že to má stejně význam...i když to smaže, víš. :3: Má to totiž význam pro něj, a když někomu vadí, že jeho moudra neuvidí ostatní...je to jen jeho problém, ne?


Anebo...dobrá...proč ti vlastně vadí, že některé příspěvky maže? Proč ti to OPRAVDU vadí?
18.01.2017 - 18:52 | Filtr
(Býk) Najdise.cz » Onirique
Systémová zpráva: Příspěvek je od uživatele :):):), který(á) již smazal(a) registraci na tomto webu:
=====
Taky to pročítám a bavilo by mě to více, kdyby tedy zadavatel tématu tolik nemazal.Není to jen v této diskuzi...Nejdříve jsem chtěla trochu přispět,ale usoudila jsem, že dohadovat se s někým, kdo si moderuje a nechá jen, co se mu hodí, to nemá význam.
18.01.2017 - 17:50 | Filtr
(Ryby) MG34 » tronco
většinou když zůstane jen moje reakce, tak to znamená, že původní příspěvek smazal dotyčný - já to mažu většinou i se svýma reakcama
18.01.2017 - 17:46 | Filtr
(Ryby) MG34 » tronco
Ano, jsme v tomhle "sráči" - nejsme zástup Janů Husů, který by vědomě jako jeden muž povstal a nedal systému šanci na samoudržitelnost.

Tzn. s tím víceméně souhlasím, ale nejsu křesťan, takže ten konec jakože přeskakuju :1:
18.01.2017 - 17:42 | Filtr
(Ryby) MG34 » tronco
Lítost a boj o její "objekt" zní zajímavě. S tím víceméně souhlasím. I ta "velká" lítost nad zmarem lidí ve světě je asi jen projevem mesiášského komplexu...
18.01.2017 - 10:04 | Filtr
(Kozoroh) Bosch » MG34
Neříkej že když máš prázdnou ledničku že je ti to jedno.
18.01.2017 - 07:23 | Filtr
(Ryby) MG34 » Onirique
konkrétně na reakci na něj si ještě počkej - má nejdelší text a dost nestrukturovaný, špatně se čte, počítám že až tak večer se k tomu dostanu
18.01.2017 - 07:22 | Filtr
(Ryby) MG34 » tajga
Ano, to je legitimní otázka...

Nemám to zatím pevně ohraničené - soustředil jsem se jen na ty křiklavé případy genocida v africe vers. nějaký pes někde.

Masový vrah - pokud by byl skutečně usvědčený a byl na něj zatykač - byl na útěku - tak není důvod mu dávat přednost před užitkovým zvířetem. Pokud by ale usvědčený nebyl, znamenalo by to, že zachránce na sebe bere zodpovědnost soudu a výkonu spravedlnosti v jednom - tzn. bylo by to čistě na tom zachránci, na co se cítí - jestli se nebojí nevědomě spáchat justiční vraždu.

Lidský nesamostatný mutant... to je těžší a je to na samostatné téma. Záleží na době a okolnostech. Dokážu si představit dobu, která je zlá a která hodí přes palubu někoho, kdo to má stejně spočítané. Navíc třeba s rizikem, že absence psa by ohrozila živobytí (životy) celé (pastýřské) rodiny. A stejnětak si dokážu představit jediné zbožňované (ale těžce postižené) dítě zoufalých rodičů v době, která záchraně takových dětí přeje. Téhle otázce bych se vyhnul, je moc specializovaná a je tu hodně mnohem zřejmějších situací, kdy se to teď trendově děje zjevně špatně.
18.01.2017 - 07:10 | Filtr
(Ryby) MG34 » Bosch
Neřekl bych, že s tímhle negativním trendem moc lidí bojuje. I já sám, radikál v těchto věcech, ho jenom pojmenovávám. Nemám v ruce žádné opatření.
Aktuální postavení planet
Aktuální
postavení planet
ukázat planety »
Lunární kalendář 2024
Lunární kalendář
Luna v PannaPanně
ukázat kalendář »