Cherem - židovská obdoba karmy


01.12.2016 - 12:00
(Beran) balschemtov
Cherem - židovská obdoba karmy
Na začátku se musím vrátit k 17 říjnu tohoto roku. V ten den jsem spolu s ostatními lidmi na hradčanském náměstí vítal posledního dalajlamu. Kdosi mu položil otázku, zda někdy přijede do naší země vyučovat buddhistické učení. Zamyslel se a řekl, že to neudělám, protože máme vlastní tradice a měli bychom je studovat především. Vždy jsem pilně studoval filosofii indie a tibetu a tohle jeho vyjádření mi přišlo jako osobní doporučení pro mne. Začal jsem tedy hledat paralely v mé vlastní kultuře k tomu co jsem si osvojil v indii a tibetu a objevuji originalitu židovského myšlení.

S pojmem cherém jsem se setkal ve statích českého starozákonníka Jana Hellera a nemohl jsem přehlédnout jeho vlastní zanícení tímto termínem. Nebudu zatěžovat milého čtenáře detaily jen ho odkážu na knihu s názvem "Hlubinné vrty" kde se dočte více. Četba je to ale dosti odborná lingvisticko semiotická.

Já osobně si myslím, že cherém je pojem dosti podobný chápání karmy ve východní filosofii, ale i značně židovsky osobitý. Cherém je vlastně výraz, který říká, zjednodušeně, že protože vše náleží b-hu je b-h ten kdo má a bude mít ve všech věcech existence poslední slovo. Jinak řečeno, protože všechno b-hu patří a b-h je svou povahou b-hem ke všem jsoucím věcem, tak to co b-ha nerozpozná, neposvětí se jím a jemu a pro něho b-hu nakonec úplně propadne. Toto posvěcení konkrétních věcí, ale není nějaký formální ritus je to otázka poznání. Pochopil jsem, že cherém je tak komplexní pojem ve smyslu onoho propadnutí b-hu, že se stal zárodkem pro budoucí duální pojetí boha a ďábla, nebe a pekla. Toto dualistické pojetí je ale existenciální omyl. Cherém se podle mne spíše blíží orientálnímu pojmu karma. Oba pojmy totiž vyjadřují příčinu a následek. Cherém však na rozdíl od karmy tvrdí, že příčina následek jsou totožné. Vše je jen b-h. To má ovšem své důsledky. V profánním užívání slova karma říkáme, že to a ono je důsledek našich činů a je nám třeba to odčinit, vyžrat si to. Cherém, ale říká, že to a ono v našem životě je důsledek našeho osobního a osobitého poznání nebo nepoznání b-ha, chceme-li našeho posvěcení nebo neposvěcení vlastní reality hlubokým poznáním. Naše osobní neúspěchy, tragédie jsou tak spíše než krutou osudovostí našich vin prostorem pro zjevení pravdy. Šancí, skrze kterou můžeme překročit své vlastní stíny. Cherém je vlastně v astrologii XII dům.

Řazení:
06.12.2016 - 19:31 | Filtr
(Váhy) Georgius » balschemtov
Nezklamal jste mě (jen jsem si to špatně domyslel).

Tak budu rád za další zajímavé postřehy z židovského myšlení/židovské nauky. :3:
05.12.2016 - 08:01 | Filtr
(Beran) balschemtov » Georgius
Asi Vás zklamu. Jednou ve škole nám učitel biologie měřil lebky a zjistil, že pouze já z celé třídy trpím na onu známou árijskou dlouholebost:) Nejsem žid a nechci se jím stát. Miluji ale židovský způsob myšlení a věnuju se mu na maximum.
04.12.2016 - 00:22 | Filtr
(Váhy) Georgius
Díky za zajímavý článek.

,,V profánním užívání slova karma říkáme, že to a ono je důsledek našich činů a je nám třeba to odčinit, vyžrat si to.´´
Dříve jsem se o buddhismus zajímal a karmu spíše vnímám jako školu (abychom pochopili a ne abychom jen trpěli a nemělo to hlubší/smysluplnější význam).

Narodil jsem se do křesťanské rodiny, ale svým způsobem judaismus obdivuju (i když z objektivnějšího hlediska se chovám mnohem více jako křesťan než jako Žid).

Pokud jste Žid, tak by byla velká škoda judaismus nepřijmout (je v něm velké množství moudrosti) a i Židé toho ve světě dokázali velmi mmoho (snad ve všech oblastech). To se mi na vás líbí, jak jste cílevědomí, pracovití, když je příležitost tak ji chytíte tzv. za pačesy a dokážete si odpírat, když se to v budoucnu vrátí.

Před dvěma měsíci jsem byl v Izraeli a byla to moje asi nejintenzivnější poznávací cesta. Když jsem odlétal nazpět, tak mi bylo velmi smutno (i za jednou slečnou, kterou jsem potkal na Masadě). Možná i to že jste ´´národ vyvolený a zároveň pronásledovaný´´ vás nutí na sobě neustále pracovat a nepolevovat (v Jeruzalémě jsem cítil, že to že je tam relativní bezpečí stojí ohromné úsilí - kdyby Izraelci výrazně polevili v obraně, tak by brzy bylo po Izraeli).

Mě osobně zaujala kabala (hezké knihy jsou od Františka Bardona), něco jsem si o ní přečetl, ale na více asi nejsem připraven.
Ale už delší dobu se chystám si přečíst Starý zákon.

Chaim :37:

PS: Kolín má celkem silnou židovskou historii - staré město má velmi silný náboj (mám to tam rád).


Aktuální postavení planet
Aktuální
postavení planet
ukázat planety »
Lunární kalendář 2024
Lunární kalendář
Luna v PannaPanně
ukázat kalendář »